A SpaceX alapítója február 10-én számolt be arról, hogyan állnak jelenleg a valaha épített legnagyobb űrhajó fejlesztésével, az elmondottak alapján pedig nagyjából minden készen áll arra, hogy megkezdjék az éles teszteket. A Super Heavy hordozórakéta immár a korábbi 29 helyett 33 Raptor-hajtóművel van felszerelve, a hajtóművek számát pedig a Starshipen is megemelték hatról kilencre. A SpaceX elkészült azzal a speciális kilövőállással is, ami képes lesz elkapni a visszatérő hordozórakétát, így jelenleg már csak az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) engedélyére várnak, ami ahhoz szükséges, hogy a Boca Chica-i Starbase bázisról lőhessék fel a rakétáikat.
Talán ez az oka annak, hogy Musk önmagához képest meglepően visszafogottan nyilatkozott a jövőbeli tervekről. "Jelenleg elég biztos vagyok benne, hogy még idén el fogjuk érni a Föld körüli pályát" - mondta, ami abból a szempontból nem tűnik elhamarkodott kijelentésnek, hogy az eddigi hírek szerint a Starship első orbitális tesztjére akár már márciusban sor kerülhet. Musk ugyanakkor elmondta, hogy amennyiben nem kapnak engedélyt az FAA-től, kénytelenek lesznek a floridai Cape Canaveralban felépíteni a kilövőállást, emiatt pedig az első kilövés akár hat-nyolc hónapot is csúszhat.
A rakétákat később két további kilövőállásról fogják fellőni, amelyeket a Mexikói-öbölben megvásárolt, üzemen kívüli olajfúrotornyokon alakítanak ki. Musk szerint ezzel a projekttel is jól állnak, a Phobos és a Deimos akár már az idei év végére üzemképes lehet.
Ami a Starshipben rejlő lehetőségeket illeti, Musk erről elmondta, hogy a várakozásaik szerint a Falcon Heavy már egy órával a kilövés után újra bevethető lesz, és ha éppen nem egy hosszabb útra megy, akkor a Starshipet is nagyjából hat-nyolc óránként tudják majd elindítani. Ez rendkívüli módon lecsökkentheti a kilövések költségét, Musk szerint akár az sem elképzelhetetlen, hogy egy kilövés ára mindössze egymillió dollárba fog kerülni. Ez valóban hihetetlenül alacsony számnak tűnik, hiszen még a konkurenciához képest szintén olcsó Falcon-9 kilövési költsége is 50-60 millió dollár körül alakul, miközben a Starship lényegesen több, nagyjából hatszor-hétszer annyi rakományt tud majd egyszerre a Föld körüli pályára szállítani.
A rendkívül alacsony számok kulcsa, hogy a Super Heavy és a Starship a SpaceX tervei szerint az utolsó szögig újrafelhasználható lesz, ami nem csak az alacsony Föld körüli pályára való utaknál térül meg. Ami azt illeti, valószínűleg itt térül meg a legkevésbé, hiszen jelenleg közel sincs kereslet akkora kapacitásra, amit a SpaceX akár néhány éven belül nyújtani tud, ugyanakkor a vállalatnak vannak olyan tervei, amelyekkel kihasználhatják majd a Starship nyújtotta új lehetőségeket. Amellett, hogy az új űrhajó jelentősen felgyorsíthatja a Starlink internetrendszer kiépítését, Musk néhány éve egy olyan elképzelést is bejelentett, miszerint a Starshippel szállítmányokat és embereket fuvaroznának a világ egyik pontjáról a másikra, a repülőgépeknél sokkal gyorsabban. Bár Musk a mostani sajtótájékoztatón erről a tervről nem beszélt, de a háttérben már valóban formálódik egy ilyen ötlet, ugyanis a SpaceX januárban írt alá egy megállapodást az amerikai hadsereggel, aminek értelmében a felszereléseket, segélyszállítmányokat rakétákkal fuvarozzák majd a bolygó különböző pontjaira.
"Egy teljesen és gyorsan újrafelhasználható rakéta kulcsfontosságú egy olyan jövőhöz, amelyben az emberiség felfedezheti a csillagokat" - mondta Musk a bemutatón, utalva a másik fontos okra, ami miatt a Starshipnek és a Super Heavynek a lehető leggyorsabban újrafelhasználhatónak kell lennie. Bár a SpaceX vezére nem bocsátkozott részletekbe, annyit elmondtott, hogy becsléseik szerint nagyjából egymillió tonna rakományt kell mjad a bolygóra szállítaniuk, amihez rengeteg űrhajóra lesz szükség. Musk korábban elmondta, hogy a bolygó kolonizálásához nagyjából ezer Starshipre lesz szükség, ami nem lesz egyszerű feladat, ugyanakkor ha a Super Heavyvel valóban képesek lesznek óránként egy kilövést végrehajtani, az azt jelentheti, hogy a SpaceX-nek jóval kevesebb hordozórakétára lesz szüksége, mint ahány űrhajót útnak akarnak indítani.
(Borítókép: a Super Heavy hordozórakéta és a Starship prototípusai február 10-én, a SpaceX Boca Chica-i bázisán, Fotó: Jonathan Newton/The Washington Post via Getty Images)