Tudósok tárgyakat lebegtettek, pusztán a fény segítségével

2021 / 02 / 16 / Justin Viktor
Tudósok tárgyakat lebegtettek, pusztán a fény segítségével
A Pennsylvaniai Egyetem tudósainak sikerült az, ami még soha senkinek. Egyedül a fény energiáját felhasználva, illetve átadva, két apró, de a kísérlethez képest jelentős tömeggel bíró tárgyat is a levegőbe emeltek, és huzamosabb ideig lebegtették őket. Az eredmények egyértelmű áttörést jelentenek a fizikában, és ma még beláthatatlan távlatokkal kecsegtetnek.

Úttörő kísérlet

Az úttörő kísérletben egyelőre két apró műanyag lemezt sikerült a levegőbe emelni, és lebegtetni. A két műanyagfilm vékonyságú lemez felemeléséhez szükséges fényenergiát egy sor LED szolgáltatta egy vákuum kamra belsejében. A lebegtetés nyugodtan nevezhető áttörésnek, hiszen a tudósok még soha nem volt képesek ekkora méretű és tömegű tárgyakat pusztán a fény alkalmazásával a levegőbe emelni.

"Amikor a két minta felemelkedett, mind a négyünknek elállt a lélegzete"

- mondta Mohsen Azadi, a Pennsylvaniai Egyetem mérnöki doktorjelöltje.

Ismeretlenoszféra

A repülő szőnyegek, vagy a Vissza a jövőbe lebegő gördeszkája még minden bizonnyal odébb vannak, a tudósokat most leginkább a technológia mezoszférában történő a felhasználása érdekli. A légkör magasan fekvő régiójának kutatása, köztudottan tele van nehézségekkel, nem egyszerű dolog tanulmányozni az ott zajló folyamatokat.

"A tudósok néha viccből csak ismeretlenoszférának hívják a mezoszfárát. Egyszerűen nem érjük el ezt a régiót. Fellőhetünk egy rakétát, hogy egyszerre néhány percig jelen lehessenek ott a műszereink, de ennek eredményessége nagyon messzire van a repülőgépekkel vagy léggömbökkel végezhető mérésektől.

A mostani áttöréssel azonban a kutatók képessé válhatnak egy olyan repülési rendszer kifejlesztésére, mellyel apró érzékelőket juttathatnak a mezoszférába, a fénymotoros lebegtetés technológiájának segítségével

- mondta el Igor Bargatin, az UPenn gépészmérnöki professzora.

Mars kutatás

A technológia Marskutatásban történő felhasználása iránt a NASA-t is érdeklődött. Ennek az a fő oka, hogy a vörös bolygó légkörében a nyomás hasonló a Föld mezoszférájához, feltárva ezzel annak lehetőségét, hogy az apró, fényenergiával hajtott lebegő berendezések segítsenek a hőmérsékleti és légkör-összetételre vonatkozó adatok összegyűjtésében.

"Ezek a műszerek naponta egyszer felszállhatnának, odafent elvégezhetnék a munkát, majd visszatérhetnének és leszállhatnának a kis marsjáróra. A Marson ma még nincs lehetőségünk információt gyűjteni a mezoszférából. Ez fantasztikus lenne. Addig is meg kell elégednünk azzal, hogy az űrhelikopter hamarosan felszáll, és repül a Mars felszíne felett" - vázolta Paul Newman, a NASA Goddard Űrrepülési Központjának vezető földtudományi kutatója.

(Forrás: Wired Kép: Pixabay)

Repülni már megtanultunk, de hogy állunk a lebegéssel? Valóra válhat ez az ősi álom is? A súlytalan repülés, vagy helyből tetszés szerinti felemelkedés, amit lebegésnek hívunk lehetetlennek tűnik, pedig nem is olyan régen, még a legnagyobb koponyák is ugyanezt gondolták a repülésről.

Megérinthető animált hang-hologramok Érdemes volt várni: már animált hang-hologramot is képesek vagyunk készíteni, amit meg is lehet érinteni. A három dimenziós "mozgó képhez" nincs szükség másra, mint egy apró polisztirol labdára és egy sor szintén parányi hangszóróra.

Új, szupergyors maglev vonat Kínából Kínai kutatók bemutattak egy új maglev vonat prototípust, amely 620 kilométer per óra sebességet képes elérni.