Azok az utasok akik használni szeretnék a transport-on-demand (igény szerinti személyszállítás) mikrobusz-szolgáltatást, a Moszkvai Közlekedés nevű applikációval kiválaszthatják a legközelebbi buszmegállót, beírhatják az úticéljukat, megrendelhetik a szállítást, és ki is fizethetik a viteldíjat. A buszok az ígéret szerint 30 percen belül érkeznek. A kísérlet során az első év során a szakértők megvizsgálják a szolgáltatás hatásait és eredményeit, és az utasok visszajelzései alapján fejlesztik és korszerűsítik a szolgáltatást.
A moszkvai önkormányzati hatóságok véleménye szerint nehéz a teljes felszíni közlekedési hálózat kiépítése az összes távoli területen, mivel a rendeltetési helyek között gyakran igen nagy távolságok vannak. Egy mikrobusz szolgáltatás viszont jobban alkalmazkodhat az ilyen típusú helyi utazásokhoz. Ha a rendszer sikeres lesz a kísérlet során, a város vezetői azt tervezik, hogy bevezetik más lakóövezetekben is.
Mindazonáltal Moszkva korántsem az első olyan város ahol ehhez hasonló megoldással kísérleteznek. A müncheni közlekedési vállalat (MVG) már 2018-ban kibővítette egyéni tömegközlekedési hálózatát az igény szerinti tömegközlekedési szolgáltatás bevezetésével, MVG IsarTiger néven. A projektet annak idején 20 darab, egyenként hat utas szállítására képes Volkswagen caddyval indították.
A Brookings Intézet szerint Moszkva gazdaságilag a világ hatodik legerősebb városa, a bruttó regionális összterméke (GRP) 2014-ben 553 milliárd dollár volt. Adóssága a GRP-hez képest elenyésző, csupán 1,1 százalék, szemben New York 11,7 százalékával. Az ország központi bankja szerint 2015-ben Moszkva vonzotta magához az összes Oroszországban létrejött közvetlen külföldi befektetés felét. Az Orosz kormány azt tűzte ki célként, hogy Moszkva is az egyik legfejlettebb okosvárossá váljon a világon.
A város mobilitási szolgáltatásnak (MaaS) az applikáció alkalmazás képezi az alapjait, melynek használatával akár személyre szabott útvonalakat is ki lehet jelölni Moszkvában és környékén, a tömegközlekedés járatainak kiválasztásával, vagy a két rendszer elemeinek kombinálásával.
A városközponttól távolabb élő utasok megrendelhetik az utat egy kis kapacitású busszal a metróállomásig, és fizethetnek érte a mobilalkalmazáson keresztül, majd az alkalmazás segítségével metróval, felszíni közlekedéssel, autómegosztással, robogó-megosztással vagy helyközi buszok beiktatásával szervezhetik tovább az útvonalukat.
(Forrás: Smartcities Kép: Wikimédia)