A Roszkozmosz saját űrállomása és oroszok a Holdon

2021 / 09 / 26 / Felkai Ádám
A Roszkozmosz saját űrállomása és oroszok a Holdon
Az ISS után az oroszok saját állomást építenének, ez lenne a ROSS, ami egyre tisztábban körvonalazódik az orosz Hold-programmal egyetemben.

2020 őszén Vlagyimir Szolovjov, az ISS orosz szegmensének repülési igazgatója az Orosz Tudományos Akadémia Űrtanácsában elmondta, hogy az ISS orosz felében található modulok és berendezések némelyike súlyosan elhasználódott, és 2025 után egy lavinaszerű meghibásodás indulhat el a fedélzeten. Ezzel együtt Szolovjov bemutatott egy új projektet, ez az Orosz Orbitális Szervizállomás (Russian Orbital Service Station/Российская орбитальная служебная станция), vagy röviden csak ROSS.

Az oroszok már temetik a Nemzetközi Űrállomást Az ISS fedélzeti rendszerei mostanra nagyrészt elavultak, így hamarosan olyan károk keletkezhetnek a Nemzetközi Űrállomásban, amelyeket nem lehet kijavítani - figyelmeztetett Vlagyimir Szolovjov, az ISS orosz szegmensének repülési igazgatója.

Az első tervek alapján az állomás kezdetben négy modulból állna, az alapmodul az eredetileg az ISS-hez kifejlesztett NEM lenne, ehhez jön egy csomóponti modul, egy zárkamra az űrsétákhoz, valamint egy NEM–2 modul. Az is kiderült, hogy az állomás olyan pályán működne, amely lehetővé teszi a bolygó sarkvidékeinek a monitorozását, és ami az oroszok számára talán fontosabb: Oroszország teljes területének a megfigyelését (az ISS pályájáról csak az ország területének a 20 százaléka látható).

Érthető tehát a választás, viszont a pálya több nehézséget is okoz: egyrészt nem túl előnyös a hasznos teher elindítása szempontjából, mivel a Föld forgása itt nem segíti a hordozórakétákat. Ráadásul rendkívül magas ezen a pályán a kozmikus sugárzás szintje is – a kozmonauták sugárterhelése háromszor akkora lesz, mint az ISS pályáján. A legénység hosszú távú sugárterhelésének elkerülése érdekében (valamint ez a megoldás olcsóbb is) az új állomás tehát nem lesz lakott, hanem látogatott, vagyis a ROSS az idő egy részében legénység nélküli üzemmódban marad, és automatán működik. Egyébként a NASA is hasonló módon szeretné működtetni a Hold körüli pályára tervezett Gateway állomását, és az automatizáció szempontjából kulcsfontosságú robotokról a lenti cikkünkben írtunk:

Az ISAAC-projekt – A jövőt jelentő asztrobotok már a Nemzetközi Űrállomáson szolgálnak A három robotból álló Astrobee rendszer már végrehajtotta első sikeres tesztjét – ám ez csak az első lépés volt azon az úton, amely mélyűrbe tervezett missziók kulcstechnológiájáig, az önműködő űreszközökig vezetnek.

Azt tudjuk, hogy az oroszok legalább 2024-ig terveznek részt venni a Nemzetközi Űrállomás működtetésében, de a ROSS-on már ezen idő alatt is megkezdődik a munka. Az immár tehát kizárólag a Roszkozmosz által működtetett állomást még az évtized közepén felbocsájtanák, és az első kozmonauták 2026-ban léphetnének a fedélzetre. A fentebb már szóba került NEM–1, vagy más néven Science Power Module 1 (SPM–1) lesz tehát a ROSS központi modulja, amelyet eredetileg 2024-ben terveztek felküldeni még az ISS-re. Az új tervek szerint azonban a modult most 1,5-2 év alatt újraterveznék, hogy immár tehát az orosz állomáson tölthesse be a feladatát. A ROSS összesen hét modulból állna, és 2035-re készülne el teljesen.

Az orosz hírügynökség, a TASS legutóbb pedig az orosz kormány beszerzésekkel kapcsolatos honlapjára felkerült, a Roszkozmosz által jegyzett dokumentumból több mindent is megtudott az állomásról, illetve az orosz Hold-programról is. A tervek továbbra is hét modulról szólnak, de ezek egyike egy rövid, centrifugális kar lesz, illetve tisztázódott az is, hogy maga az állomás része lesz annak az orosz infrastruktúrának, amely a Holdra történő utazást segíti elő.

Ami magát a Holdat illeti: a Roszkozmosz 23,4 millió dollárt szán arra, hogy azt tanulmányozza, a kozmonauták miként tudnak a Holdon, illetve Hold körüli pályán tartózkodni. A Holdbázis tervének pedig 2025 végéig kellene elkészülnie. Egész pontosan a dokumentum szerint 2025 novemberéig el kell készülnie a kísérleti terveknek a Holdbázis lakható moduljáról, valamint egy energia modulról. Ezen kívül terveznek leszállóegységet is a Holdra, valamint egy építési munkákra is használható holdjárót.

(A cikkhez hazsnált kép csak illusztráció, forrása: Pixabay)

(Forrás: nplus1, TASS, Wiki)

További cikkek a témában:

Jól vizsgázott a robot, ami az első űrhotel prototípusát fogja megépíteni Az Orbital Assembly Corporation idén januárban jelentette be, hogy az évtized végéig egy olyan űrállomást terveznek felépíteni, amely mesterséges gravitációval van ellátva, és egyszerre akár háromszáz űrturistát is vendégül tud látni a száz fős személyzet mellett.

Sikeresen megérkezett az első misszió a kínai űrállomásra A személyzet nélküli Tiencsou-2 teherűrhajó többek között az űrsétákhoz szükséges szkafandereket és "tradicionális kínai ételeket" szállított az egyelőre még üresen álló Tienhóra, amelyet egy hónappal ezelőtt állított pályára a kínai űrügynökség.

Egy ismeretlen magánvállalat elkezdett építeni egy űrállomást Nagy a mozgolódás a kereskedelmi űrállomások területén, a NASA is ebben látja a Nemzetközi Űrállomás folytatását.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.