Bár Musk vagyonát jelenleg mintegy 240 milliárd dollárra becsülik, a vételár jelentős részét nem saját zsebből készül kifizetni, hanem különböző befektetők bevonásával teremti elő a hatalmas összeget. A The New York Timesnak sikerült megszereznie azt a prezentációt, amit Musk ezeknek a befektetőknek tartott nemrég, ez alapján pedig a Tesla és a SpaceX tulajdonosának a Twitterrel is igencsak ambiciózus tervei vannak.
A meglehetősen optimista előrejelzés szerint a vállalat 2028-ig megötszörözi a bevételeit, vagyis a tavalyi ötmilliárd dollár helyett a Twitter hat év múlva már 26,4 milliárd dolláros bevételt termelne. Ennek egyik kulcsa, hogy Musk számításai szerint a jelenlegi, nagyjából 217 milliós aktív felhasználószám hat év alatt 931 millióra emelkedik, többek között a nemrég elindított Twitter Blue szolgáltatásnak köszönhetően: a tavaly június óta elérhető előfizetéses szolgáltatás feliratkozóinak a száma Musk szerint 2028-ra elérheti a 150 milliót, ezzel együtt pedig a Twitter felhasználókra lebontott bevétele 24,83-ról 30,22 dollárra fog emelkedni.
A leendő tulajdonos a prezentációban azt is megígérte, hogy igyekszik függetleníteni a céget a hirdetési bevételektől, amelyek jelenleg a Twitter bevételeinek mintegy 90 százalékát adják. Musk ezt szeretné 45 százalékra levinni, ami ugyanakkor még mindig azt jelenti, hogy a Twitter több mint kétszer annyi pénzt kaszálna hirdetésekből, mint jelenleg. A prognózis szerint 2028-ban a vállalat 12 milliárd dollárra tenne szert a reklámokból, nagyjából 10 milliárd dollárra az előfizetésekből, a többi bevétel pedig más forrásokból, például adatlicencelésből származna.
Az egyéb bevételek szempontjából meghatározó lehet a fizetési megoldások fejlesztése, ami ugyan jelenleg is létezik a Twitteren, de csupán elhanyagolható bevételt hoz a vállalatnak. Musk beszámolója szerint ezeket a lehetőségeket jelentősen kibővítenék, aminek eredményeképpen 2028-ra 1,3 milliárd dollárra tennének szert ebből a forrásból. Ahogy arra a The New York Times emlékeztet, Musk korábban a PayPallal már felépített egy sikeres online fizetési platformot, így elképzelhető, hogy a Twitternél is hasonlóra készül.
A prezentáció egyik legrejtélyesebb eleme, hogy Musk egy új projektet is bejelentett X néven, amiről ugyan egyelőre nem lehet tudni, hogy mit takar, de a vállalkozó szerint 2028-ra több mint százmillió előfizetővel fog rendelkezni. Bár egyelőre mindenki csak találgat, sokan feltételezik, hogy az X egy előfizetéses szolgáltatás lesz, ami reklámmentessé tenné a Twittert.
Bár a prezentációban nem volt benne, de időközben kiderült, hogy Musk Donald Trumpot is visszaengedné a Twitterre, akit a Capitolium tavaly januári ostroma után tiltottak ki örökre a közösségi oldalról. A vállalkozó erről egy kedden megrendezett konferencián beszélt, ahol azt mondta, hogy Trump kitiltása "teljes hülyeség volt", és kifejtette, hogy az efféle örökös tiltások véleménye szerint csak aláássák a Twitterbe vetett bizalmat.
Musknak ez a megállapítása senkit sem érhetett igazán váratlanul, hiszen korábban már többször hangot adott annak a véleményének, hogy a Twitter "már nem igazodik a szólásszabadság elveihez", és azt is világossá tette, hogy a cég átvétele után ő egy egészen más irányvonalat követne. "A szólásszabadság a működő demokrácia alapja, a Twitter pedig ennek a digitális főtere, ahol az emberiség jövője szempontjából létfontosságú kérdéseket megvitatják" - írta Musk egy bejegyzésben, közvetlenül a felvásárlás bejelentése előtt.
Donald Trump egyébként nemrég határozottan kijelentette, hogy ha lenne rá lehetősége, akkor sem állna szándékában visszatérni a Twitterre, helyette inkább a nemrég elindított saját közösségi oldalára, a Truth Socialra koncentrál, ami februárban egy darabig vezette is az App Store letöltési listáját.
(Fotó: Aytac Unal/Anadolu Agency/Getty Images, Pavlo Gonchar/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)