A Wired cikke szerint négy hét alatt, 2016. augusztusa és szeptembere között közel húszmillió játékos felhagyott a Pokémon Go használatával vagy azért, mert más elfoglaltságot találtak, vagy a fiatalok esetén megkezdődött az iskola, így kevesebb idejük maradt a lények hajkurászására. Bár mostanában talán nem hallani annyit a játékról, annak sikeressége töretlen. Olyannyira, hogy gazdaságilag a Niantic számára a tavalyi év volt a legsikeresebb, még a pandémia ellenére is, a Pokémon Go ugyanis minden korábbinál több pénzt hozott a konyhára. Ha pedig kissé a dolgok mögé nézünk, akkor a játék eddigi sikere egyúttal annak jövőjéről is árulkodik.
A Wired korábbi cikke szerint röviden-tömören az, hogy aki egyszer tagja lesz akár a QAnonnak, akár a Pokémon Go közösségnek, onnantól kezdve egy másik - adott esetben számára sokkal izgalmasabb - világban találja magát, a jelen pedig szinte teljesen megszűnik. A QAnonnal ellentétben azonban a Pokémon Go azt az üzenetet közvetíti - vagy legalábbis próbálja -, hogy a kiterjesztett valóságon (AR) alapuló játékok eredendően nem ártó szándékkal készülnek. Ehelyett a játékosok egyfajta
online jólétbe csöppennek, amely a társaságról, a szabadban töltött időről, a szórakozásról, és időnként persze az iróniáról szól.
És amíg az internetezők egy adott része tévútra léphet ha rossz online közösségbe kerül (gondoljunk csak megint az összeesküvés-elméletekre), addig a Pokémon Go "pokémesterei" egy olyan világban engedhetik szabadjára képzeletüket, ahol a virtuális lények lehetnek akár gonoszak, hatalmasak vagy kicsik, de semmikép sem szadisták, és a híresztelésekkel ellentétben meghalni sem tudnak. Az pedig alighanem senkinek sem újdonság, hogy maga a Pokémon-kultusz nem pusztán öt évre nyúlik vissza.
A Wired ugyanezen cikke néhány elkötelezett Pokémon Go rajongót is bemutatott, akiknek saját bevallásuk szerint a játék rengeteg pozitívumot adott, és általa teljesebbnek érzik a mindennapokat. Nicole Rosen, francia nyelvész például azt szereti legjobban a Pokémon Goban, hogy annak köszönhetően rengeteg embert megismerhetett. Casey Greenfield, manhattani ügyvéd szerint a Pokémon Go egy végtelenül nagylelkű és figyelmes közösség, amelyben az emberek szeretik látni társaik győzelmét. Míg Elizabeth Carlen biológusként szívesen gyűjt és rendszerez dolgokat, a Pokékódexe pedig olyan számára, mint egy saját ki múzeum tele különlegesnél különlegesebb állatokkal.
Egy szintén a Wired magazinban megjelent cikkben John Hanke, a Niantic elnöke is kifejtette, hogy mit gondol a Pokémon Goról: szerinte a játék esszenciája a közösségteremtő erejében rejlik, hiszen amíg mondjuk egy League of Legends játékban ugyan van csapatunk, de valószínűleg sosem találkozunk a tagokkal, addig a Pokémon Gonál ki kell mozdulnunk a négy fal közül, és nem vagyunk órákra egy székhez "kötözve".
Annak idején mi is megírtuk itt a Rakétán, hogy a Niantic a pandémia időszakában sem tétlenkedett, hiszen gőzerővel azon dolgozott, hogy a bezártság ellenére is maximalizálja a játék élményét a felhasználók számára. Egy darabig aztán nem sokat lehetett hallani a cégről, illetve pontos pénzügyi adatokat most sem közöltek, a Sensor Tower becslése szerint azonban a Pokémon Goból származó bevételek meghaladhatták a 3,6 milliárd dollárt a játék negyedik évfordulójára. A Sensor Tower közel járhat az igazsághoz, Hanke ugyanis a Fast Company kérdésére mindössze annyit felelt, hogy az üzlet roppant gyümölcsöző. Hozzátette: minden évre van valami újdonságuk, amivel igyekeznek gondoskodni a játékosok érdeklődésének fenntartásáról, emellett a jövőben több, AR-re épülő játék megjelenését tervezik, például a Transformersét, ám a konkrét bejelentésre még 2022-ig várni kell. A cikkből továbbá kiderül, hogy
öt év alatt a játékosok összesen huszonnyolcmilliárd kilométert gyalogoltak és négyszázhuszonkétmilliárd Pokémont elkaptak.
Az, hogy a Pokémon Go időtállósága így öt év elteltével meglepetésként ér-e valakit, valószínűleg leginkább attól függ, hogy felhasználója-e a játéknak. Az viszont tény, hogy a telefon szerepe nemhogy csökkent volna az elmúlt években, hanem éppen ellenkezőleg, életünk egyre több pillanatában jelen van. És amíg a Pokémon Go csak egy karnyújtásnyira van az emberektől, addig aligha merülhet feledésbe az elkövetkező időszakban, különös tekintettel arra, hogy a kiterjesztett valóságon alapuló játékok népszerűsége is tartósan emelkedik. A Pokémon Go közösségteremtő ereje pedig már csak hab a tortán.
(Fotó: Unsplash/Thimo_Pedersen, Mika_Baumeister)