A németországi Kiel öblét átszelő, jövőbeli elektromos vízi járművekkel kapcsolatban kétféle koncepció is született a közelmúltban: egy víz felett lebegő hajó, valamint egy futurisztikus komp ötlete, amelyek kerékpár szállításra is alkalmasak, ráadásul a nap huszonnégy órájában az utasok rendelkezésére állnak.
A Vaiaro névre keresztelt elektromos komp tervei egyelőre csak papíron léteznek, koncepcióját pedig a Kieli Egyetem más intézményekkel közös kezdeményezésének résztvevői, CAPTN (Clean Autonomous Public Transport Network) tagjai alkották meg. A 2018-ban indult projekt célja egy jövőbeli, modern belvárosi hálózat kialakítása, a vízi és szárazföldi közlekedés, a komp- és a buszjáratok megtervezése és összehangolása.
A szakemberek eddig mindössze annyit árultak el a kompokról, hogy azok önvezető módon, folyamatosan, éjjel-nappal és emissziómentesen közlekednek majd az öböl két partja között. Emellett a CAPTN két különböző látványtervet is közzétett honlapján. Az első, a Floating Platform olyan akár egy szárnyashajó és egy üvegdoboz szerelemgyereke: a víz felett lebegő hajótest gondoskodik a felejthetetlen utazási élményről. Míg a második, Passage nevű koncepció egy úszó terminálhoz hasonlít, amelyet futurisztikus megjelenésű rácsszerkezet borít. A Passage-hoz dokk is tartozik, amiről komp egyszerűen leválik, és ugyanilyen könnyedén csatlakozik:
Ami mindkettőben közös, hogy akadálymentesek, és kerékpárok szállítására is alkalmasak, így az utasok autózás vagy buszozás nélkül is bejárhatják a várost. A Vaiaro-járművek nesztelenül közlekednek, hogy ne zavarják az élővilágot, és sokkal gyorsabban megteszik az öböl partjai közötti távolságot a hagyományos kompokhoz képest. A CAPTN szerint járműveik akár turistalátványosságként is szolgálhatnak, így remélhetőleg növelik majd a Kielbe látogatók számát.
Hasonló újításokról már korábban is írtunk a Rakétán, például a kis Jet Kapszuláról, ami valójában egy elektromos mini-jacht, úgy néz ki, mintha egy sci-fiből lépett volna elő és még a környezetet is óvja, bár a pénztárcát már kevésbé. A Jet Capsule első szériája 2014-ben jelent meg Pierpaolo Lazzarini, egy korábbi autómérnök tervezésében és elsősorban azok számára jelentett érdekes megoldást a hajózáshoz, akik nem akartak hatalmas óriásjachtokkal feltűnősködni, de azért nem mondtak volna le a hatásos megjelenésről sem vízi útjuk során. Az eredeti kapszulák ára 150 000 dollárnál kezdődött (45 millió forint), és még dízelmotorral működtek, de a múlt hónapban bemutatott új tagjai a sorozatnak, a Jet Capsule Due Punto Zero (2.0) és a Hyper Jet Capsule már elérhető elektromos változatban is.
(Fotók: DesignBoom)