Szinte a semmiből robbant be az egyik legígéretesebbnek tűnő légitaxi

2021 / 02 / 25 / Bobák Áron
Szinte a semmiből robbant be az egyik legígéretesebbnek tűnő légitaxi
Amíg a Volocopter, a Lilium és még sokan mások évek óta a nyilvánosság előtt fejlesztik a helyből fel-és leszállni képes elektromos repülőiket (eVTOL), minden újdonságról azonnal beszámolva, addig a kaliforniai Joby Aviationnak mindeddig sikerült szinte teljesen a radar alatt maradnia. Most viszont megmutatták a hatrotoros légitaxijuk működő prototípusát, amivel állításuk szerint már három év múlva beindítják a saját légitaxi-szolgáltatásukat.

JoeBen Bevirt, a startup alapítója feltehetőleg nem a levegőbe beszél, hiszen a 2009-ben alapított cég mögött olyan partnerek állnak, mint a Toyota, nemrég pedig egyesültek a Reinvent Technology Partnersszel, amelynek a vezetői között olyan neveket találunk, mint Reid Hoffman, a LinkedIn társalapítója, és Mark Pincus, a mobiljátékokra szakosodott Zynga alapítója. A Joby vásárolta fel az Uber légitaxi-divízióját, az Elevate-et is, akik tavaly decemberben jelentették be, hogy kiszállnak a piacról.

A cég tehát a piaci szereplők előtt eddig sem volt ismeretlen, a szélesebb közönség felé viszont elég sokáig titkolóztak, hiszen annak ellenére, hogy a tesztek már jó ideje folynak a kaliforniai bázison, a Joby most először mutatta meg repülés közben is a légitaxiját.

Ezzel már eleve egy olyan exkluzív klubban találják magukat, aminek rajtuk kívül csak meglehetősen kevés tagja van, hiszen a legtöbb bejelentett légitaxit még vagy egyáltalán nem láthattuk levegőbe emelkedni (pl. Hyundai), vagy legfeljebb a föld felett néhány méterrel lebegő prototípust mutattak (pl. Airbus). A Joby járműve ezzel szemben meglehetősen szériaérettnek tűnik, a műszaki leírása alapján pedig az egyik legfejlettebb eVTOL-ról van szó.

Amíg több cég az elektromos légitaxikat kizárólag rövidebb, városon belüli utak megtételére szánja, a Joby állítása szerint a hat rotorral felszerelt járművük akár 250 kilométeres távolságot is képes megtenni négy utassal, a maximális sebessége pedig 320 km/h, amivel szintén jelentősen felülmúlja az eddig bejelentett légitaxik nagy részét. A Joby eVTOL-ja a Bell légitaxijához hasonlóan billenőrotorokkal van felszerelve, amelyek - mivel elektromosak - sokkal kisebb zajt csapnak, mint a mai helikopterek.

A Joby számításai szerint egy gép legyártása 1,3 millió dollárba, azaz valamivel több, mint 380 millió forintba kerül, egy jármű pedig a teljes élettartama alatt nagyjából 2,2 millió dolláros bevételt termel. A gyártó úgy számol, hogy egy gép évente nagyjából 4500 órát repül, átlagosan 2,3 utassal a fedélzeten. A vállalat azt ígéri, hogy 2024-re már működő légitaxi-szolgáltatást fognak üzemeltetni, aminek jegyében hamarosan megkezdik egy ötezer négyzetméteres gyártócsarnok felhúzását, amit később egy ennél is nagyobb, 46 ezer négyzetméteres gyár követhet. Bár az utóbbi időben egyre több konkrét terv körvonalazódik 2024-25-ös indulással, a robotautók példájából kiindulva (amiket eredetileg több gyártó is 2020-ra ígért) ezeket a határidőket egyelőre érdemes némi fenntartással kezelni. (The Verge)

További cikkek a témában:

Rendkívül jól halad a magyar tervezésű légitaxi fejlesztése A koronavírus-járvány ugyan megtorpanásra késztette a Lift Aircraftot, de a Kerülő Balázs vezetésével tervezett Hexa még így is beelőzheti a világot.

Ilyen lehet az első repülőtér, ahonnan már légitaxikkal utazhatnak az emberek A légitaxik, avagy személyszállító drónok fejlesztése már évek óta folyamatban van, 2020-ban pedig végre az is elkezdett körvonalazódni, hogy mikor emelkedhetnek a magasba az első kereskedelmi célú gépek. Most a szektor egyik úttörője, a Lilium állt elő egy igencsak fontos bejelentéssel.

Dél-Koreában már városokban is tesztelik a légitaxikat A tervek szerint négy év múlva már ilyen járművek fogják szállítani az embereket Szöulban.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.