Az Európai Unióban néhány hete lépett érvénybe az az új rendelet, ami a biztonsági előírások tekintetében az eddigieknél szigorúbb követelményeket fogalmaz meg az újonnan forgalomba hozott autótípusokkal kapcsolatban. A gépjárművek általános biztonságáról szóló, 2019-ben elfogadott rendelet értelmében 2022. július 6-tól az Európai Unió tagországaiban forgalomba hozott új autótípusokat már kötelezően el kell látni többek között intelligens sebességszabályozó rendszerrel, a járművezető fáradékonyságának és figyelmének nyomon követésére szolgáló figyelmeztető rendszerrel, tolatóradarral, fejlett vészfékező rendszerrel, veszélyhelyzetben működésbe lépő sávtartó automatikával, valamint egy olyan eseményadat-rögzítővel is, amely a repülőgépek fekete dobozához hasonlóan rögzíti a balesetek körülményeit.
Bár a most hatályba lépett rendelet alapvetően az autók biztonsági előírásairól szól, már ez is számos olyan elemet tartalmaz, amelyek szorosan kötődnek az önvezető technológiához: a sebességszabályozó rendszerek például képesek megakadályozni, hogy a sofőr a megengedettnél nagyobb sebességgel haladjon, az automata vészfékező rendszer emberi beavatkozás nélkül képes megállítani a járművet, míg a sávtartó automatika a kormányzás terhét veszi le a vezetők válláról. A szabályalkotók kimondott célja, hogy 2050-re nullára csökkenjen a közúti balesetek halálos áldozatainak és súlyos sérültjeinek a száma az EU területén, aminek érdekében lépésről-lépésre egyre szigorúbb követelményeket fogalmaznak meg az autógyártókkal szemben: 2024. július 7-től a fenti rendelet már minden, az EU területén újonnan forgalomba hozott gépjárműre vonatkozni fog, és várhatóan ugyanebben az évben válik kötelezővé az is, hogy az automata vészfékező rendszerek már ne csak a többi járművet, de a kerékpárosokat és a gyalogosokat is képesek legyenek felismerni.
A Politico információi szerint az Európai Bizottság eközben már a következő lépésen dolgozik, ugyanis szeptember végéig egy olyan javaslatot készülnek benyújtani, amely megteremtheti annak a lehetőségét, hogy az Európai Unió tagországaiban 4-es szintű önvezetéssel ellátott járműveket hozzanak forgalomba. A gépjárművek általános biztonságáról szóló rendelet részeként a készülő jogszabály 17 részben szabályozza az ilyen járművek értékesítésének feltételeit, amelynek értelmében az autógyártók típusonként 1500 "fejlett önvezető technológiával" ellátott járművet hozhatnának forgalomba évente minden tagállamban. Ahogy a rendkívül alacsony darabszámból is kitűnik, a törvényalkotók óvatosan közelítettek a kérdéshez, amire minden okuk meg is van: ahogy arra Antonio Avenoso, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács ügyvezető igazgatója felhívta a figyelmet, bár Európa útjain már ma is számos 2-es szintű vezetéssegítő rendszerrel felszerelt jármű közlekedik, egyelőre nincs olyan uniós szintű ügynökség, amely az ilyen járműveket érintő baleseti adatokat összegyűjtené. A Politicónak nyilatkozó tisztviselők szerint az úttörő szabályozás egyelőre nem is annyira az értékesítésről szól, mint inkább arról, hogy Európa lépéselőnybe kerüljön az autonóm járművek szabályozása területén, a most kidolgozott előírásokat pedig várhatóan egy kétéves próbaidőszak után fogják felülvizsgálni.
A szabályalkotóknak egyelőre nincs is okuk sietni, hiszen valószínűtlennek tűnik, hogy akár két éven belül 4-es szintű önvezetésre képes járművek jelenjenek meg az európai utakon. A jelenlegi legfejlettebb, kereskedelmi forgalomban is kapható autók, mint a Honda Legend valamint a Mercedes S-osztály és EQS csupán 3-as szintű önvezetésre képesek, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy autópályán, lassabb sebességénél (jellemzően forgalmi dugóban) képesek a sofőr beavatkozása nélkül vezetni magukat. Az autótulajdonosok ma még ezeket a funkciókat is csak korlátozottan tudják kihasználni, a Mercedes Drive Pilot rendszere például kizárólag csak a német autópályákon van engedélyezve Európában.
Miközben valódi önvezető autót ma még nem lehet vásárolni, az ilyen járművek taxiszolgáltatásként már ma is több városban jelen vannak: A Google leányvállalata, a Waymo Phoenix bizonyos részein már 2020 óta üzemeltet önvezetőtaxi-szolgáltatást Waymo One néven, a General Motorshoz tartozó Cruise pedig június elején kapta meg az engedélyt a San Franciscó-i terjeszkedésre. Az óceán másik oldalán, Pekingben a Baidu és a Pony AI üzemeltet fizetős önvezető taxikat, igaz, ezekben egyelőre kötelező ülnie egy biztonsági sofőrnek is a volán mögött, aki probléma esetén azonnal be tud avatkozni.
(Borítókép: Önmagát vezető Mercedes EQS a német autópályán, Fotó: Carsten Koall/picture alliance via Getty Images)