A szingapúri jövőváros látképéről lemaradt valami: hova lettek az autók?

2021 / 04 / 26 / Bobák Zsófia
A szingapúri jövőváros látképéről lemaradt valami: hova lettek az autók?
Egyre több tervező dönt úgy, hogy a jövő városaiban nincs helye a felszínen a motorizált közlekedésnek, a járműveket ezért a föld alá száműzik. A Szingapúrban felépülő erdei város, Tengah is autómentes lesz, helyette a növények veszik át a főszerepet az utcákon.

A szingapúri kormány az elmúlt években nagy erőkkel dolgozott az ázsiai ország kizöldítésén, sorra épülnek az öko negyedek, melyek a városállam rossz levegőjét hivatottak megtisztítani. Annak ellenére, hogy a mini államban alig hatmillió lakos él, a légszennyezés rendszeresen meghaladja az elfogadható értékeket és az egészségre veszélyes szintre emelkedik. Legutóbb február végén jelentették, hogy a PSI (Pollutant Standards Index), ami hat szennyező, a PM2.5, PM10, ózon, kén-dioxid, nitrogén-dioxid és szén-monoxid szintjét jelzi, átlépte a 100-as határt, ami már az egészségtelen értéket jelenti. A zöldterületek növelése fontos lépés a kevésbé káros körülmények kialakítása szempontjából, de van még egy fontos probléma, amelyre nem biztos, hogy megoldást nyújtanak az ökoépületek és parkok: ez pedig a klíma folyamatos melegedése, amely szintén sújtja az országot és a jövőben akár állandósulhat is.

A fák csökkentik a globális felmelegedés hatását A lombkorona megvédi az erdő élőlényeit az extrém hőmérsékletektől, nélküle a globális felmelegedés bizonyos fajok kihalásához vezetne, derül ki az ELTE Természettudományi Kar ökológusainak részvételével folyó nemzetközi kutatás eredményeiből.

Ennek nem csak a globális felmelegedés az oka, hanem Szingapúr földrajzi elhelyezkedése: mivel a szigeteken fekvő államot körbeveszi a tenger, valamint egyenlítői az éghajlata, ezért a páratartalom rendkívül magas, esős időben akár 100%-os is lehet, párás időben pedig még elviselhetetlenebbnek tűnik a hőség. Emiatt a szingapúriak világelsők az egy főre jutó légkondihasználatban, a folyamatosan működő eszközök pedig jelentősen hozzájárulnak a hőszigetek megjelenéséhez a városban. Matthias Roth, a Szingapúri Nemzeti Egyetem kutatója szerint a város zöldítése elsősorban a lakók mentális egészségére van jó hatással, de a hőszigetek felszámolására nem elegendő a jelenlétük, ehhez a szigetek eredeti erdőit kellene megőrizni - nyilatkozta a Channel News Asiának.

Ez a nagy ellentmondás az állam legújabb ökovárosának, Tengah-nak a projektjében, a város, pontosabban városrész, ugyanis egy volt katonai kiképzőközpont helyére épülne, amelyet az évek során már újra benőtt az erdő. Tengah felépítéséhez ennek több mint 90%-át kivágják, viszont a parkokat és épületeket beborítják zöld felületekkel. Ezt a környezetvédelmi szempontból ellentmondásos döntést kifogásolta a Nature Society Singapore is. A kritikák hatására a kormány felülvizsgálta a terveket, de a CNN februári beszámolója szerint végül csak annyiban változtattak, hogy az építkezés idejére kialakítanak egy természetes átjárót az állatoknak, hogy ne rekedjenek az egyik oldalon és amennyire lehet, hagyják visszanőni a fákat. Szingapúr nincs könnyű helyzetben, ha a lakosság elhelyezéséről és új városrészek építéséről van szó, mivel a szigeteken nincs hova terjeszkedni.

Tengah viszont az erdőkérdést leszámítva minden más szempontból a lehető legkörnyezetbarátabb lesz: a légkondicionálást például napenergiával lehűtött vizet keringető technológiával oldják meg, melyek központilag lesznek beépítve a lakásokba. A szemetet szintén központilag gyűjtik, de nem a szokványos kukásautós módszerrel: a szemeteszsákok egy csőbe kerülnek, ahonnan kiszippantja őket a pneumatikus rendszer. A szemétszállító autók időnként azért körbejárnak a kerületben, de nagyjából ez lesz az egyetlen alkalom, mikor a lakosok járműveket láthatnak a felszínen, a motoros közlekedést ugyanis a föld alá terelik. Ez egyre gyakoribb módszer a világ városaiban, különösen az újonnan épülőkben, mivel a megnövekedett forgalom nem csak a lég-, és zajszennyezést növeli, hanem a közúti balesetek számát is, vagyis a közlekedésben résztvevő minden csoportnak előnyösebb, ha az infrastruktúrát úgy alakítják ki, hogy külön lehessen választani a gyalogosokat és a mikromobilitási eszközöket használókat az autósoktól.

A földalatti alagutakban buszok szállítják majd az utasokat, a város körül pedig az autósok már a felszínen közlekedhetnek. Tengah a modern okosvárosok kialakításának megfelelően digitalizálva lesz, a lakók egy appon keresztül figyelhetik a fogyasztásukat a nap huszonnégy órájában és ennek alapján optimalizálhatják az energia- és vízhasználatot. A gyalogosokat kamerák és érzékelők figyelik, ha pedig senki nincs a közelben, a köztéri lámpák lekapcsolnak vagy halványabbra váltanak, hogy csökkentsék az energiafelhasználást. És lesz még egy különlegesség is: egy-egy háztömb lakosainak közös fogyasztását és környezetre gyakorolt hatását digitális kijelzők fogják mutatni, ami akár a lakosok közti versengéshez is vezethet, hogy minél inkább csökkentsék a szénlábnyomukat.

A kerületben 42 000 lakást építenek fel 2023-ra, melyeknek nagy része hosszú távra lesz bérelhető a fejlesztési tanácstól (Housing and Development Board), mivel a szingapúri lakók jelentős hányada a szociális lakhatást vagy bérlést választja a saját lakás megvásárlása helyett és ez Tengah-ban sem változik.

(Forrás, Fotó: HDB)

További cikkek a témában:

Amszterdam úszó városrésze nem csak látványos, de két fontos problémára is megoldást nyújthat A holland főváros északi részén egy 46 épületből álló lakóparkot építettek a csatornába.
Erdei okos város épülhet Mexikóban A modern városokban kevés a zöldfelület, a természeti környezet szinte csak a fogyatkozó területű parkokban mutogatott kuriózumként jelenik meg. Mindez elképesztő mértékben rombolja a bent lakók testi és lelki egészségét. Nyaranta a hőhullámok, telenként a sivár kietlen fagyos betondzsungel pusztít. De lehetne ez másképp is.
A The Boring Company megmutatta a Las Vegas alatt futó alagútját, amiben 60 Tesla fog egyszerre közlekedni A legfrissebb hírek szerint pedig a későbbiekben 16 férőhelyes buszok fogják szállítani az utasokat a Las Vegas Convention Center alatt.


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.