A huszonegyedik század egyik meghatározó jellegzetessége, amely akár a városokban, akár a mezőgazdaságban, az otthonainkban ugyanúgy, mint az iparban teljesen átszövi az életünket, a dolgok internete, azaz az IoT. A digitális eszközök egymással való kommunikációjának megvannak a maga hátulütői, mint például az adatbiztonság kérdése, de olyan területeken, ami már régóta részben automatizálva van, a teljes önállósodás irányába megtett lépések elkerülhetetlenül következnek egymás után.
Az önvezető közlekedési eszközök az emberek irányította forgalomban egyelőre nehézségekkel küzdenek és nem tudják teljes egészében kihasználni a legnagyobb előnyüket, a precíz, előre eltervezett működést lehetővé tevő algoritmusaikat, de ha nem annyira az emberekkel, mint inkább a járműveikkel kommunikálnának, máris egyszerűbben szabályozható lenne a rendszer.
Ha pedig az utak, a lámpák és jelzőtáblák is beszállnának a beszélgetésbe, a kaotikus városi forgalom sem jelente kihívást az autonóm járművek számára.
Ilyen okosutakat egyelőre nem sok helyen lehet látni a világban, csak néhány helyszínen folyik a tesztelésük. Lappföldön, Finnország északi részén, az E8-as út Snowbox-nak keresztelt szakaszán kamerákat, lidarokat és antennákat telepítettek a Finn Térbeli Kutatóintézet (Finnish Geospatial Research Institute) szakemberei az út mellé, valamint optikai kábeleket és nyomásérzékelőket az út alá, hogy az önvezető autókat teszteljék nehezített körülmények között. "Ha az autonóm járművek jól tudnak vezetni itt, akkor nagyjából bárhol vezethetnek." - mondta Sarang Thombre, a projekt vezetője. A nyomásérzékelők felmérik, milyen sebességgel, milyen típusú jármű közlekedik rajtuk, a lidarok és radarok pedig segítenek a haladásban a ködös, esős, hófúvásos időben is. Ez az okosút azonban egyelőre az önvezető autók képességeit vizsgálja, nem él önálló életet, mint egy valódi, városi okosút teszi majd a jövőben.
A közlekedési eszközökkel kommunikáló utat jelenleg Kínában tesztelik, az X-Bus projekt keretében. Csiangszu tartomány Vuhszi városának négy kilométeres útszakaszán helyezték üzembe az önjáró buszt, amely a körülötte található eszközökbe épített számtalan szenzoron, kamerán és radaron át érzékeli környezetét és beszélget velük.
A busz a közlekedésirányító hálózatra van kötve, amely a tesztpályán zajló eseményeket figyeli és értékeli.
Egyelőre biztonsági okokból vezető is ül a kormány mögött, de a cél az, hogy a jármű és az út megtanulja a zökkenőmentes együttműködést és így zavartalanul folyhasson az autonóm eszközök forgalomba való integrálása a jövőben. A kommunikáció kétirányú: az útba és lámpákba telepített kamerák és szenzorok adatokat küldenek a busznak, ami pedig ez alapján dönt a működéséről, de arra is kérheti a jelzőlámpákat, hogy a neki megfelelő módon váltsanak zöldre és pirosra, hogy tartani tudja a menetrendjét.
Az infrastruktúrát a senzeni Huawei cég építette ki, amelynek jövőbeli tervei között szerepel, hogy beszálljon az okosjárművek forradalmába, de nem egy saját gyártmányú önvezető autóval, hanem az alapot jelentő szoftverek és kommunikációs felszerelések biztosításával. A Huawei a világ számos pontján vesz részt partnerként az 5G hálózatok építésében, de az amerikai embargó nehéz helyzetbe hozta, nem csak az 5G infrastruktúrák, hanem a saját telefonjaik gyártásának tekintetében is. A cég ezért egyre inkább a vezető nélküli járművek fejlesztésének irányába fordul, amit az is jól mutat, hogy tavaly novemberben összevonta üzletének okosjármű és a fogyasztói szegmensét Richard Yu Chengdong vezetése alatt.
"Az okosjárművek üzlete a Huawei új üzlete."
- nyilatkozta a cég szóvivője a South China Morning Postnak - "Elegendő strategiai türelemmel rendelkezünk ahhoz, hogy befektessünk a szektorba és nincsenek a profitra vonatkozó elvárások rövid távon." Az X-Bus projekttel annak a lehetőségét mérik fel, hogy hogyan lehetne az önvezető technológiát biztonságosabbá tenni, megóvva a benne utazókat a kockázatoktól. "Az utaknak szolgálniuk kell a járműveket, melyek rajtuk haladnak." - mondta a Bloombergnek Jiang Wangcheng, a Huawei információs és kommunikációs technológiai ágának elnöke - "Több információt kell biztosítaniuk, hogy nagyobb támogatást nyújthassanak."
(Fotó: GettyImages/dowell)
Ez is érdekelhet:
A Huaweinek már a saját processzoráról is le kell mondania az amerikai embargó miatt, és hamarosan az Androidnak is búcsút inthetnek
Nem könnyű manapság a legnagyobb kínai mobilgyártó helyzete.
A (nem is annyira távoli) jövőben a Pokémon Go képére formálódhat a világ
Jussanak eszünkbe ezek a sorok, amikor legközelebb megpillantunk egy önvezető autót.
Kalifornia nyomában Budapest az önvezető autók fejlesztésében
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központja mára az autóipari beszállító egyik legnagyobb kutatási és fejlesztési központjává nőtte ki magát, aminek meghatározó szerepe van az önvezető technológiák fejlesztésében és tesztelésében.