Luckey neve 2012-ben robbant be a köztudatba, amikor az Oculus Rift megalkotásával egy csapásra új lendületet adott a VR-szemüvegek fejlesztésének - hogy ez mennyire sikeres vállalkozás volt, azt jól jelzi, hogy bár a Riftet kereskedelmi forgalomban még nem is lehetett megvásárolni, a Facebook 2014-ben mégis hárommilliárd dollárt fizetett a cégért, aminek a termékeit azóta már Meta néven árulják. Bár Luckey 2017-ben távozott az Oculustól, azóta pedig az Andruil Labs alapítójaként az amerikai hadsereg megrendelésére fejleszt autonóm működésű drónokat, a jelek szerint azért a virtuális valóságot sem hagyta teljesen maga mögött.
Ahogy arról korábban írtunk, a harmincéves vállalkozó tavaly tavasszal már részletesen kifejtette, hogy a videojátékok sokkal izgalmasabbak lennének, ha a játékosok a valóságban is belehalhatnának abba, ha veszítenek, a legújabb találmánya pedig arra utal, hogy ezt a gondolatot azóta sem engedte el. Egy friss blogbejegyzésében ugyanis Luckey büszkén jelentette be, hogy egy olyan VR-szemüveget készített, ami apró robbanótöltetekkel valóban képes megölni a használóját.
A sisakhoz az alapötletet a Sword Art Online című anime sorozat adta, amelyben a játékosok egy agy-számítógép interfész segítségével léphetnek be a tökéletesen élethű virtuális valóságba, ki viszont már csak akkor, ha megnyerik a játékot. Amennyiben meghalnak a játékban, vagy megpróbálják eltávolítani a NerveGear nevű sisakot, az a valódi világban is az azonnali halálukat okozza.
Luckey a bejegyzésében sajnálkozik is egy sort, mert mint mondja, a NerveGearnek eddig csak a felét sikerült újraalkotnia, azaz egy olyan sisakot, amely képes megölni a felhasználóját. "Az egyenlet másik felére, vagyis a tökéletes virtuális valóságra még hosszú éveket kell várni" - állapítja meg, majd pedig részletesen leírja, milyen módon végezne azokkal, akik hajlandóak lennének felvenni a sisakot.
Az animében a NerveGear mikrohullámmal végez áldozataival, Luckey viszont ennél egyszerűbb megoldáshoz folyamodott, és az egyedileg átalakított Meta Quest Pro sisakot három robbanótöltettel szerelte fel, amelyeket "egy másik projektjéhez szokott használni". Ezután a sisakot egy fényérzékelő szenzorral is ellátta, amely a vörös fény egy bizonyos frekvenciáját érzékeli. "Amikor a megfelelő game over képernyő megjelenik, a töltetek felrobbannak, azonnal megsemmisítve a felhasználó agyát" - írja Luckey, aki egy egész filozófiát gyártott a halálos sisak köré.
"Mindig is izgatott annak a lehetősége, hogy a valódi életedet hozzáköthesd a virtuális avatarodhoz - ezzel azonnal a legmagasabb szintre emeled a tétet és rákényszeríted az embert arra, hogy alapjaiban átgondolja, hogyan viszonyul a virtuális világhoz és a többi játékoshoz" - magyarázza Luckey, hozzátéve, hogy a kiváló grafika ugyan valósághűbbé teheti a játékokat, de igazán valóságosnak csak akkor fogjuk érezni őket, ha valódi, súlyos következmények fenyegetnek minket.
Ezt az álláspontot alapvetően nem csak Luckey osztja, hiszen a VR-piac szereplői régóta igyekeznek azon, hogy valóságosabbá tegyék a virtuális valóság élményét, igaz, kevésbé drasztikus eszközökkel: a különböző haptikus kesztyűkön, a valódi sétálást szimuláló cipőkön és futópadokon túl többen igyekeznek olyan ruhákat is létrehozni, amelyek segítségével az egész testünkön érezhetjük a virtuális valóságot - így akár az ütéseket vagy egyéb erőhatásokat is, persze nem olyan mértékben, hogy az valódi fájdalmat okozzon.
Hogy Luckey mennyire gondolja komolyan, amit mond, azt nehezen lehetne megállapítani, hiszen állítása szerint még neki sem volt mersze felpróbálni a sisakot. "Rengeteg féle hiba fordulhat elő, amelyek tévedésből végezhetnek a felhasználóval" - indokolja a döntését a tervező, aki szerint emiatt a sisak egyelőre csak egy gondolatébresztő műalkotás. Arra mindenesetre kíváncsiak leszünk, hogy ha a sisakja már tökéletesen működik, vajon neki mer-e ülni benne az Flappy Birdnek, vagy inkább marad a videójátékozás kevésbé izgalmas, de egészségesebb változatainál.
(Borítókép: Palmer Luckey)