Bryan Barletta a „Jövedelmező hangok” című, a zene és a podcast reklámvilágáról szóló hírlevelek szerzője szerint az átlagember fel sem fogja, mennyi adatot gyűjt róla a Spotify már egyetlen keresés alkalmával is. Hiszen gondoljuk csak végig: tudja, hogy mit hallgatunk, hogyan (mármint milyen eszközről), illetve milyen tevékenység közben. Barletta szerint ezek bőven kimerítik az intim információk fogalomkörét.
A Spotify fejlesztői jól tudják, mennyit ér az adat, ahogy azt is, hogy hogyan használják fel azokat célzott hirdetések generálására. Még maga az alkalmazás hirdetőknek szóló anyaga is úgy fogalmaz, hogy a begyűjtött személyes információk túlmutatnak a demográfiai adatokon és az eszközazonosítókon, és felfedik a közönség hangulatát, gondolkodásmódját, ízlését és viselkedését. Érdekességképpen a Spotify jelenlegi háromszázhatvanöt milliós felhasználói táborából mindössze százhatvanötmillió előfizetéses, vagyis a maradék kétszázmillió személy napi szinten hirdetéseket hall.
Ahogy fentebb már írtuk, minden amit a Sptoify asztali, webes és telefonos verziójában keresünk, lejátszunk, leállítunk, és a többi, azt bizony nyomon követik. A cég egyik alkalmazottja már 2015-ben is úgy nyilatkozott, hogy a Spotify elképesztő mennyiségű adatot gyűjt arról, hogy az emberek mit, hol, és persze milyen kontextusban hallgatnak. Noha a szolgáltatás akkor még 'csak' tizenötmillió regisztrált felhasználóval büszkélkedhetett.
Pedig az általunk hallgatott zenék tükrözik aktuális érzelmi állapotunkat, vagy azt, hogy éppen kivel vagyunk és mit csinálunk. A Spotify kimaxolta a helyzetet azáltal, hogy rengeteg pénzt fektetett adattudományba, és még a felhasználók zenehallgatási szokásait is felhasználja hirdetéseiben. Barletta szerint ráadásul tévúton járnak azok, akik azt hiszik, az előfizetésük úgymond megkíméli őket az adatgyűjtéstől. Azzal, hogy a Spotify lejátszási listákat ajánl számukra keresési előzményeik alapján, lényegében kontrollcsoportot csinál belőlük.
Csak éppen ezt ügyesen, feltűnés nélkül teszi.
Mindemellett a Spotify az alábbi információkat is begyűjti, amikor valaki regisztrál a szolgáltatásra: felhasználónév, e-mail cím, telefonszám, születési időpont, nem, lakcím, ország, hitelkártyaszám (előfizetők esetén). A cég adatvédelmi irányelvei szerint továbbá az alkalmazás sütiket, IP címet, a bejelentkezéshez használt eszköz típusát, annak operációs rendszerét, sőt néhány, a Wi-fi hálózattal kapcsolatos adatot is lekérhet. Ha pedig mindez nem lenne elég, a telefonos Spotify app a napi mozgásunkat is követheti a telefon gyorsulásmérőjén és giroszkóján keresztül. Míg ha valaki a Facebook azonosítójával jelentkezik be Spotify fiókjába, akkor utóbbi alkalmazás az előbbiből is gond nélkül importálhat olyan információkat, amiket szintén értékesíthet hirdetőinek.
Barletta szerint nincs abban semmi meglepő, hogy egy alkalmazás adatokat gyűjt, a Spotify esetében a leijesztőbb mégis az, hogy a program az érzéseinket ’látja’. Teszi mindezt úgy, hogy erre a platformra nem tölthetünk fel se zenét, se videót, és beszélgetést sem folytathatunk. Csak zenét hallgatunk.
Ami úgy tűnik minden információnál többet ér.
A Spotify adatvédelmi szabályzata szerint a fiókunk személyre szabásához, hibaelhárításhoz, új funkciók és technológiák kifejlesztéséhez, marketing- és reklámtevékenységhez, valamint különféle kutatásokhoz felhasználhatja adatainkat. A személyre szabási funkciók nagy része valószínűleg olyan rendszereket takar, amely új lejátszási listákat ajánlanak nekünk.
Száz százalékban sajnos sehogy, ahhoz ugyanis törölni kellene a fiókunkat, ám néhány beállítást ettől függetlenül érdemes elvégezni, ha szeretnénk viszonylag zavartalanul zenét hallgatni.
Privát zenehallgatás: az alapértelmezett beállítások szerint mindazon személyek, akik követik Spotify fiókunkat, az „Ismerőseid tevékenysége” funkcióval láthatják, hogy éppen mit hallgatunk. Ha ezt nem szeretnénk másokkal megosztani, elindíthatjuk a privát zenehallgatás funkciót. (Annak bekapcsolása ugyanakkor nem befolyásolja a zenejavaslatokat, így azokat továbbra is látjuk.)
Beállításához mobilon és tábalgépen koppintsunk a ’Kezdőlap’, majd a 'Beállítások' menüpontra. A ’Közösség’ részben kapcsoljuk be a ’Prvát zenehallgatást’. (Ugyanitt ki is kapcsolhatjuk ezt a funkciót.) Jó tudni, hogy
a Spotify újraindításakor vagy hosszas tétlenség után a privát üzemmód automatikusan visszavált nyilvánossá.
Asztali számítógépen kattintsunk a jobb felső oldalon található lefele mutató nyíl ikonra, majd a ’Privát zenehallgatás’ fülre. A profilképünkön megjelenő lakat jelzi, hogy aktiváltuk a privát zenehallgatást.
Fiókunk oldalán az Adatvédelmi beállítások menüpontban az alábbi személyes adatok feldolgozását korlátozhatjuk, illetve visszavonhatjuk a feldolgozásukhoz adott engedélyt:
Spotify-fiók létrehozásakor alapértelmezett beállítás szerint a következő e-mailes és mobilos értesítések be vannak kapcsolva. Ezek az Értesítési beállítások részben bármikor módosíthatók:
Az asztali alkalmazásban kattintsunk a jobb felső sarokban található lefelé mutató nyílra, majd a Beállítások elemre a következők beállításához:
Reszkess YouTube? Jönnek a videók a Spotify-on Már nem csak hallgatni, nézni is lehet a podcastokat.
Összekapcsolás a Facebookkal: Spotify fiókunk összekapcsolása a Facebookkal – Ezt a lehetőséget kiválasztva Facebook fiókunkkal jelentkezhetünk be a Spotifyba, de bármikor vissza is vonhatjuk.
(Forrás: Wired, Big Think, Forbes, fotó: Getty Images Hungary, Unsplash/Fixelgraphy)