A világ egyre növekvő autóforgalmának redukálására tett egyik megoldási kísérlet, ha a metrókhoz hasonló módon a föld alá rejtik el az építészek az utcák autós közlekedését. Erre mostanában több példát is láthattunk, a Szaúd-Arábiában épülő fantázia várostól, Neomtól kezdve egészen a szingapúri Tengah jövővárosáig egyre szaporodik azoknak a terveknek a száma, amelyekben kiemelt szerepet kap a járművek eltüntetésének ötlete, akár az autós forgalomról, akár a tömegközlekedési eszközökről van szó.
Elon Musk, a Boring Company alapítója is hasonló megfontolásból kezdett bele a föld alatti közlekedés megvalósításába, egy 2016-os Twitteren közzétett bejegyzése legalábbis erre utal:
"Megőrjít a forgalom. Építeni fogok egy alagútfúró gépet és elkezdek ásni"
- írta a december 17-ei tweetben.
Traffic is driving me nuts. Am going to build a tunnel boring machine and just start digging...
— Elon Musk (@elonmusk) December 17, 2016
A megjegyzésből végül valóság lett, 2017 januárjában hivatalosan útjára indult a Boring Company, 2018-ban bemutatták a kaliforniai tesztalagutat és végül a járvány miatti hosszas késlekedés után június 8-án, kedden megnyílt a cég által épített las vegasi Loop is, az a 2,7 kilométeres alagút, amelyben 62 elektromos Tesla szállítja az utasokat három megállóhely között.
Az eredeti elképzelés szerint a vezető nélküli autók egyenként négy-öt személyt fuvaroztak volna, de a biztonság miatt egyelőre sofőrök ültek a volán mögött és csak három fő utazhatott egy járműben. Az autók 56 km/h-val közlekednek és két megálló erejéig a felszínen is felbukkannak. Az alagút enyhén pszichedelikus látványt nyújt a színes LED világításnak köszönhetően, amelyek folyamatosan váltakozva hol kék, hol rózsaszín, hol zöld fénybe borítják az utat. Az alagút mélysége 12 méter, vagyis közelebb van a felszínhez, mint a négyes metró legkevésbé mély állomása a Keletinél, és az alagút hangulata nagyjából tényleg egy metróállomásra hasonlít, csak Teslákkal a szerelvények helyett.
A CNET elmondása szerint a felszínen huszonöt percbe kerülő sétát a Convention Center területén a Looppal két percre lehet lecsökkenteni, az első teszt pedig azt mutatta, hogy egy óra alatt 4400 személyt lehet ezzel a módszerrel szállítani. A Boring Company által épített alagút egyik előnye, hogy olcsóbb alternatívát nyújt más vállalatok projektjeihez képest, az NBC cikke szerint például a los angelesi metrórendszer 14 kilométeres kibővítése 9 milliárd dollárba kerül, míg a Boring Company tíz millió dollárért vállalja 1,6 kilométer kiásását (a Loop összköltsége végül 52 millió dollár lett). Az is igaz azonban, hogy a tömegközlekedési eszközök személyszállítási kapacitása messze felülmúlja a Teslákét.
A CNET videója bemutatja, hogy milyen érzés végighajtani a színváltós alagúton az elejétől a végéig.
(Fotó: Getty Images/Ethan Miller)
További cikkek a témában:
A The Boring Company megmutatta a Las Vegas alatt futó alagútját, amiben 60 Tesla fog egyszerre közlekedni
A legfrissebb hírek szerint pedig a későbbiekben 16 férőhelyes buszok fogják szállítani az utasokat a Las Vegas Convention Center alatt.
Elon Musk mintha megerősítette volna a Tesla kisbusz fejlesztését, aztán törölte a bejegyzést
A kisbusz az egyetlen a vállalat tervei közül, amiről alig tudni valamit. Még a fejlesztés létezése is kérdéses, de nagyon különös, hogy Musk gyorsan törölte a bejegyzést, amelyben a jármű szóba került.
Célegyenesben a Las Vegas alatt futó alagút, amiben Teslák fognak közlekedni
Elon Musk nagyszabású álma kezd beérni, igaz, a kezdeti koncepcióhoz képest elég sok minden változott.