Asimov első robotikai törvényének betartását segítheti elő egy új humanoid-motor

2023 / 01 / 17 / Bobák Zsófia
Asimov első robotikai törvényének betartását segítheti elő egy új humanoid-motor
Nem egy cég dolgozik azon, hogy a holnap világában emberszerű robotok vegyék át az emberi munkaerőt igénylő feladatok végzését. A biztonságosan működő humanoidok gyártására az eddigieknél hatékonyabb technológiát találtak.

A gépek sok-sok évszázada segítik az emberek hétköznapjainak gördülékenyebbé tételét azzal, hogy a repetitív vagy veszélyes munkákat elvégzik helyettük, de a korábbi megoldásokkal ellentétben a jövő robotjai már nem személytelen, mozgó tárgyak, hanem hozzánk hasonló, emberi külsejű masinák lesznek. Legalábbis egy részük. A humanoidokat gyártó cégek leggyakrabban megfogalmazott indoka azzal kapcsolatban hogy miért is szükséges humán külsővel felruházni a gépeket, a praktikus szemléletben gyökerezik:

az emberi test paramétereivel bíró robotok jobban tudnak alkalmazkodni egy olyan környezethez, ami ránk van szabva és ahol a társas interakciók a mindennapok részét képezik a gépek számára is.

Ez persze azokra a robotokra érvényes elv, amelyeket valamilyen komplexebb munkakörben alkalmaznak, például időseket, betegeket ápolnak, vendégeket szolgálnak ki, a recepción fogadják a látogatókat vagy asszisztensként működnek, csomagokat cipelnek, házimunkát végeznek mások helyett. A humán külső, még ha nem is teljesen emberi, a bizalom kiépítését segítheti vagyis a pszichológiai hatása sem elhanyagolható és ennek sok esetben olyan pozitív hatása van, ami az elkövetkező évtizedekben nagy hangsúlyt kap majd a robotok használata terén. A munkaerőhiány ugyanis egyre több helyen okoz gondokat a gazdaságban és ez, kombinálva a világ számos országában egyre inkább elöregedő lakosság problémájával, sajátos lehetőséget teremt a humanoidoknak, pontosabban az őket tervező cégeknek: arra számítanak, hogy ha sikerül a gépeket elég olcsón előállítani és elég multifunkcionálissá tenni, a vállalatok számára előbb-utóbb megéri majd robotokat bérelni és alkalmazni a nehezen elérhető emberi munkások helyett.

Ez természetesen hosszú folyamat lesz, a világ legtöbb részén egyelőre elképzelhetetlen, hogy (ma még) drága robotok oldják meg a nehéz és egyhangú, vagy éppen egészségre veszélyes feladatokat az emberek helyett, de a trendek azt mutatják, hogy az érdeklődés erősödik a humanoidok iránt a gyártók és a potenciális vásárlók irányából is.

De hogyan lehet a humanoidokat egyszerűen, gyorsan és olcsón létrehozni, hogy az elképzelt robotmunkás-dömping elindulhasson?

A legalapvetőbb fontosságú részei a humanoid működésének az aktuátorok, amelyek a kifinomult mozgáshoz szükségesek. Az emberszerű robotok motorjai eltérnek a más típusú, robosztusabb gépek hajtóműveitől, a karokat, kezeket (vagy fogókat), nyakat, fejet, esetleg, a realisztikusabb humanoidok esetében az arcmimikát irányító motoroknak gyors, nagy teherbírású, de mégis gyengéd működést kell biztosítania ahhoz, hogy a robotok ne tehessenek kárt a környezetükben és együtt tudjanak működni embertársaikkal. Egy ápolórobotnak például fel kell tudnia emelni a betegeket, de óvatosan kell megfognia őket, vagy a tárgyakat, amiket nekik szállít.

A motorok "bioihletésű" verzióját fejleszti a norvég Halodi Robotics, aminek kifejezett célja a világot megváltoztató és a munkaerőhiányt megoldó robotok építése. Egyik termékük, EVE tesztelés céljából már több idősek otthonában is szolgálatot teljesít, egy biztonsági cég is vásárolt belőlük 140 példányt és az élelmiszerboltok számára okos megoldásokat biztosító StrongPoint is szerződést kötött a Halodival, hogy Európában terjesszék majd a technológiájukat és a boltokban dolgozóknak ne kelljen többet árufeltöltéssel bajlódniuk, inkább a vásárlók segítésével tölthessék az idejüket. A gépnek feladata szerint csendben és diszkréten kell funkcionálnia mindegyik munkakörben, és, főként az idősek ápolása miatt, kiemelkedően fontos szempontot jelent a megbízható üzemelés.

Itt jön képbe az új módszerrel megalkotott motor, amihez a Halodi az Ansys szoftverét használja és ami egy szimulációs szoftverrel segíti a mérnökök munkáját. A programmal olyan motorokat terveztek, amelyek nagyon könnyűek (így többet tartalmazhat belőlük a robot), alacsony sebességűek, de nagyon nagy a forgatónyomatékuk. A motorok aktuátorokat működtetnek, amelyek szintetikus izmokat, vagyis erős, rostos szálakat mozgatnak, és segítségükkel a robotok olyan erőt tudnak kifejteni, ami a raktárakban való munkához is alkalmassá teszi őket, miközben finom mozdulatokra is képesek, például egy laptopot is át tudnak nyújtani a kollégáiknak.

A szimulációkkal megalkotott motor tervezése és gyártása hónapokkal rövidebb időbe telt, mint a korábbi módszerekkel létrehozott berendezéseké, így a humanoidokat is sokkal gyorsabban tudja előállítani a cég, méghozzá az eddigieknél megbízhatóbb üzemelést tudnak garantálni az EVE-et használó ügyfeleik számára. A motorral a mechanikus működés szintjén könnyebben megvalósítható az Isaac Asimov által megfogalmazott robotikai törvények első tétele, miszerint "a robotnak nem szabad kárt okoznia emberi lényben vagy tétlenül tűrnie, hogy emberi lény bármilyen kárt szenvedjen".

A Halodi Robotics műveleti igazgatója, Stein Erik Maurice elmondása szerint a cégnél egy olyan jövőben hisznek, ahol az emberszerű robotokkal való együttműködés megszokott, hétköznapi dolog lesz és a mai, pre-humanoid korra úgy gondolunk majd vissza, mint az internet, az autók vagy a repülőgépek előtti időkre.

"Olyan szerves része lesz majd a társadalmunknak, hogy el sem tudjuk képzelni nélküle az életünket"

- mondta el Maurice a robotokkal kapcsolatban.

Az azonban kérdés, hogy valóban a humanoidok jelentik-e majd a választ a munkaerőhiány megoldásának kérdésére. Hiába tervezi számos cég a nagyon emberszerű (mint Ameca, Sophia vagy Ai-Da), míg mások a kevésbé emberi, de hasznosabb munkákra képes humanoidjaikat, a fejlesztésük még mindig lassan zajlik és költséges is. Bizonyos cégek nagy valószínűséggel megengedhetik maguknak a nagyobb mértékű robotizációt, például a Tesla Optimusa valószínűleg nem maradna munka nélkül, de nem mindenhol járnának jobban a munkáltatók a robotokkal.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint Magyarországon egy rakodómunkás átlagban havi 320 000 forintot keresett 2021-ben, egy árufeltöltő 230-250 000 forintot, egy őr (portás vagy telepőr) szintén 230-250 000 forintot. A humanoidokat gyakran bérlésre szánják a gyártók vagy a megvásárlásuk mellett plusz biztosítás is kell fizetni értük, ami például Pepper robot esetében havi 360 dolláros (133 000 forint) előfizetési díjat is tartalmazott. A Halodi Robotics gépe 150 000 dollárba (több mint 55 millió forint) kerül, vagyis elég lassan hozná be az árát, ha egy emberi munkással hasonlítjuk össze.

(Fotó: Halodi Robotics, Hanson Robotics, Tesla)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.