Annak érdekében, hogy az MI valamiféle szándékkal használja a nyelvet, a Facebook AI Research és a Georgia Institute of Technology tudósai egy szerepjátékkal igyekeztek megtanítani erre az algoritmust - számolt be róla az MIT Technology Review. Az alapötlet szerint ha az MI-nek konkrét küldetések teljesítését szabják feladatul, akkor olyan célokat kell majd követnie, mint egy emberi játékosnak, és talán az emberi nyelv megértésében is fejlődhet.
A Generatív Pretrained Transformer legújabb verziója, a GPT-3 úgy tűnik, hogy mindenben és teljes mértékben felülmúlja elődeinek képességeit, hihetetlen 175 milliárd tanulási paraméterrel, amelyek lehetővé teszik, hogy az MI gyakorlatilag bármilyen feladatra képes legyen. Ezzel a GPT-3-t messze a legnagyobb nyelvi modell manapság, egy nagyságrenddel nagyobb, mint a Microsoft 17 milliárd paraméterű Turing-NLG nyelvi modellje. A GPT-3 API-hoz jelenleg csak meghívással lehet hozzáférni, de van várólista a teljes verzióhoz.
GPT-3
Ettől persze az MI-nek még mindig nem lesznek saját céljai és motivációja, csupán lemásolja azt a cselekvést, amit az emberek folytatnak miközben igyekeznek elérni saját céljaikat.
Az elmélet kipróbálására a kutatók a LIGHT nevű szöveges, többjátékos szerepjátékban képezték ki a rendszert, melyet a Facebook tavaly fejlesztett ki az emberi és az AI-játékosok közötti kommunikáció tanulmányozására. A játék egy fantáziavilágban játszódik, amely tele van sok ezer összegyűjthető tárggyal, idegen karakterekkel és helyszínekkel, melyeket a képernyőn megjelenő szöveg ír le és kölcsönhatásba lehet lépni velük. A játékosok (emberi vagy számítógépes) olyan parancsok beírásával cselekednek, mint az „öleld meg a varázslót”, az „üsd meg a sárkányt” vagy a „vedd le a kalapot”. Természetesen beszélhetnek is a chatbot által vezérelt karakterekkel.
A szerepjátékban az MI egy sárkány karakterét irányította, és a siker érdekében specifikus parancsok megadásával beszélnie is kellett más MI irányította szereplőkkel, vagy a játékot játszó emberekkel, a szöveges kalandjátékoknál megszokott módon.
A mesterséges intelligencia feladattal való ellátásához a kutatók hozzávetőleg 7500 küldetést adtak a játékhoz, melyek nem szerepeltek a LIGHT eredeti változatában. Végül létrehoztak egy tudásgráfot (a tárgy-ige-tárgy kapcsolatok adatbázisa), mely az MI számára a játékmenet megértésével a szükséges alapvető ismereteket jelentette a játék világáról és a karakterek közötti kapcsolatokról. Például arról az elvről, hogy a kereskedő csak az őrben bízik ha barátok. A játék ezek után olyan feladatokat adott az MI-nek, mint például „menj a hegyekbe” és „egyél meg egy lovagot”, vagy „halmozd fel a sárkány által valaha összehordott legtöbb kincset”, a küldetések teljesítése érdekében.
Az eredmények némelyike meghökkentő lett, a sárkány értelmetlen fenyegetéseket fogalmazott meg, hogy rávegyen más szereplőket arra amit akart, egy helyütt például azt mondta:
"Add nekem azt a vödröt, különben megetetlek a macskámmal!"
A kutatás szerint végül az MI sikerrel járt, bár némi segítségre volt szüksége útközben. Az értékelés szerint még ennek a segítségnek a dacára is, az eredmények izgalmas bepillantást nyújtanak a jövő mesterséges intelligenciájába, amely képes lehet feldolgozni, hogy a szavak valójában mit jelentenek, és milyen hatással lehetnek a való világra. Az NLP felturbózása a megerősítő tanulással izgalmas lépés volt, ami jobb chatbotokhoz vezethet. Az MI ugyanis nem csupán azt tanulta meg, hogy hogyan beszélgessen a többi szereplővel, de azt is, hogy hogyan kell másokat rávenni arra amit ő szeretne tőlük.
(Forrás: MIT TechnologyReview Kép: Unsplash)
Holt nyelveket fejtenek meg, fordítanak le a gépi tanulás algoritmusai
Mesterséges intelligencia írt cikket a The Guardianbe. Áttörés vagy csak túlzó hype?
Szívbaj: a mesterséges intelligencia szól, ha hamarosan meghalunk
A Samsung bemutatta Neont, a világ első "mesterséges emberét" a CES-en
Az USA kiadta a mesterséges intelligencia tízparancsolatát
A Facebook mesterséges intelligenciája egyetemi szintű matematikai feladatokat old meg
A mesterséges intelligencia elveszi majd a művészek munkáját?