A CO2 Rail találmánya egy olyan, szén-dioxid megkötésre alkalmas rendszer, ami a lehető legegyszerűbb módon biztosítja az energiát és a helyet a technológia működtetéséhez: a világban közlekedő vonatok bármelyikére felszerelve, a vonat energiáját felhasználva végzi a levegő tisztítását és az üvegházhatású gázok begyűjtését. A berendezés a DAC rendszeren alapul, ami a szén-dioxidnak közvetlenül a levegőből való kivonását jelenti és már bevált technikát képvisel a szén-dioxid elnyelési módszerek frontján, csakhogy a legtöbb ilyen típusú eszköz nem csupán a természetes légmozgásra alapozza a működését, ez nem lenne túl hatékony megoldás, hanem hatalmas ventilátorok segítségével végzi a gyűjtést és ez jókora energiabefektetéssel jár. Az energia pedig sokszor nem zöld forrásokból érkezik, vagyis a környezetbarát üzemelés nem teljesen megoldott probléma.
Ha viszont olyan energiát használ fel a berendezés, amit egy eszköz egyébként is megtermel a működése közben és máskülönben csak kárbaveszne, akkor nem keletkezik plusz kibocsátás a DAC rendszer miatt, így máris egy lépéssel közelebb kerül a technológia a valóban eredményes CO2 eltávolításhoz. A vonatok fékezése közben keletkező energia visszanyerésével, ezt forrásként alkalmazva megoldható az energiaellátás, legalábbis a CO2 Rail alapítói szerint.
A cég berendezése egy olyan vonatkocsira van felszerelve, amelyet egy szerelvény két normál, szállítást végző teherkocsija vagy személykocsija közé kapcsolható: a kocsi tetejére integrált rendszer a nyílásokon át bevezeti a levegőt a belső térbe, ahol vegyi anyagokkal kivonják a szén-dioxidot, majd lehűtik és folyékony formában tárolják. A leírás szerint minden egyes fékezésnél annyi energia keletkezik, ami 1,5 tonna szén-dioxid megkötéséhez elég, de a vonatot ellátják napelemekkel is, hogy további energiaforrást biztosítsanak vele. A szén-dioxid gyűjtő kocsit a szolgálatban lévő szerelvényekhez csatlakoztatják és, mivel egy-egy ilyen kocsi szállítása nem igényel sok plusz energiát, ezért ezzel a megoldással a vonat működése karbonsemlegessé válhat, miközben még hozzá is járul a légköri üvegházhatású gázok mennyiségének csökkentéséhez, vagyis végeredményben karbonnegatív egyenleggel zár.
A vállalat szerint egy-egy berendezés évente 6000 tonna szén-dioxidot tud gyűjteni, így a teljes rendszer, világszerte sok-sok kocsit alkalmazva, jóval több szén-dioxid megkötésére lesz képes évente, mint a helyhez kötöttebb konstrukciók, méghozzá egészen alacsony áron. A vonatok egyelőre még nem álltak munkába, de a cég a közeljövőben tervezi a projekt indítását és az elképzelések szerint 2023-ban megkezdődhet az első prototípus építése.
(Fotó: CO2Rail Company)