Már jövőre elkészülhet a Cyclocar, az oroszok katonai személyszállító drónja
2021 / 06 / 20 / Bobák Áron
Már jövőre elkészülhet a Cyclocar, az oroszok katonai személyszállító drónja
A hatszemélyes “repülő autó” nagyjából ugyanazokkal a képességekkel rendelkezik majd, mint a manapság egyre nagyobb számban felbukkanó légitaxik, de azért van néhány jelentős különbség a Volocopter vagy a Lilium megoldásához képest.

Az orosz kormány Fejlett Kutatási Alapítványa (ami nagyjából a DARPA orosz megfelelője) által kiadott sajtóközlemény szerint a Cyclocart az Orosz Tudományos Akadémia fejleszti a Cyclone Projekt keretében, és a prototípus már 2022-re elkészülhet. Ez egy teljesen elektromos hajtással ellátott, 6,2x6 méteres jármű lesz, amely 600 kilogrammnyi rakományt vagy hat utast is képes egyszerre szállítani.

Ami első látásra is feltűnő különbség, hogy a Cyclocart úgynevezett ciklikus légcsavarokkal szerelik fel, amelyek működésükben némileg eltérnek a többi eVTOL propellereitől - hogy pontosan hogyan működnek, abba a fenti videóból kaphatunk betekintést. Az orosz repülő autó másik sajátossága, hogy a teljesen elektromos hajtás mellett később hibrid hajtással is elérhető lesz, így akár benzines vagy turbó motor is szerelhető bele az igényeknek megfelelően. A Cyclocar a közlemény szerint akár a 250 km/h-s sebességet is képes lesz elérni a levegőben, és az 500 kilométeres hatótávolsága is jóval több, mint a legtöbb eVTOL-é.

Az orosz kormány szerint a jármű egyik nagy előnye a sokrétű felhasználási lehetőségei, a katonák szállítása mellett többek között légi mentésre vagy akár civil légi közlekedésre is használható lesz. A közlemény a jármű előnyei között említi a rendkívül jó manőverezőképességet, az alacsony zajszintet, valamint hogy akár 30 fokos emelkedőn is le tud szállni, és függőleges felületeken is tud dokkolni. A Cyclocart emellett vezérelni is elég könnyű lesz, a Fejlett Kutatási Alapítvány szerint az irányítása semmivel sem lesz nehezebb, mint egy modern autóé. Ez akár távirányítással is elvégezhető az irányítóközpontból, de a fedélzeti számítógép segítségével a pilóta az utasfülkében ülve is vezérelheti a gépet, megadva az irányt, a repülési sebességet és egyéb adatokat.


A Cyclocar lekicsinyített prototípusa

A fejlesztők eddig a Cyclocar 2020-ban kifejlesztett, kisebb prototípusával kísérleteztek, amellyel több sikeres tesztet is elvégeztek, a tervek szerint pedig jövőre már el is készülhet a jármű teljes méretű prototípusa. Az ezzel elvégzett tesztek után a Cyclocar gyártása a várakozások szerint 2024-től veszi majd kezdetét.

(Interesting Engineering, Autoevolution)

További cikkek a témában:

A légitaxik után jöhetnek a légibuszok? A Kelekona által nemrég bejelentett légi járművel egyszerre akár negyvenen is utazhatnának.

Szinte a semmiből robbant be az egyik legígéretesebbnek tűnő légitaxi A Joby Aviation első ízben közölt videót arról, ahogyan az elektromos légi járművük a levegőbe emelkedik, ez alapján pedig simán hihetőnek tűnik, hogy 2024-re már légitaxi-szolgáltatást fognak üzemeltetni.

Rendkívül jól halad a magyar tervezésű légitaxi fejlesztése A koronavírus-járvány ugyan megtorpanásra késztette a Lift Aircraftot, de a Kerülő Balázs vezetésével tervezett Hexa még így is beelőzheti a világot.


Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Jól aludni – a legtermészetesebb dolog a világon vagy kifinomult művészet?
Az alvásterapeuta tippjei az alvás higiéniájáról. A fák közötti és a madárházban való alvásról – a legeredetibb alvóhelyekről. És mit csinál valójában egy alvásszakértő sommelier?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.