A Hanson Robotics 2016-ban hozta létre az emberekre megszólalásig hasonlító robotot, ami rövid idő alatt igazi világsztár lett. Sophia szerepelt többek között Jimmy Fallon The Tonight Show-jában és rengeteg másik beszélgetős műsorban, nem mellesleg pedig ő lett az első robot, ami állampolgárságot kapott - Szaúd-Arábiában. Sophia a sikerét nem kizárólag a megjelenésének köszönheti, hanem annak, hogy a mesterséges intelligenciának köszönhetően robothoz képest kiemelkedő kommunikációs képességekkel rendelkezik. A robotot a neurális hálózatok, a természetes nyelvi feldolgozási modell (NLP), a gépi érzékelés és az adaptív mozgásirányítás teszi mindennél emberszerűbbé, ezek segítségével pedig arra is képes, hogy felismerje az embereket, leolvassa az érzelmeket az arcukról és értelmezze a különböző gesztusaikat.
Többek között emiatt gondolja úgy David Hanson, a Hanson Robotics alapítója, hogy Sophia és a cég többi robotja készen áll a rivaldafényre. A robotok főtervezője szerint a járvány közepette egyre több mindent kell automatizálni, ebben pedig a robotok nagy segítségre lehetnek. "Sophia és a Hanson robotjai nagyon emberszerűek, ami hasznos lehet ezekben az időkben, amikor az emberek ilyen borzasztóan magányosak és el vannak vágva a társadalomtól" - nyilatkozta a Reutersnek David Hanson, aki szerint a robotjaik elsősorban arra lehetnek az emberiség hasznára, hogy a lezárások alatt társaságot nyújtsanak az egyedül élőknek, de később akár a légi közlekedésben vagy a kereskedelemben is használhatók lesznek.
Ahogy korábban több cikkben is beszámoltunk róla, a COVID-19 és az emiatt kialakult társadalmi távolságtartás valóban jelentősen felpörgette a robotizációt, legyen szó akár a helyiségek fertőtlenítéséről, akár a csomagszállításról, akár a kiszolgálásról és még számtalan más területről. Dr. Johan Hoorn, a Vrije Universiteit Amsterdam szociális robotikával foglalkozó professzora a Reutersnek ezzel kapcsolatban elmondta, hogy szerinte a járvány jelentősen felgyorsíthatja az ember-robot kapcsolatok fejlődését, ami nemsokára teljesen természetessé válhat. Vannak arra utaló jelek, hogy ez valóban így lesz, a Consumer Technology Association (CTA) júniusi felmérése például kimutatta, hogy az emberek sokkal elfogadóbbak lettek az automata szállítási technológiákkal, az drónos házhozszállításban úttörő szerepet játszó Wing vezérigazgatója pedig a decemberi Web Summiton arról számolt be, hogy egyre több cég veszi igénybe a szolgáltatásaikat.
David Hanson a robotjaikkal kapcsolatban sem árakról, sem pedig pontos dátumokról nem beszélt, így egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy négyféle robotot terveznek gyártani, és a tervek szerint 2021 második felében már ezres nagyságrendben állítanák elő őket.
(Fotó: Mikhail Tereshchenko/TASS/Getty Images, Hanson Robotics)