Az egyik legnépszerűbb videómegosztót is feltámasztaná Elon Musk, hogy valahogy pénzt csináljon a Twitterből

2022 / 11 / 04 / Bobák Áron
Az egyik legnépszerűbb videómegosztót is feltámasztaná Elon Musk, hogy valahogy pénzt csináljon a Twitterből
Miután egy héttel ezelőtt átvette a Twittert, Elon Musk hatalmas lendülettel látott neki, hogy nyereségessé tegye a közösségi oldalt: az ötletek között felmerült a fizetős üzenetek és videók bevezetése is, és az sem tűnik kizártnak, hogy az öt évvel ezelőtt megszüntetett Vine is feltámad a hamvaiból.

Bár Musk idén tavasszal még úgy nyilatkozott, hogy a Twitter megvásárlásával kapcsolatban egyáltalán nem érdeklik a gazdasági szempontok, az, hogy ez azért nem teljesen így van, már abból is látszott, hogy szinte az utolsó pillanatig igyekezett kitáncolni az áprilisban megkötött alkuból. Mivel erre végül nem volt lehetősége, így Musk végül kénytelen volt szembenézni azzal, hogy a 44 milliárd dollárért felvásárolt cég masszívan veszteséges, ha pedig ez így marad, az hosszú távon akár a Teslában betöltött pozícióját is veszélyeztetheti.

Ahogy arra Jon Schwarz az Intercept hasábjain rámutatott, Musk a Twitter felvásárlásához szükséges pénz jelentős részét - mintegy 13 milliárd dollárt - hitelekből fedezte, amelynek csak a kamatai évente egymilliárd dolláros költséget jelentenek. Bár a Tesla és a SpaceX tulajdonosa a Forbes által becsült 200 milliárdos vagyona alapján jelenleg magasan a világ leggazdagabb emberének számít, ám ennek a pénznek a jelentős része Tesla-részvényekben van. Mivel Musk a felvásárlással együtt kivezette a Twittert a tőzsdéről, így ha a Twitter továbbra is veszteséges marad, a hitel kamatait Musknak saját zsebből kell fizetnie, ez pedig arra kényszerítheti, hogy elkezdje eladni a Teslában levő részvényeit.

Musk átvette a Twittert, a vezetőség kirúgásával indított Repült a CEO, Parag Agrawal is, akit kikísértek az épületből.

Márpedig a Twitter jelenleg rendkívül messze áll attól, hogy képes legyen kitermelni évi egymilliárd dolláros nyereséget: a cég az elmúlt tíz évből csupán kettőben, 2018-ban és 2019-ben tudott nyereséges lenni, 2020-ban pedig több mint egymilliárd dolláros veszteséggel zárták az évet. A vállalat idén még nehezebb helyzetbe került, hiszen a gazdasági helyzet (és a felvásárlás körüli hercehurca) miatt a bevételeik elmaradtak a várakozásoktól, a felhasználószámuk jó ideje stagnál, eközben pedig a kamatok is emelkedtek, így a Twitternek több bevételt kéne termelnie, mint amennyivel Musk áprilisban eredetileg számolhatott.

A helyzettel nyilvánvalóan Musk is pontosan tisztában van, nem véletlen, hogy közvetlenül a felvásárlás lezárása előtt közzétett egy kifejezetten a hirdetőknek címzett levelet, amellyel a személye körüli aggodalmakat igyekezett eloszlatni. A hirdetők főként amiatt lehettek nyugtalanok, hogy Musk korábban többször is kritizálta a Twitter moderációs elveit, ez pedig azzal a veszéllyel fenyegetett, hogy a közösségi oldal a felvásárlás után jelentősen lazít az eddigi gyakorlatán. Ez a hirdetők szempontjából azt jelentette volna, hogy az üzeneteik olyan környezetben jelenhetnek meg, amely összeegyeztethetetlen a cég profiljával. Bár Musk nyilvánvalóvá tette, hogy ez nem fog bekövetkezni, az elmúlt napokban így is több hirdető bejelentette, hogy ideiglenesen felfüggeszti a Twitteren futó kampányait, igaz, ezek jellemzően olyan vállalatok voltak (például a General Motors és az Audi amerikai részlege), amelyek közvetlen konkurenciái a Teslának.

Félelem és reszketés San Franciscóban - Ilyenek voltak Elon Musk első napjai a Twitter élén Aggódó hirdetők, kirúgott vezetők, havidíj-vita Stephen Kinggel.

Musk alapvetően két úton vágott bele a pénzcsinálásba: a költségek csökkentésével, valamint a bevételek azonnali növelésével. Előbbi törekvés várhatóan azzal jár, hogy a vállalatnál jelentős leépítésekbe kezdenek, és bár konkrét információkat ezzel kapcsolatban egyelőre nem közöltek, bizonyos források szerint a Twitter közel 7500 dolgozójának akár a felét is napokon belül szélnek ereszthetik. Musk a The New York Timesnak névtelenül nyilatkozó források szerint emellett az infrastruktúrán is igyekszik spórolni, bár arról, hogy ez milyen megszorításokkal járna, még nem született végleges döntés.

Musk a bevételek növelésére is talált gyorst megoldást, hiszen a hírek szerint az Egyesült Államokban, Kanadában, Ausztráliában és Új-Zélandon már november 7-én elindítják a Twitter Blue nevű szolgáltatást, amely - számos más funkció mellett - fizetőssé teszi a fiókok hitelesítését. A felhasználónév mellett megjelenő kis pipát, ami a személyazonossággal való visszaélést hivatott megakadályozni, eddig azok a cégek és személyek igényelhették, akik széles körben ismertek, mostantól viszont a Twitter Blue nyolcdolláros előfizetési díja ellenében erre bárkinek lehetősége nyílik. Egyelőre kérdéses, hogy ez hogyan fog elsülni, hiszen a Twitteren jelenleg 423 ezer hitelesített fiók van, ha pedig ezeknek a felhasználóknak elég jelentős része dönt úgy, hogy nem éri meg neki kifizetni a díjat, akkor a közösségi oldal könnyen kaotikussá válhat a hamis profilok miatt. Musk mindenesetre rendkívül szeretné, ha a Twitter Blue időre megvalósulna: a dolgozókat állítólag még azzal is megfenyegették, hogy ha a szolgáltatás nem indul el hétfőn, akkor elveszítik a munkájukat, emiatt pedig volt olyan fejlesztő is, aki egyszerűen beköltözött a Twitter San Franciscó-i központjába, hogy ne vesztegessen időt az utazással.

A kiszivárgott információk szerint a Twitternél külön csapat dolgozik a fizetős üzenetek bevezetésén is, amellyel azt tennék lehetővé, hogy egy kisebb összeg ellenében bárki közvetlenül üzenhessen az úgynevezett “Nagyon Fontos Twítereknek”, vagyis azoknak az ismert embereknek, akik jelen vannak a platformon. A néhány dollár ellenében igénybe vehető szolgáltatás várhatóan hasonlóan fog működni, mint amikor a Facebookon kapunk ismeretlenektől levelet, vagyis az így elküldött üzenetek egy külön mappába fognak kerülni, az elfogadásuk pedig az üzenetet megkapó személy döntésére lesz bízva.

A Twitternél állítólag szintén dolgoznak a fizetős videók bevezetésén is, amit a The New York Times ahhoz hasonlít, ahogy például az Onlyfans is működik. Ez persze önmagában egyáltalán nem jelenti azt, hogy a Twitter a felnőtt tartalmaknak fog nagyobb teret adni, a LinkedIn-en például szintén van fizetős videószolgáltatás, ahol a felhasználók többek között szakértők által készített oktatóanyagokat nézhetnek különböző témákban. Hogy Musknak ezek a fejlesztések mennyire fontosak, azt az is jelzi, hogy a hírek szerint mintegy 50 Tesla-dolgozót irányított át a Twitterhez, többek között a cég Autopilot vezetéssegítő rendszerének a fejlesztését irányító Milan Kovacot és a szoftverfejlesztő részleget vezető Ashok Elluswamyt is.

Biztos forrásból lehet tudni, hogy Musk a fentiek mellett erősen gondolkodik a Vine nevű videómegosztó feltámasztásán is, ezzel kapcsolatban ugyanis néhány napja ő maga indított egy szavazást a Twitteren. Az ötmillió válaszadónak a 70%-a szavazott arra, hogy hozzák vissza a 2017-ben lekapcsolt közösségi oldalt. Nem nehéz belátni, hogy Musk ezt miért tartja jó ötletnek, hiszen a Vine-nak a virágkorában mintegy havi 200 millió aktív felhasználója volt, ami csaknem feleannyi, mint amivel a Twitter jelenleg rendelkezik. Bár a 2013-ban elindított oldalon eredetileg csak hat másodperces, úgynevezett loopolt (vagyis folyamatosan újrainduló) videókat lehetett közzétenni, ezt az időlimitet később jócskán kibővítették, így a Vine koncepciója már nem sokban tért el attól, amit végül az azóta hatalmas népszerűségnek örvendő, egymilliárd felhasználóval rendelkező TikTok vitt sikerre.

Frissítés, 2022. 11. 04: Ahogy arról a Guardian beszámolt, a Twitter pénteken valóban megkezdte a tömeges leépítéseket. Egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan hány embert bocsátottak el, de a Politico információi szerint eddig legalább 4000 dolgozó kapta meg a felmondólevelét.

(Borítókép: Noam Galai/GC Images)

Donald Trump visszatérése és a rejtélyes X: nagy tervei vannak a Twitterrel Elon Musknak Az elmúlt napokban több érdekes részlet is kiderült arról, hogy mi lehet a Twitter sorsa Elon Musk irányítása alatt, aki hat év alatt csaknem megnégyszerezné a közösségi oldal felhasználóinak a számát.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.