Rozsda fenyegeti a földre kényszerített Boeing 737 MAX-ok némelyikének egy fontos alkatrészét

2021 / 05 / 12 / Felkai Ádám
Rozsda fenyegeti a földre kényszerített Boeing 737 MAX-ok némelyikének egy fontos alkatrészét
A Boeing 737 MAX-ok két légikatasztrófa után hosszú időre földre kényszerültek.

Már korábban is több cikkben összefoglaltuk a Boeing kálváriáját, ami a legkelendőbb gépüket, a 737 MAX-ot érintette két légikatasztrófát követően. Ha nem lett volna elég ugyanis a gép műszaki és szoftveres felépítéséből következő hibalehetőségek halmaza, még az is felmerült, hogy a vállalat konkrétan összejátszott az Egyesült Államok légügyi hivatalával, az FAA-val, hogy a gépük ismét a levegőbe emelkedhessen. Mindezt a lenti cikkünkben foglaltuk össze.

Az USA légügyi hivatala összejátszhatott a Boeinggel, hogy a 737 MAX ismét repülhessen Arra a következtetésre jutott egy szenátusi vizsgálat, hogy az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA összejátszott a Boeinggel, hogy a vállalat 737 MAX gépe ismét repülhessen. A 737-et azután kényszerítették földre, hogy több légi balesetben összesen 346 ember halt meg a fedélzetén.

Már épp kezdett tisztulni az ég a patinás cég számára, amikor újabb hibára derült fény, amely már kifejezetten az újabb gyártású 737 MAX-okat érintette: a fedélzeti áramellátást és a hajtóművek vezérlését érintő földelési problémák olyan komolynak bizonyultak, hogy az FAA kiadott ismét egy légialkalmassági direktívát, magyarán a hiba kijavításáig az érintett repülőgépek nem szállhatnak fel, ami alól csak a műszaki átrepülés a kivétel (tehát amikor a gép olyan repülőtérre repül át, ahol a szóban forgó hibát ki tudják javítani) – de ez utóbbi esetben is szigorú szabályoknak kell megfelelni.

A Boeing leállította a 737 MAX forgalmazását, de most egy új probléma miatt A 737 MAX több mint egy évre földre kényszerült korábban világszerte két iszonyatos légi katasztrófát követően – most viszont a gép forgalmazását a Boeing egy attól független, új technikai „malőr” miatt állította le.

Erről szintén írtunk már korábban is (fent), és annak a cikknek a készültekor, azt már tudni lehetett, hogy világszinten emiatt 109, már üzemelő gépet kellett földre kényszeríteni, az viszont nem volt ismert, hogy a Boeing által legyártott, de még készleten lévő gépek közül pontosan mennyit érint ez a probléma. Mostanra azonban ez is kiderült – a bűvös szám 300, tehát ennyi az a gép, amely a vállalatnál porosodik várva a javítási munkálatok végét. Mint azt a linkelt cikkben említettük, a Boeing a probléma miatt ezen repülők leszállítását is leállította a megrendelők felé, ami már csak azért is fájhat a vállalatnak, mert korábban éppen hogy szerették volna 2022 elejére fokozatosan felpörgetni a MAX-ok gyártását (a kiindulási szám nem ismert, de az elemzők szerint havi 4 gépről lehetett szó) havi 31 gépre.

A szóban forgó direktíva tehát április 30-tól hatályos, és még szintén áprilisban a CFM hajtóműgyártó is hibát jelentett az FAA-nak a 737 MAX-ok Leap-1B hajtóműveinek nyomásmérő rendszerével kapcsolatban, ami miatt az FAA kiadott egy második direktívát is.

A 737 MAX gépeket az említett két légikatasztrófát követően több mint két évre földre kényszerítették – ebben az időben a repülőket (éppen korrózióvédelmi okokból) főleg száraz és sivatagos környezetű reptereken tárolták, ugyanakkor ez sem tudta megvédeni az összes alkatrészt. Ennek következménye, hogy bizonyos, megegyező szériaszámú nyomásmérők alkatrészei rozsdásodni kezdtek. A rozsda részben a hosszas tárolási időszak, részben pedig a gyártástechnológiára visszavezethető okok miatt ütközhet ki – egész pontosan a két körülmény együtt idézheti elő a rozsdásodást, ami akár az adott eszközben rövidzárlatot is eredményezhet.

A CFM a meghibásodásra egyébként már 2020 októberében felfigyelt, ekkor végezte el a saját vizsgálatát, melynek eredményét átadták az FAA-nek. Az FAA szerint ez a probléma, illetve az ennek kapcsán általuk előírt légialkalmassági direktíva az Egyesült Államokban menetrendszerűen közlekedő gépeken 158 hajtóművet érintenek. A meghibásodás azt jelenti – mint az AIRportal összefoglalja –, hogy „mivel a vezérlő egységhez nem megfelelő nyomásértékek érkeznek, az a tolóerőt sem tudja a beállított érték szerint szabályozni”, ami a gép irányíthatóságát is rontja.

Az FAA a gondot orvosolandó 3 forgatókönyvet dolgozott ki az említett direktívában: a jelenleg is használatban álló hajtóművek esetén ellenerőzni kell a hajtóműnek a nyomásmérővel kapcsolatos karbantartási üzeneteit, és ennek függvényében akár ki is kell azt cserélni. A CFM vizsgálata alapján a probléma 15 üzemórán belül fellép, ezért a maradék 2 szcenárió azokra gépekre koncentrál, melyek esetén ezt az üzemeltetési időt még nem érték el. Tehát azon gépek, melyek esetén az elmúlt 90 napban a nyomásmérő nem kapott áramot 15 üzemórán át, illetve amelyek még nem kezdtek el repülni – ezekben egyaránt áram alá kell helyezni a nyomásmérőt a szóban forgó időn keresztül.

A CFM az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséget (European Union Aviation Safety Agency/EASA) is értesítette a problémáról, és az EASA lényegében hasonló döntést hozott az ügyben a fent ismertetetthez, tehát a gép üzemeltetőinek egyszeri üzemeltetési ellenőrzést kell végezniük, amely során egy minimum ideig áram alá kell helyezni a nyomásmérőt, és adott esetben cserélni kell bármely érintett alkatrészt, illetve egyéb esetben ismétlődően kell elvégezni a nyomással kapcsolatos alrendszerek karbantartási üzeneteinek az ellenőrzését.

További cikkek a témában:

Az EU szabályozószerve szerint feltételekkel, de ismét repülhet a Boeing 737 Max Európában Nem most fognak viszont a gépek a magasba emelkedni, mivel a végleges engedély kiadása előtt még több változtatásra is szükség lesz a 737 Max kapcsán.

346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX Egy Boeing 737 lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Az Egyesült Államokban azonban a gép újra repülhet.

Éveken át, több százszor keringettek utastereikben mérgező füstöt a repülőgépjáratok Évente több száz járaton szivároghattak veszélyes vegyi anyagok a repülőgépek légellátásába, súlyosan mérgezve a pilótákat, a személyzetet és az utasokat. A légitársaságok nagyrészt a szőnyeg alá söpörték a problémát.

 


Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
A PV5 első verzióját már tesztelik, várhatóan 2025-ben jelenik meg.
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.