A Toyota tavaly jelentette be, hogy egykori autógyára, az 53 év működés után decemberben végleg bezárt Higashi-Fuji telep helyén felépítik a legmodernebb okosvárost, melynek lakói nem csak a legújabb technológiai, IoT és robotikai eszközöket tesztelhetik majd, hanem egy újfajta okosváros koncepció kialakításának is részesei lesznek. Ez a koncepció az úgynevezett kaizen, folyamatos fejlődés elvére épül, amely szerint a technológia nem csak az ott élők kényelmét kell, hogy szolgálja, hanem a másokkal való együttműködést és a "te perspektíváját" is, ahogy azt a cég elnöke, Akio Toyoda megfogalmazta a város keddi megnyitóján.
Woven City első, 360 tagú lakóközössége a Toyota mérnökeiből, kisgyermekes családokból és nyugdíjasokból fog állni, de őket később követik még mások is, a várost összesen kétezer ember befogadására tervezik. A tervek szerint a településen kiküszöbölnek minden hibát, ami a városokat általában élhetetlenné teszi: kizárólag elektromos járművek szállítják majd az utasokat, az áramot a falakba és tetőkbe épített napelemek generálják, vagyis a levegőt nem fogják szennyezni a mindennapi élet tevékenységei, a lakásokban pedig robotok végzik a munkákat. Az okosvárosok koncepciójával szokásosan szorosan összefűződő állandó mesterséges intelligencia jelenlét itt is helyet kap, de egy kis csavarral:
a projekt vezetőinek ígérete szerint ugyanis itt minden a lakók boldogságát fogja szolgálni, még az adatgyűjtés is.
Azt már megszokhattuk, hogy az automatizálást és IoT megoldásokat rendszerint a kényelem biztosításának jelszavával hirdetik a cégek, de a boldogság szó ritkán szokott előkerülni, Akio Toyoda szerint azonban mikor a Toyota alapítója, Sakichi Toyoda 1891-ben szabadalmaztatta az első szövőgépét, majd 1892-ben létrehozta az első gyárát, ezt a közösségért való szolgálat nevében tette, így mások boldogsága a vállalat DNS-ébe van kódolva. Egyébként a város neve, Woven City, ami magyarul azt jelenti, (egybe)szőtt város, egyfelől erre utal, másfelől az utak egybefonódó szerkezetére, amely felülről nézve olyan mintát ad, mintha egy szőttest látnánk.
Az, hogy a lakók valóban boldogok lesznek-e a Jetson család szerű technológiai paradicsomban, még a jövő kérdése, mivel a várost még csak most kezdik el építeni, de az biztos, hogy a cégek irányából már most nagy az érdeklődés, a tavalyi CES-re időzített bejelentés óta már háromezer potenciális üzleti partner jelentkezett a projektben való részvételre, vagyis arra hogy itt kísérletezzenek a legmodernebb ötleteikkel. James Kuffner, aki korábban a Google robotikai részlegének vezetője volt és az önvezető autók fejlesztésén dolgozott, jelenleg pedig a frissen alapított Woven Planet Holdings elnöke, elmondta: ebben az élő laboratóriumban tesztelt termékeket és szolgáltatásokat később szeretnék az egész világon elterjeszteni, nem csak helyben használni.
A prototípust a Bjarke Ingels Group fogja felépíteni, ők tervezték például a második World Trade Centert is New Yorkban. Egyelőre annyit árultak el Woven City külalakjáról, hogy a közlekedés három, egymástól független szinten fog megvalósulni: külön utat kapnak az önvezető járművek, egy másikat az elektromos rollerek és biciklik és lesz egy teljesen elszeparált sétány a gyalogosok számára. Boltba menni viszont nem kell többé a lakóknak, az élelmiszer és mosodai szállítást, és a szemétszállítást teljesen automatizálják majd.
(Fotó: Toyota)
Ez is érdekelhet:
Mesterséges szigeteken álló, önfenntartó várost terveztek Malajzia partjaihoz
A tengerbe épülő BiodiverCity a fenntarthatóságra és az emberközpontúságra helyezi a hangsúlyt, a látványtervek alapján pedig nagyjából úgy néz ki, mint egy földi paradicsom.
Szaúd-Arábiában felépül a világ első utcák nélküli városa
Neom, a szaúdi koronaherceg százötvenezer milliárd forintos projektje idén elkezdődik és rögtön egy olyan várossal indít, amelyben senkinek nem kell öt percnél többet sétálni ügyintézés miatt. A Line, a jövő városa, az embereké lesz, nem az autóké.
Plafonról lógó robottal könnyítené meg az életünket a Toyota
A Toyota Research Institute által fejlesztett prototípusok jelentősen kibővítenék azoknak a házimunkáknak a körét, amit rábízhatunk a robotokra.