A Scientific American írt Joe Ciresi, Pennsylvania állam képviselőjének eltökélt céljáról, miszerint a közeljövőben jelentősen csökkentené az úton lévő járművek számát. A történet érdekessége mégsem ez, hanem hogy mialatt Ciresi és kollégái a tömegközlekedésben rejlő lehetőségeket vizsgálták, figyelmesek lettek egy, a pályamentes villamosokkal foglalkozó értekezésre, amelyet Peter Newman, az ausztráliai Perthben található Curtin Egyetem Fenntarthatóságért Intézet kutatója álmodott meg.
Newman úgy véli, ha csökkenteni kívánjuk a járművek károsanyag-kibocsátását, akkor a tömegközlekedés fejlesztésére kell helyeznünk a hangsúlyt. Jelen állás szerint ugyanis a szakértő szerint a vonatok jelentős infrastrukturális kiadásokkal járnak, míg a buszos utazást sok helyen a kátyúk teszik elviselhetetlenné. Egy új technológia segítségével azonban minden busz jellegű jármű
könnyedén közlekedhetne az utakon, ráadásul úgy, hogy az utasok sínek nélkül élvezhetnék a vonatos utazás minden előnyét, kényelmét.
Newman egy Kínában már bevált közlekedési eszközt említ példaként: egy önvezető elektromos buszt, ami optikai érzékelőinek köszönhetően követi az útra festett fehér vonalat, méghozzá a vasutakon alkalmazott úgynevezett hidraulikus felfüggesztési rendszerrel, rázkódásmentessé téve ezáltal az utazást. A szakértő a lapnak részletesen beszámolt a Kínában szerzett élményeiről: ahogy fogalmazott, az ottani utazás minősége teljesen más az általa korábban megszokotthoz képest, mintha afféle modern, sínekhez kötött kisvasúton ült volna. Azóta pedig azon dolgozik, hogy ezeket a futurisztikus villamosok Ausztráliában, Perthben is elterjedjenek, remélhetőleg már a következő évtizedben.
A sínek nélküli villamosok telepítése nem igényel költséges vasúti beruházást, ugyanakkor bizonyos változtatásokat mégis eszközölni kell az infrastruktúrában. Visszatérve Pennsylvania területére, ott például az önálló villamosvágány létrehozása fenekestől felforgatná a jelenlegi elrendezést, a sínek nélküli villamos azonban jobban érvényesülhetne ezen a területen. Arról nem beszélve, mennyire szívesebben huppanna fel valaki egy futurisztikus járműre, mint egy normál buszra. Ciresi azt reméli, hogy a pályamentes villamosokat hamarosan az USA-szerte bemutathatják, egyelőre azonban csak néhány mérföldes körzetben tesztelik a technológiát, hogy megtudják, megtérülne-e a befektetés.
(A cikkben szereplő fotók a kínai Yibin-ben közlekedő járműről készültek, forrásaik: Getty Images Hungary, Wikimedia)