Karácsony Gergely ismertette, hogy milyen tervekkel enyhítenének a fővárosi dugókon

2021 / 08 / 26 / Felkai Ádám
Karácsony Gergely ismertette, hogy milyen tervekkel enyhítenének a fővárosi dugókon
Kifejezetten autó-centrikus tervekkel állt elő a főpolgármester, amely inkább kedvezményekkel próbál átszoktatni a közösségi közlekedés használatára.

Karácsony Gergely a Facebook oldalán élő videóban mutatta be a főváros Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság rendkívüli ülésén, hogy mik a budapesti dugók okai, és hogy miként tervezik ezt a helyzetet megoldani. Jó hír lehet a csaldoknak, hogy az iskolakezdésre a 14 év alatti gyerekek közösségi közelekdése ingyenes lesz. Na de ne siessünk ennyire előre!

Karácsony elmondása alapján a helyzet egyik oka, hogy jelenleg a városban egyszerre négy nagy beruházás/felújítás is zajlik: a 3-as metró, Lánchíd, Blaha Lujza tér, pesti alsó rakpart. Ennek egy része örökölt helyzet (mint a 3-as metrónak az előző városvezetés által kezdett felújítása), de ilyen örökölt, nem halasztható felújítás a Lánchíd is, illetve a Blaha is. A pesti alsó rakpart munkálatai pedig átfedésben vannak egy nagyobb, a vízi közművet érintő felújítással. Ezek a beruházások részben állami, részben uniós források bevonásával is zajlanak, így ezeknek az időzítése financiális okok miatt esett egybe.

Mindez azonban a mostani helyzetnek csak az egyik eleme, a másik a világjárvány, valamint a főváros és az agglomeráció kapcsolata. Mint azt a főpolgármester elmondta, globális jelenség, hogy a Covid miatt visszaesett a közösségi közlekedés használóinak száma, miközben növekedett a gépjárműforgalom, és ez így történt Budapesten is 2019-2021 között, holott korábban még a tervek egy éppen ellentétes helyzettel számoltak. Ehhez társul, hogy nőtt a budapesti és az agglomerációs gépjárműállomány, miközben az agglomeráció népessége is növekszik, ami szintén duzzasztja az autók számát. Közben csökkent a közösségi közlekedés bevétele is, nagyjából a 2019-es eredmények felére esett vissza ez az összeg a járvány hatására, ezt jól mutatják a felnőtt bérletek visszazuhant értékesítései is. Jó hír, ugyanakkor ezen hatások kompenzációjához nem elég, hogy a kerékpárosok részaránya a fővárosi közlekedésben nőtt.

A kiköltözési hullámon kívül azonban Karácsony kitért olyan, a kormányzati kompetenciába tartozó hatásokra, mint az M0-s lezárt déli hídja vagy éppen a Csepeli HÉV lezárása. Karácsony elmondta azt is, hogy a jelenlegi szakirodalom szerint fals elképzelés, hogy a közösségi közlekedésben könnyebben terjed a vírus, így a városvezetés feladata a közösségi közlekedés vonzerejét visszaadni. (A mikéntre mindjárt visszatérünk.)

Habár Karácsony elmondta, hogy azzal mindenki egyetért, hogy a fővárosi dugók legfőbb oka a túl sok autó, hozzátette azt is, hogy természetesen, az emberi természetnek megfelelően, mindenki a másik autóját tiltaná ki a városból. Tiltásokról egyébként nem is esik szó, a további, az autósokat érintő intézkedések több mint nagylelkűek, és lényegük a város áteresztőképességének a növelése, épp csak az olyan emblematikus intézkedéseket megtartva, mint a nagykörúti biciklisáv.

Ennek kapcsán három csoportot lehet említeni: csökkentik a jelenleg folyó beruházások forgalomterhelését, alternatív útvonalakat nyitnak meg, valamint a lámpaprogram átállításával is az autósforgalom gyorsítására törekszenek innentől.

A Blaha felújítása kapcsán kétszeres sebességre kapcsolnak, és szeptemberre igyekeznek visszaadni a forgalomnak a Rákóczi utat, valamint a Körutat. Ezen kívül felfüggesztésre kerülnek a belső-erzsébetvárosi forgalomcsillapítási projekt egyes részletei is, így a felújítás idejére újra teljesen átjárható a Dohány utca és a Wesselényi utca a Károly körút és az Erzsébet körút között. Emellett a hasonló célú lipótvárosi projekt is részben felfüggesztésre kerül, vagyis átjárhatóvá válik a Honvéd utca és Nádor utca útvonal. De a Budapest Közút ezen kívül is folyamatos módosításokat hajt végre a lámpaprogramban.

A Nagykörút, és különösen a biciklisáv heves politikai küzdelmek színtere, amely értelemszerűen az autósok kegyeinek (szavazatának) elnyeréséért folyik, ás ennek megfelelően itt is kisebb engedmények tapinthatóak: a kritikus közlekedési csomópontokban visszaállítják a Nagykörúton az eredeti 2×2 sávot, de az ígéret szerint mindez a kerékpársáv fenntartása mellett történik. Rosszabb hír a tömegközlekedők talán nem is olyan kevés utolsó mohikánjainak a számára, hogy 90 másodperces lámpaprogramot állítanak be, hogy így segítsék a közúti közlekedést, amivel mintegy 30 százalékos kapacitástöbbletet tudnak biztosítani. Ez azt jelenti, hogy az új lámpaprogram immár nem a villamosközlekedést segíti annak ellenére sem, hogy Karácsony korábban elismerte, hogy ezen a szakaszon a legtöbb embert épp a villamos szállítja. A másik rossz hír, hogy bár a prezentáción ez utóbbi intézkedés ideiglenesként lett feltüntetve (a Blaha felújításának az idejére), Karácsony hozzátette, hogy "nagy kérdés", hogy később valóban vissza lehet-e térni a villamosközlekedés számára kedvező ütemezéshez.

Mikor lesz alacsony kibocsátású zóna és dugódíj Budapesten? A Greenpeace alacsony kibocsátású zónákat szeretne, közben meg a Levegő Munkacsoport a fővárosi útdíj bevezetése miatt indított aláírásgyűjtést. Vezethetnek-e valahová ezek a kezdeményezések?

A közösségi közlekedésre történő átszoktatás a fentiekkel egyezően rendkívül puha módszerekkel zajlik, és ennek első, egyben igen fontos lépése, hogy

az iskolakezdésre ingyenes lesz a 14 éven aluliak közösségi közlekedése a főpolgármesteri kampányprogramnak megfelelően.

Mint Karácsony elmondta, a cél azon családok visszacsábítása a közlekedés ezen formájára, akik a járvány miatt váltottak át elsősorban autós közlekedésre.

(Kép: Flickr/Olivier Issaly)

További cikkek a témában:

A mai hőhullám csak egy átlag nyári nap lesz a jövő Magyarországában Muszáj lenne mindent megtenni a változások mérséklése érdekében, de az alkalmazkodás a megváltozott körülményekhez elkerülhetetlen lesz. A legrosszabb Budapesten lesz a helyzet.

Budapesten is be tudunk gurulni az életmentő árokba, ha a metrósínre estünk? Az interneten terjedő, életmentőnek tűnő megoldás, hogy ha a sínre kerültünk, begurulunk a pályán az ilyen esetekre kialakított helyre. Utánajártunk, mennyire működik ez Budapesten, és egyáltalán, mit tegyünk a fővárosi vonalakon, ha a sínekre estünk.

Kihirdették az egymilliárd forintos budapesti közösségi költségvetés 15 győztes ötletét A történet még tavaly októberben kezdődött, mikor a Fővárosi Önkormányzat meghirdette Budapest első részvételi költségvetését, melyben 1 milliárd forintot ajánlottak fel a budapesti lakosok ötleteinek megvalósítására.


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.