Az Alphabet X pontosan két éve jelentette be az Everyday Robots projektet, amelynek célja, hogy olyan robotokat fejlesszenek ki, amelyek nem csak valamilyen előre programozott feladatra alkalmasak, mint például a robotporszívók, hanem a környezetüktől tanulva számos különböző tevékenységet el tudnak végezni az emberek helyett. A cég most elérkezettnek látta az időt, hogy élesben is kipróbálják, mit tudnak a robotjaik, így az Alphabet kaliforniai irodáiban hamarosan több mint száz robottal fogják megkezdeni a tesztüzemet.
Az Everyday Robots projekt keretében kifejlesztett robotok legnagyobb előnye, hogy a gépi tanulás segítségével képesek önállóan elsajátítani feladatokat, a kamerával és lidarral is felszerelt robotok pedig úgynevezett "nem strukturált" környezetben, így otthonokban, irodahelyiségekben is képesek önállóan boldogulni. "Ugyanazt a robotot, ami a szemetet válogatja, fel lehet szerelni egy lehúzófejjel, így az asztalokat is le tudja törölgetni, és ugyanazzal a fogóval, amivel megfogja a poharakat, megtanulhatja kinyitni az ajtókat is" - magyarázza az erről szóló blogbejegyzésben Hans Peter Brøndmo, az Everyday Robots projekt vezetője.
Az Alphabet X által kifejlesztett robotok kerekekkel és karral vannak felszerelve, de teljesen azért nem önállóak, hiszen ahhoz, hogy különböző feladatokat lássanak el, időnként ki kell cserélni a karjukon található eszközöket. Azzal, hogy hogyan lehetne a hétköznapi feladatok minél nagyobb részét áthárítani a robotokra, nem csak a Google kísérletezik, az utóbbi időben többek között a Samsung és a Toyota is mutatott be olyan robotot, amelyek többféle házimunka kiváltására is alkalmasak lehetnek.
Bár a robotok még a fejlesztők szerint sem teljesen kiforrottak, nem meglepő, hogy az Alphabet úgy döntött, hogy élesben is elkezdik tesztelni a technológiát. A vállalatra eddig is jellemző volt, hogy az újdonságaikat igyekeznek minél előbb kivinni a valódi világba, amivel rövid időn belül rengeteg értékes tapasztalatot szerezhetnek arról, hogy milyen irányba kéne fejleszteni a technológiát. Ezt a hozzáállást néhány esetben látványos siker koronázta, elég csak a Waymóra gondolni, amely a világon egyedülálló módon már két városban is üzemeltet sofőr nélküli taxiszolgáltatást, vagy a Wingre, ami Ausztráliában már jó ideje végez drónos házhozszállítást. Más esetekben a termékek gyors kommercializálása nem bizonyult ennyire jó döntésnek, a 2013-ban bemutatott Google Glass például annyira csúnyán megbukott, hogy a cég azóta inkább csak vállalati felhasználásra fejleszt okosszemüvegeket.
Hogy jelenleg hogy állunk a háztratási munkák robotokkal való kiváltásával, azt ebben a korábbi cikkünkben mutattuk be:
(Borítókép: X Company)