Hány évig vehetünk még benzines vagy dízelautót?

2020 / 11 / 15 / Rácz Tamás
Hány évig vehetünk még benzines vagy dízelautót?
Van ország, ahol már tíz év múlva véget ér a belső égésű motorok korszaka!

A klímaváltozás lassítására és a CO2-kibocsátás mérséklésére tett lépéseket a leglátványosabban az autóiparban, a személyautók piacán láthatjuk, érzékelhetjük manapság. Kicsit különösnek is tűnhet, hogy a politika ennyire kipécézte magának ezt a szektort, hiszen az EU-ban az emberi tevékenységből származó CO2-emisszió mindössze negyede származik a közlekedésből:


Diagram: Eurostat

És ebben még vastagon benne van a repülés, a vasút és a hajózás is:


Diagram: Az EU közlekedésből származó CO2-emissziójának lebontása, 2016. Forrás: Európai Környezetvédelmi Ügynökség

Az EU, a tagállamok kormányai illetve a világ más országainak politikai vezetései természetesen nem csak az autós szektor CO2-kibocsátását korlátozzák, viszont a médiafigyelem érthető okokból elsősorban ide koncentrálódik. Hisz autója a fejlett világban nagyjából mindenkinek van, repülője, konténerszállító hajója, hőerőműve viszont csak keveseknek. Mindenesetre bármennyire csekély része is az emberiség teljes CO2-emissziójának a személyautós közlekedés, ma már elmondható, hogy

a belsőégésű motoros gépkocsik, a benzines és dízel autók napjai meg vannak számlálva.

Az Európai Unió 2009 óta szigorodó általános érvényű CO2-emissziós szabályozása szerint az idei évtől az autógyártók emissziós flottaátlaga nem haladhatja meg a 95 g/km-es CO2-kibocsátást, ami azt jelenti, hogy az autóknak átlagosan 4,1 literes benzin- vagy 3,6 literes gázolaj-fogyasztást kellene produkálniuk. A többletkibocsátást büntetőadóval sújtja az EU.

Ezt az értéket valójában már egy átlagos méretű, hétköznapi teljesítényű családi autó sem tudja produkálni, ha csak nincs elektromos komponens is a hajtásláncban (hibridek, plug-in hibridek). A gyártók ma ezeknek az autóknak a propagálásával és az elektromos autógyártókkal kötött kvótamegállapodásokkal próbálják kitrükközni a büntetéseket, hogy továbbra is haszonnal tudjanak eladni hagyományos technikával szerelt autókat. De már ez is csak időhúzás.

Az EU-t épp elhagyó Nagy-Britanniában 2030-ig lehet új, tisztán benzines vagy dízel autót vásárolni. A hibridek értékesítésére szabott határidő 2035. Norvégiában már 2025-től tilos lesz belsőégésű motoros új autót eladni! Az EU azon tagállamaiban, amelyek foglalkoznak a teljes tilalom gondolatával, 2030 és 2040 közötti dátumokat fogalmaznak meg a kormányok. Ausztria még ambiciózusabb volt: még tavaly is emlegettek 2020-as határidőt, de ebből egyelőre nem lett tiltás.

Ugyanakkor jó esély van rá, hogy már 2030-ig sem sem tart ki a hagyományos technika. Az EU következő CO2-kibocsátási előírása még kidolgozás alatt áll, de az Euro 7/VII munkanéven emlegetett új szabályozás egyszerűen nem lehet annyira enyhe, hogy egy kompakt vagy középkategóriás benzines vagy dízel autó megfelelhessen neki, még akkor sem, ha hibridhajtású autóról van szó - hacsak nem tölthető külső forrásból is az akkumulátora. Vagyis, ha lesz is tisztán benzines vagy dízel a következő szigorítás után, a rárakodó büntetések miatt jó eséllyel annyire drága lesz, hogy a tisztán elektromos vagy plug-in hibrid modellek mellett talán már nem is lesz racionális döntés a hagyományos technikát választani.

Kristálygömbünk tehát azt mutatja, hogy még legfeljebb tíz évig vehetünk új benzines vagy dízel személyautót. Az első igazán nagy darabszámban legyártott villanyautó, a Nissan Leaf 2010-ben jelent meg a piacon. Az 1886-ban hódító útjára indult benzines autónak annak idején 2-3 évtized kellett, hogy kiszorítsa az utakról a korábbi technikát, a lovaskocsit. Úgy tűnik, az elektromos autónak se lesz szüksége ennél több időre.

Ez is érdekelhet:

Itt a következő elektromos BMW, az iX

Ez lehet az első, kifejezetten elektromos autókra kiszabott adó

2030 után már csak elektromos autót gyárt a Bentley


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.