Januárban lesz négy éve, hogy arról írtunk a Rakétán, hogy a Microsoft is beszáll a Cruise-ba; néhány hónappal később már dubaji tervekről, 2022-ben kaliforniai tesztüzemről számoltunk be. Idén már kisebb és nagyobb botrányokról szóltak a hírek a GM korszakalkotónak szánt vállalkozásával kapcsolatban, de még így is
meglepő a vállalat bejelentése, amely szerint nincs elég idejük és erőforrásuk a robottaxi-szolgáltatás "skálázására", azaz növelésére, kiterjesztésére.
Ezt a GM vezérigazgatója, Mary Barra osztotta meg a befektetőikkel kedden - írja a The Verge. Az "egyre kiélezettebb versenyben gazdaságosabb, és jobban megfelel a tőkekihelyezési elveinknek, ha másokkal működünk együtt" - mondta a vezető. Mivel a tavaly három és félmilliárd dollár veszteséget termelő Cruise kilencven százaléka a GM-é, ezért valószínűleg leépítések jöhetnek a cégnél, de a pontos következő lépések csak a közeljövőben derülnek ki. Az biztos, hogy a fókuszt mostantól a hagyományos személyautókban működő Super Cruise vezetéstámogató rendszerre helyezik.
Az időzítés azért is különös, mert a konkurens Waymo folyamatosan terjeszkedik, és októberben a Tesla is bejelentette, hogy robottaxi-flottát fog üzemeltetni, két új modellel nyitva meg az erre képes járművei sorát. Azonban míg az egykor rettegett GM piaci értéke ma ötvenhétmilliárd, a Tesláé 1,33 billió dollár, azaz ennek több mint a húszszorosa. Az árfolyam-nyereség arány, ami a jövőben várt és a jelenlegi pénzügyi teljesítményt veti össze, a GM-nél öt és félszeres, a Teslánál száztizenhatszoros. Tehát a befektetők legalább annyira szkeptikusak előbbi vállalattal szemben, amennyire rózsásan látják Elon Musk cégének a jövőjét. Hogy végül tartja-e magát a termékfejlesztési terveihez Musk, és ha igen, bejönnek-e a robottaxikkal kapcsolatos számításai, esetleg a GM szállt ki a legjobbkor egy még meg sem született, de életképtelen szektorból, az csak évek múlva fog kiderülni.
(Borítókép: Tayfun Coskun/Anadolu Agency via Getty Images)