Mostanra mondhatni megszokottá vált, hogy egy-egy parti alkalmával a bulizók a képernyő előtt ugráló dj-t láthatják, miközben virtuális szívek és kommentek ezrei repkednek. A zenészek túlnyomó többségének, kezdőtől a profiig, kreatívnak kellett lennie az idei járványhelyzet miatt, a közösségi médián keresztüli streamelés azonban mentőövet jelentett úgy az előadóknak, mint a tánczene szerelmeseinek. Ezek a változások számos érdekes fejleményhez vezettek az éjszakai életben, amelyek valószínűleg tartósan kihatnak majd a COVID-19 utáni időszakra is.
Ha veszünk egy átlagos szórakozóhelyet, akkor azt látjuk, hogy a legtöbben kialakítottak egy privát fülkét a zenészeknek, előtte pedig a tánctér és a bár kapott helyet. Az online streaming azonban megváltoztatja a helyszínről alkotott eddigi elképzeléseinket. A zenészek oldaláról nézve sokan ugyanis szobájukat, esetleg garázsukat alakították stream-studióvá. (Előbbi megmutatásával életük talán legprivátabb helyiségébe engedtek bepillantást a szórakozni vágyóknak.) Ami pedig a közönséget illeti,
az ő részvételük a szöveges üzeneteken keresztül, a DJ mikrofonos interakciójával párosulva egyszerre nyújt egyéni és kollektív élményt.
Ebben az új online „klubban” a dj-k gyakran elhagyják a lejátszási listákat, mivel a csevegőfolyamokban folyamatosan érkeznek a kérések azzal kapcsolatban, hogy éppen melyik szám pörögjön, így lényegében zenész és közönsége közösen formálják az estét. Egy másik fontos szempont, hogy az online bulik esetén a hallgatóság létszáma nagyobb és sokszínűbb lehet a megszokottnál, hiszen egy klubban korlátozott a hely, a virtuális világ férőhelye azonban korlátlan. Erre jó példa DJ Jazzy Jeff, Will Smith zenei partnere, akit tizenhétezren követnek a Twitch nevű streaming platformon és átlagosan kilencszázan hallgatják élőben. Ám a stream feltöltésével, és újrajátszásával jóval több embert sikerült elérnie, és ma már csaknem hétezren hallgatják naponta. Mindemellett a közvetítésnek lehetősége van olyan közösségeket is bevonni, amelyek általában kiszorultak az élő bulikból, mert mondjuk túl messze éltek annak helyszínétől, valamilyen fizikai betegségben szenvednek, vagy csak egyszerűen nem bírják a tömegnyomort.
Mint minden kezdetnél, az újfajta online zenélésnek is megvannak a maga kihívásai. November tizenegyedikén, miután több ezer szerzői jog megsértésével kapcsolatos értesítést kapott, a Twitch nevű platform bejelentette, hogy a zenészek nem játszhatnak tovább előre rögzített felvételeket. Ez nagy terhet jelent a lemezlovasoknak,
hiszen a streaming lényegében az egyetlen eszközük az életben maradásra mindaddig, amíg a szórakozóhelyek zárva tartanak.
(Egyes helyszíneken ugyanakkor jelenleg is szerveznek virtuális klubesteket, hogy megőrizzék vendégeiket.) A Mixcloud ezért kitalálta, hogy havi kilenc, míg a Mixlr-nél havi tíz fontos előfizetésért (körülbelül háromezer-hatszáz és négyezer forintért) lehetőséget ad a már rögzített zenék streamelésére, csakhogy egy átlagos dj számára ez pénzügyi szempontból fenntarthatatlan lehet, főleg, hogy az online közvetítésből nem származik közvetlen bevétele, hacsak nem szed belépőt a rajongóktól. Bár a streaming nem problémamentes, úgy tűnik egyre távolabb sodródunk a klasszikus bulizástól, az újjászerveződő online zenei világ pedig betekintést nyújt az éjszakai élet szerelmeseinek a koronavírus-járvány utáni időszakba.
Jeff Mills közel hatvanadik életévéhez sem tétlenkedik, többek között sci-fi filmzenéket ír, volt már rádióműsora a NASA-val, és persze a jövőről, pontosabban a technológia és zene viszonyáról, a mesterséges intelligenciáról is van véleménye. Ha elektronikus zenéről beszélünk, akkor szerinte a gépek el fognak tűnni, de végül ez lesz majd a számítógépek sorsra is. Továbbra is segítenek minket, de a fizikai valójukban megszűnnek létezni.
Szerinte az emberiség idővel megtalálja a módját, hogy a személyiség formálja a megszólaló zenét, ezáltal olyan alkotások jönnek létre, amiket nem lehet reprodukálni, hiszen mindannyian különbözünk egymástól. Plusz szerinte nem csak a kütyük ideje áldozik le, de a lemezlovasé is. Ahogy fogalmaz,
nem tudja, mi tölti majd be a helyén keletkező űrt, de abban szinte biztos, hogy a hús-vér DJ egyszer a feledés homályába merül.
Mills úgy látja, hogy a jelenség hozadékaként teljesen leegyszerűsödik a környezetünk, persze csak a felszínen, mivel az általa rejtett technológia ezzel együtt sokkal komplexebbé válik. Mindez megnyilvánul majd többek között abban, ahogy zenét hallgatunk, hogy hogyan fogadunk be művészetet, hogyan táncolunk, és a többi. Szerinte hamarosan leomolhatnak a fizikai határok is, mivel arrafelé haladunk, hogy ha valaki mondjuk San Franciscóban van, attól még aznap este a technológia által mégiscsak részt vehet egy londoni koncerten. “Képzeljünk csak el egy bulit, amit millióan élvezhetnek ugyanabban az időben. A végeredmény fenomenális lehet” – mondja. És már csak azért is lehet mindez nemsokára valóság, mert az emberek nem tudják huzamosabb ideig elfogadni, ha nem tapasztalhatnak meg bizonyos dolgokat, amiket amúgy szeretnének.
Így lehet ingyen netflixezni, regisztráció nélkül
Itt egy új Nirvana-szám, amit a mesterséges intelligencia írt
A Google már hümmögés és fütyülés alapján is felismeri, milyen szám jár a fejünkben
(Fotó: Pixabay)