Nagyszabású szénmegkötő létesítmény épül Skóciában
2021 / 07 / 08 / Perei Dóra
Nagyszabású szénmegkötő létesítmény épül Skóciában
A brit Storegga és a kanadai Carbon Engineering cégek közös projektje lesz az első nagyszabású szénmegkötő épület Skócia északkeleti részén, amely elképzeléseik szerint 2026-ban meg is nyithatja kapuit. Az üzemben évente fél- és egymillió tonna közti szén-dioxidot tudnak majd kivonni a légkörből, vagyis ez lesz az első ilyen, nagy léptékben dolgozó európai gyár.

A munkálatok jelenleg ott tartanak, hogy a szakembereknek ki kell választaniuk azt a helyet, ahol a költségek és a gazdasági hatékonyság figyelembe vételével a optimálisan működhet az üzem. Erről 2022 első negyedévéig kell dönteniük, majd a rá következő negyedévben elkészülnek a végleges, a kiválasztott helyszínre specializált mérnöki tervek.

Felmerülhet a kérdés, hogy miért éppen Skócia mellett döntöttek? Nos, röviden tömören azért, mert itt jelentős mennyiségű megújuló energia áll rendelkezésre, amely működtetheti majd a létesítményt, emellett jól kiépített infrastruktúrája van, és az északi-tengeri szénhidrogén lelőhelyek miatt a szakképzett munkaerő miatt sem kell aggódni. Emellett Skóciának olyan lehetőségei is vannak, ahol

a légkörből kivont szén-dioxidot biztonságosan, hosszú távon tárolható.

A DAC, vagyis a közvetlen légköri kivonás technológiája (biztonságos tárolással) képes ellensúlyozni a légkörbe jutó szén-dioxid növekvő mennyiségét, valamint visszafordíthatja a kibocsátás miatti folyamatokat. Az eljárás lényege, hogy a a hőerőművek hűtőtornyaihoz hasonló építménybe ipari méretű szivattyúkkal beszívják a levegőt, majd egy ott keringetett kálium-hidroxid oldat segítségével megkötik. Ez a vegyület közvetlenül képes megkötni a szén-dioxid molekulákat, és karbonátos sóként tárolni az oldatban. Ezt később számos kémiai reakció és hő segítségével tovább finomítható, majd gázként besűríthető és tárolásra kész formára szabható. Ezzel a módszerrel tonnánként mintegy száz dolláros áron kivonható a szén-dioxid a légkörből. (A Carbon Engineering első, egymilló tonnás létesítményét egyébként már Amerikában is építik.)

(Fotó: Pixabay)

További cikkek a témában:

Grönland jegének valószínűleg befellegzett Grönland jégtakarójának olvadása már elkezdődött a globális klímaváltozás hatásai miatt, és talán már nincs is megállás, a Potsdami Klímakutató Intézet (PIK) szerint.

Felfújható vitorlákkal vágná vissza a vízi szállítás környezetszennyezését a Michelin A karbonsemleges hajózás jövője a hajózás múltja: a vitorla – na de nem akármilyen vitorláról van szó.

A Volvo olyan svéd acélból akar autókat gyártani, melynek előállítása nem jár CO2-kibocsátással A Volvónak nem elég, hogy 2030 után autói már nem bocsátanak ki szén-dioxidot: 2040-ig azt is el akarják érni, hogy a gyártás - ideértve az acélgyártást is - szintén karbonsemleges legyen.

 


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.