Az EU-ban engedélyezhetik elsőként a világon a valódi önvezető autók értékesítését

2022 / 07 / 25 / Bobák Áron
Az EU-ban engedélyezhetik elsőként a világon a valódi önvezető autók értékesítését
Bár jelen állás szerint akár még évekbe is telhet, mire az első, 4-es szintű önvezetésre képes autók megjelennek a kereskedelmi forgalomban, a Politico információi szerint az Európai Bizottság igyekszik időben felkészülni a közlekedést gyökeresen átformáló változásra, és már idén bemutathatják egy olyan új jogszabálynak a tervezetét, ami limitált mennyiségben engedélyezné a tagországokban az ilyen járművek értékesítését.

Az Európai Unióban néhány hete lépett érvénybe az az új rendelet, ami a biztonsági előírások tekintetében az eddigieknél szigorúbb követelményeket fogalmaz meg az újonnan forgalomba hozott autótípusokkal kapcsolatban. A gépjárművek általános biztonságáról szóló, 2019-ben elfogadott rendelet értelmében 2022. július 6-tól az Európai Unió tagországaiban forgalomba hozott új autótípusokat már kötelezően el kell látni többek között intelligens sebességszabályozó rendszerrel, a járművezető fáradékonyságának és figyelmének nyomon követésére szolgáló figyelmeztető rendszerrel, tolatóradarral, fejlett vészfékező rendszerrel, veszélyhelyzetben működésbe lépő sávtartó automatikával, valamint egy olyan eseményadat-rögzítővel is, amely a repülőgépek fekete dobozához hasonlóan rögzíti a balesetek körülményeit.

Bár a most hatályba lépett rendelet alapvetően az autók biztonsági előírásairól szól, már ez is számos olyan elemet tartalmaz, amelyek szorosan kötődnek az önvezető technológiához: a sebességszabályozó rendszerek például képesek megakadályozni, hogy a sofőr a megengedettnél nagyobb sebességgel haladjon, az automata vészfékező rendszer emberi beavatkozás nélkül képes megállítani a járművet, míg a sávtartó automatika a kormányzás terhét veszi le a vezetők válláról. A szabályalkotók kimondott célja, hogy 2050-re nullára csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak és súlyos sérültjeinek a száma az EU területén, aminek érdekében lépésről-lépésre egyre szigorúbb követelményeket fogalmaznak meg az autógyártókkal szemben: 2024. július 7-től a fenti rendelet már minden, az EU területén újonnan forgalomba hozott gépjárműre vonatkozni fog, és várhatóan ugyanebben az évben válik kötelezővé az is, hogy az automata vészfékező rendszerek már ne csak a többi járművet, de a kerékpárosokat és a gyalogosokat is képesek legyenek felismerni.

Magyarország másodszor is felkerült az önvezető autózás világtérképére Világszínvonalú tesztpályánk és külföldi befektetők már vannak, a társadalom viszont még nemigen van felkészülve Magyarországon az önvezető autók érkezésére a KPMG elemzése szerint, amely az egyes országok önvezető járművekre való felkészültségét értékelte.

A Politico információi szerint az Európai Bizottság eközben már a következő lépésen dolgozik, ugyanis szeptember végéig egy olyan javaslatot készülnek benyújtani, amely megteremtheti annak a lehetőségét, hogy az Európai Unió tagországaiban 4-es szintű önvezetéssel ellátott járműveket hozzanak forgalomba. A gépjárművek általános biztonságáról szóló rendelet részeként a készülő jogszabály 17 részben szabályozza az ilyen járművek értékesítésének feltételeit, amelynek értelmében az autógyártók típusonként 1500 "fejlett önvezető technológiával" ellátott járművet hozhatnának forgalomba évente minden tagállamban. Ahogy a rendkívül alacsony darabszámból is kitűnik, a törvényalkotók óvatosan közelítettek a kérdéshez, amire minden okuk meg is van: ahogy arra Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet, bár Európa útjain már ma is számos 2-es szintű vezetéssegítő rendszerrel felszerelt jármű közlekedik, egyelőre nincs olyan uniós szintű ügynökség, amely az ilyen járműveket érintő baleseti adatokat összegyűjtené. A Politicónak nyilatkozó tisztviselők szerint az úttörő szabályozás egyelőre nem is annyira az értékesítésről szól, mint inkább arról, hogy Európa lépéselőnybe kerüljön az autonóm járművek szabályozása területén, a most kidolgozott előírásokat pedig várhatóan egy kétéves próbaidőszak után fogják felülvizsgálni.

A szabályalkotóknak egyelőre nincs is okuk sietni, hiszen valószínűtlennek tűnik, hogy akár két éven belül 4-es szintű önvezetésre képes járművek jelenjenek meg az európai utakon. A jelenlegi legfejlettebb, kereskedelmi forgalomban is kapható autók, mint a Honda Legend valamint a Mercedes S-osztály és EQS csupán 3-as szintű önvezetésre képesek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy autópályán, lassabb sebességénél (jellemzően forgalmi dugóban) képesek a sofőr beavatkozása nélkül vezetni magukat. Az autótulajdonosok ma még ezeket a funkciókat is csak korlátozottan tudják kihasználni, a Mercedes Drive Pilot rendszere például kizárólag csak a német autópályákon van engedélyezve Európában.

Miközben valódi önvezető autót ma még nem lehet vásárolni, az ilyen járművek taxiszolgáltatásként már ma is több városban jelen vannak: A Google leányvállalata, a Waymo Phoenix bizonyos részein már 2020 óta üzemeltet önvezetőtaxi-szolgáltatást Waymo One néven, a General Motorshoz tartozó Cruise pedig június elején kapta meg az engedélyt a San Franciscó-i terjeszkedésre. Az óceán másik oldalán, Pekingben a Baidu és a Pony AI üzemeltet fizetős önvezető taxikat, igaz, ezekben egyelőre kötelező ülnie egy biztonsági sofőrnek is a volán mögött, aki probléma esetén azonnal be tud avatkozni.

(Borítókép: Önmagát vezető Mercedes EQS a német autópályán, Fotó: Carsten Koall/picture alliance via Getty Images)

Az orosz önvezető autó pont úgy vezet, mint egy valódi sofőr Las Vegasban lehetőségünk volt rá, hogy kipróbáljuk a Yandex robotautóját, amiben az a legfurcsább, hogy mennyire nem furcsa.


Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.