Repülőként már igen, autóként még nem használható a Terrafugia repülő autója
2021 / 02 / 17 / Bobák Áron
Repülőként már igen, autóként még nem használható a Terrafugia repülő autója
Az MIT diákjai által alapított Terrafugia immár 15 éve fejleszti a repülő autóját, amelynek fejlesztése a jelek szerint lassan célegyenesbe fordul: a Transition nevű gépük ugyanis megkapta az engedélyt az USA Szövetségi Légügyi Hatóságától, így repülőgépként már hivatalosan is használható.

Ez még akkor is hatalmas előrelépés, ha a Transitionnel közúton egyelőre még nem lehet közlekedni, ahhoz ugyanis a közlekedési hatóság (NHTSA) jóváhagyására is szükség lesz. Igaz, a Transition még akkor sem lenne egy klasszikus "repülő autó", ha megkapná a közúti engedélyt, hiszen gyakorlatilag egy összecsukható szárnyakkal és egy nagy rotorral felszerelt kisgépről van szó, ami közúti közlekedésre csak nagyon korlátozottan alkalmas, arra ellenben ideális, hogy akár a garázsban is lehessen vele parkolni. Nem véletlen, hogy a Transitiont a Terrafugia sem repülő autóként reklámozza, hanem "útképes repülőgépnek" nevezik.

A száz lóerős Rotax 912iS motorral felszerelt gép a műszaki adatok szerint a levegőben 172 km/h-s sebességgel képes közlekedni, és egy tankolással 787 kilométert tud megtenni. A gépet ejtőernyővel is felszerelték, a pilótafülke pedig strapabíró, szénszálas anyagból készült, a kétszemélyes gép biztonságáról pedig emellett a fejlett fedélzeti elektronika is gondoskodik. Úton közlekedve a Transitiont hibrid elektromos motorok hajtják, amelyekkel autóként használva a gép végsebessége 110 km/h körül mozog.

Hogy állunk a repülő autóval? Sajnos jó esély van rá, hogy a repülő autó intézménye sosem valósul meg. A legújabb fejlesztési irányok azt mutatják, hogy az autós rész akár el is hagyható.

A Terrafugia eredetileg 2015-re akart elkészülni az első modellel, ám a céldátumot többször is el kellett halasztani. A gyártó most azt ígéri, hogy a csak repülésre használható változatot már hamarosan elkezdik árulni, azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy mennyiért. Az eredeti elképzelések szerint a Transition ára 200 ezer dollártól indult volna, 2018-ban viszont az NBC már arról számolt be, hogy a gép 400 ezer dollárba (vagyis 118 millió forintba) fog kerülni, ez az ár pedig azóta még tovább emelkedhetett. Ha valaki szeretne repülő autót vezetni, annak nem csak a pénztárcájában kell mélyre nyúlnia, hiszen a Transitionhöz a jogosítvány mellett egy pilótaengedély megszerzésére is szükség lesz.

(Fotó: Terrafugia)

További cikkek a témában:

Közel ötven éve emelkedett magasba az első igazi repülő autó Sokszor halljuk, hogy a repülő autókból soha nem lesz semmi, holott ezek a járművek olyannyira nem a távoli jövő hírnökei, hogy az újságok már 1973-ban arról cikkeztek, hogy a repülő autók hamarosan fenekestül forgatják majd fel a közlekedést. Hogy a technológia mégsem terjedt el, abban többek között egy szörnyű tragédia is szerepet játszott.

Közúti engedélyt kapott egy repülő autó Európában Attól, hogy nincs szükségünk utakra, közúti engedélyre még van. A repülési engedélyre viszont még várni kell. A Liberty azonban más utakon jár, mint a jelenlegi repülő autó trendek: nem túl környezetbarát, cserébe klasszikus értelemben vett (ha beszélhetünk ilyenről) repülőautó.

Egészen meggyőző videó készült a szlovák repülő autóról Ma már nem sokan hisznek benne, hogy a repülő autók valaha is széles körben elterjednek, de az biztos, hogy ez nem az AirCar V5 miatt lesz így.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.