Az EU-ban engedélyezhetik elsőként a világon a valódi önvezető autók értékesítését

2022 / 07 / 25 / Bobák Áron
Az EU-ban engedélyezhetik elsőként a világon a valódi önvezető autók értékesítését
Bár jelen állás szerint akár még évekbe is telhet, mire az első, 4-es szintű önvezetésre képes autók megjelennek a kereskedelmi forgalomban, a Politico információi szerint az Európai Bizottság igyekszik időben felkészülni a közlekedést gyökeresen átformáló változásra, és már idén bemutathatják egy olyan új jogszabálynak a tervezetét, ami limitált mennyiségben engedélyezné a tagországokban az ilyen járművek értékesítését.

Az Európai Unióban néhány hete lépett érvénybe az az új rendelet, ami a biztonsági előírások tekintetében az eddigieknél szigorúbb követelményeket fogalmaz meg az újonnan forgalomba hozott autótípusokkal kapcsolatban. A gépjárművek általános biztonságáról szóló, 2019-ben elfogadott rendelet értelmében 2022. július 6-tól az Európai Unió tagországaiban forgalomba hozott új autótípusokat már kötelezően el kell látni többek között intelligens sebességszabályozó rendszerrel, a járművezető fáradékonyságának és figyelmének nyomon követésére szolgáló figyelmeztető rendszerrel, tolatóradarral, fejlett vészfékező rendszerrel, veszélyhelyzetben működésbe lépő sávtartó automatikával, valamint egy olyan eseményadat-rögzítővel is, amely a repülőgépek fekete dobozához hasonlóan rögzíti a balesetek körülményeit.

Bár a most hatályba lépett rendelet alapvetően az autók biztonsági előírásairól szól, már ez is számos olyan elemet tartalmaz, amelyek szorosan kötődnek az önvezető technológiához: a sebességszabályozó rendszerek például képesek megakadályozni, hogy a sofőr a megengedettnél nagyobb sebességgel haladjon, az automata vészfékező rendszer emberi beavatkozás nélkül képes megállítani a járművet, míg a sávtartó automatika a kormányzás terhét veszi le a vezetők válláról. A szabályalkotók kimondott célja, hogy 2050-re nullára csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak és súlyos sérültjeinek a száma az EU területén, aminek érdekében lépésről-lépésre egyre szigorúbb követelményeket fogalmaznak meg az autógyártókkal szemben: 2024. július 7-től a fenti rendelet már minden, az EU területén újonnan forgalomba hozott gépjárműre vonatkozni fog, és várhatóan ugyanebben az évben válik kötelezővé az is, hogy az automata vészfékező rendszerek már ne csak a többi járművet, de a kerékpárosokat és a gyalogosokat is képesek legyenek felismerni.

Magyarország másodszor is felkerült az önvezető autózás világtérképére Világszínvonalú tesztpályánk és külföldi befektetők már vannak, a társadalom viszont még nemigen van felkészülve Magyarországon az önvezető autók érkezésére a KPMG elemzése szerint, amely az egyes országok önvezető járművekre való felkészültségét értékelte.

A Politico információi szerint az Európai Bizottság eközben már a következő lépésen dolgozik, ugyanis szeptember végéig egy olyan javaslatot készülnek benyújtani, amely megteremtheti annak a lehetőségét, hogy az Európai Unió tagországaiban 4-es szintű önvezetéssel ellátott járműveket hozzanak forgalomba. A gépjárművek általános biztonságáról szóló rendelet részeként a készülő jogszabály 17 részben szabályozza az ilyen járművek értékesítésének feltételeit, amelynek értelmében az autógyártók típusonként 1500 "fejlett önvezető technológiával" ellátott járművet hozhatnának forgalomba évente minden tagállamban. Ahogy a rendkívül alacsony darabszámból is kitűnik, a törvényalkotók óvatosan közelítettek a kérdéshez, amire minden okuk meg is van: ahogy arra Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet, bár Európa útjain már ma is számos 2-es szintű vezetéssegítő rendszerrel felszerelt jármű közlekedik, egyelőre nincs olyan uniós szintű ügynökség, amely az ilyen járműveket érintő baleseti adatokat összegyűjtené. A Politicónak nyilatkozó tisztviselők szerint az úttörő szabályozás egyelőre nem is annyira az értékesítésről szól, mint inkább arról, hogy Európa lépéselőnybe kerüljön az autonóm járművek szabályozása területén, a most kidolgozott előírásokat pedig várhatóan egy kétéves próbaidőszak után fogják felülvizsgálni.

A szabályalkotóknak egyelőre nincs is okuk sietni, hiszen valószínűtlennek tűnik, hogy akár két éven belül 4-es szintű önvezetésre képes járművek jelenjenek meg az európai utakon. A jelenlegi legfejlettebb, kereskedelmi forgalomban is kapható autók, mint a Honda Legend valamint a Mercedes S-osztály és EQS csupán 3-as szintű önvezetésre képesek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy autópályán, lassabb sebességénél (jellemzően forgalmi dugóban) képesek a sofőr beavatkozása nélkül vezetni magukat. Az autótulajdonosok ma még ezeket a funkciókat is csak korlátozottan tudják kihasználni, a Mercedes Drive Pilot rendszere például kizárólag csak a német autópályákon van engedélyezve Európában.

Miközben valódi önvezető autót ma még nem lehet vásárolni, az ilyen járművek taxiszolgáltatásként már ma is több városban jelen vannak: A Google leányvállalata, a Waymo Phoenix bizonyos részein már 2020 óta üzemeltet önvezetőtaxi-szolgáltatást Waymo One néven, a General Motorshoz tartozó Cruise pedig június elején kapta meg az engedélyt a San Franciscó-i terjeszkedésre. Az óceán másik oldalán, Pekingben a Baidu és a Pony AI üzemeltet fizetős önvezető taxikat, igaz, ezekben egyelőre kötelező ülnie egy biztonsági sofőrnek is a volán mögött, aki probléma esetén azonnal be tud avatkozni.

(Borítókép: Önmagát vezető Mercedes EQS a német autópályán, Fotó: Carsten Koall/picture alliance via Getty Images)

Az orosz önvezető autó pont úgy vezet, mint egy valódi sofőr Las Vegasban lehetőségünk volt rá, hogy kipróbáljuk a Yandex robotautóját, amiben az a legfurcsább, hogy mennyire nem furcsa.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az “új Concorde” – így emelkedett levegőbe a következő generációs szuperszonikus kereskedelmi gép
Az XB-1 a Concorde óta az első nem katonai szuperszonikus repülő, amely visszahozhatja a szuperszonikus kereskedelmi repülés korszakát. A gép most először emelkedett a magasba, amiről videó is készült.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.