Már a küszöbön a virtuális- és a kiterjesztett valóság aranykora, ugyanis napról napra egyre több eszköz, illetve koncepció lát napvilágot. A tavalyi év végén az Ether mutatta be például a világ eddigi legvékonyabb, szinte a hétköznapi szemüvegekkel megegyező méretű VR-szemüvegét, de az ismertebb technológiai óriásvállalatok is már fejlesztik a maguk eszközeit, az Apple például alig két hete ismertette saját, AR-szemüvegekről alkotott koncepcióját.
A kísérleti berendezések közül egyesek már ennél is tovább mennek: a feltörekvő startup Mojo Lens például már a szembe helyezhető okos-kontaktlencsét fejleszti, amit ráadásul már szemmozgással is lehet irányítani. Ami azt illeti, a látáson és a halláson túl egyes fejlesztések már más érzékszerveket is célba vettek: a Meta már javában fejleszti a haptikus kesztyűjét, mely segítségével tapinthatóvá válhatnak majd a virtuális valóságban látott tárgyak is.
A VR világához kapcsolódóan nemrég egy teljesen újszerű koncepció látott napvilágot, melynek újszerűségén csak futurisztikus külseje tesz túl: az eszköz ugyanis nem más, mint egy elektromágnesek segítségével lebegő gömb, melynek szinte teljes belső felületére kivetíthető a virtuális valóságban előállított környezet.
Az Eleven fantázianévre keresztelt, csaknem két méter magas VR-kapszula különlegessége, hogy az a használóval együtt mindhárom tengelye mentén el tud fordulni, sőt, az elektromágnesei segítségével képes fel és le is mozogni, ezáltal pedig az emelkedés és süllyedés érzését, azaz gyorsulást szimulálni – számolt be róla a Yanko Design.
A három tartólábban helyet kapott elektromágnesek a kapszula lebegtetéséért, míg a körgyűrűben elhelyezettek pedig a mozgatásáért felelősek. Az eszközt megálmodó, ipari formatervezéssel foglalkozó Tai Geng szerint a mágnesek arról is gondoskodnak, hogy a fülke mozgása szinte teljesen késésmentes legyen, hiszen annak mozgását nem korlátozzák mechanikai alkatrészek.
Hasonló, minden tengelye mentén mozgó VR-fülkével már másik is kísérleteztek, az Eight360 startup NOVA platformja, illetve a Motion Systems szimulátora is mechanikus úton oldja meg a forgásokat, azonban úgy tűnik, hogy a magasságát változtatni egyik sem képes, bár abban mindkettő lekörözi az Eleven-t, hogy már létezik működő példány belőlük, míg a lebegő VR-szimulátor Eleven még csak koncepció szintjén létezik, bár annak valóban ígéretes.
A VR- és AR-technológiákról, valamint azok fontosságáról már számtalanszor írtunk oldalunkon, egyik legfrissebb, a témakörben született átfogó cikkünkben például a digitális oktatásban betöltött szerepükről, de a kiterjesztett- és a virtuális valóság a szórakoztatóipartól elkezdve a navigáción át a tervezői szektorig szinte mindenhol forradalmian új lehetőségekkel kecsegtet.
(Fotó: Tai Geng / Behance)