Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztés Központ vezérigazgatója a Facebookon írt arról, hogy a héten megszületett a döntés: 11 sikeres pályázat révén összesen 18.37 milliárd forint kerül szétosztásra a Zöld Busz Programban. A programról korábban mi is írtunk (lent kattintható a cikk), és mint azt a program honlapján összefoglalják:
„A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv részeként, 2020 novemberében elindított pályázati felhívás keretében önkormányzatok és közlekedési közszolgáltatók, illetve ezek konzorciumai nyújthattak be pályázatot önjáró trolibuszok, elektromos autóbuszok beszerzésére, valamint töltőinfrastruktúra kialakításának támogatására az Innovációs és Technológiai Minisztérium által felügyelt Zöld Busz Projektirodához.”
A program egyébként évtizedes nagyságrendben gazdálkodik: Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára szerint a kormány a következő 10 évre 36 milliárd forintot különített el a környezetbarát, zöld buszok vásárlására és üzemeltetésére. Mint azt Steiner Attila elmondta, mindez része annak, hogy Magyarország 2050-re klímasemlegessé szeretne válni, ezért is fogadta el a kormány a Klíma- és természetvédelmi akciótervet. A terv hetedik pontja pedig a közlekedés kizöldítése – ez a szektor ugyanis az ország kibocsájtásának ötödéért felel.
Az államtitkár a zöld buszok előnyei kapcsán kiemelte, hogy ezeknek nincs károsanyag-kibocsátásuk, sőt még a zajterhelés is jelentősen csökken a használatuk által. Steiner szerint az eddigi tapasztalatok alapján egy ilyen busz egy hónap alatt közel 5 tonna szén-dioxid levegőbe juttatását spórolja meg, és ezt a mennyiséget 71 fa tudná megkötni. A programnak iparfejlesztési célja is van: a kormány azt próbálja elérni, hogy a „buszgyártásban 60 százalékban belföldön készüljenek a zöld buszok”.
A héten megszületett döntés értelmében összesen 123 darab új elektromos busz (és 4 önjáró trolibusz) érkezhet Budapestre és az agglomerációba, Egerbe, Győrbe, Szegedre, Székesfehérvárra, Szolnokra, Zalaegerszegre, Miskolcra, Pécsre és Veszprémbe. Mint látható tehát, a győztesek között a Volánbusz mellett városi önkormányzati szolgáltatók is megtalálhatók. Eredetileg egyébként 4,2 milliárd forintos keretösszeggel számoltak, ám ezt a benyújtott pályázatok igénye jelentősen meghaladta, így az összeget végül a projektet irányító bizottság 18,37 milliárdra emelte.
Ami Budapestet illeti: a főváros, valamint az agglomeráció 5,9 milliárdot kap a fenti összegből, amely a Volánbusz Zrt. által beszerzett 40 darab Mercedes eCitaro elektromos buszra lesz elég. Ezek a járművek Budakeszi és Budaörs térségébe, a BKK rendszerébe tartozó 22-es és 40-es buszcsaládokra kerülnek. A pályázaton egyébként a Mercedes eCitaro győzött, és mint arra Vitézy kitér, ezek alacsony padlós, klimatizált, valamint a budapesti hálózathoz igazodva világoskék színű járművek, és még az idén forgalomba fognak állni.
A mostani döntés kapcsán a támogatási szerződések megkötése és a támogatási összegek kifizetése augusztusban megkezdődik, így a szóban forgó járművek beszerzése a közeljövőben megtörténhet. A Zöld Busz Program egyébként nem állt le, hamarosan újabb pályázat nyílik, így a program további városokra is kiterjedhet.
(Kép: Facebook/Vitézy Dávid)