Alig kezdték el forgalmazni az első, tisztán napelemes autót, máris csődöt jelentett a Lightyear 0-t gyártó cég

2023 / 01 / 31 / Bobák Áron
Alig kezdték el forgalmazni az első, tisztán napelemes autót, máris csődöt jelentett a Lightyear 0-t gyártó cég
Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy a jövőben nem látunk több napelemes autót a holland vállalattól, de az elődjénél jóval megfizethetőbb Lightyear 2-re még jó esetben is éveket kell várni.

A Lightyear júniusban mutatta be az első, kereskedelmi forgalomban kapható napelemes autójának, a Lightyear 0-nak a végleges változatát, amelyet az ígéreteknek megfelelően tavaly év végén kezdtek el gyártani. A négyajtós családi szedán nem csak abban számít egyedülállónak, hogy a karosszériáját borító öt négyzetméternyi napelemnek köszönhetően napos időben akár napi 70 kilométert is meg tud tenni anélkül, hogy tölteni kéne, de a napelemeknek és a teljesen egyedülálló, 0,19-es légellenállási együtthatójának köszönhetően a hatótávja is kiemelkedő: spórolósra véve a tempót a mindössze 60 kWh-s akkumulátorcsomagból akár 625 kilométeres hatótáv is kihozható a gyári adatok szerint.

A Lightyear nem üldözött elérhetetlen célokat, hiszen a rendkívül drága, 250 ezer euróba, azaz csaknem százmillió forintba kerülő modellből első körben mindössze 964 darabot terveztek gyártani, ám az elmúlt napok történései alapján úgy tűnik, hogy ez sem fog összejönni. A cég múlt héten ugyanis bejelentette, hogy az autók gyártásáért felelős leányvállalatuk, az Atlas Technologies fizetésképtelenné vált, ennek folyományaként pedig csütörtökön hivatalosan is csődöt jelentettek - írja az Interesting Engineering.


A Lightyear 0 a január elején megrendezett Consumer Electronics Show kiállításon, Las Vegasban (Fotó: Tayfun Coskun/Anadolu Agency via Getty Images)

Noha a cég igyekezett nyugtatni a kedélyeket, ezek a fejlemények nyilvánvalóan kétségessé teszik a Lightyear-autók jövőjét. A vállalat az Atlas Technologies csődjével nagyjából egyidőben be is jelentette, hogy beszüntetik a Lightyear 0 fejlesztését, igaz, erre szerintük azért van szükség, hogy minden erőforrásukat a néhány év múlva érkező, az elődjénél sokkal megfizethetőbb Lightyear 2 fejlesztésére összpontosíthassák.

Az biztos, hogy a Lightyear 2 üzletileg sokkal nagyobb sikerrel kecsegtet, mint a jelenlegi modell, hiszen az új autó a gyártó szerint a Lightyear 0 árának alig az ötödébe, kevesebb mint 50 ezer euróba fog kerülni, miközben akár 800 kilométert is meg lehet majd tenni vele egy töltéssel. A napelemes rendszernek köszönhetően az autót háromszor ritkábban kell majd tölteni, mint egy hagyományos elektromos autót, vagyis jelentős részben megoldhatja a mai villanyautók egyik legsúlyosabb problémáját. Nem csoda, hogy bár a Lightyear 2-t csak idén januártól lehet előrendelni, a gyártó szerint már ezalatt a rövid idő alatt is több mint húszezer foglalás érkezett az új modellre a céges partnereiktől.

Bár ezek a számok kétségkívül jól hangzanak, az biztos, hogy akik eddig egy tisztán napelemekkel is működtethető autóra vártak, azoknak egy darabig még tovább kell várakozniuk, hiszen a Lightyear 2 a tervek szerint csak 2025 környékén érkezik meg - ha egyáltalán valaha elkészül. Akik nem akarnak ennyit várni egy napelemes technológiát is használó autóra, azok többek között a Hyundai, a Toyota vagy a Lucid Motors modelljeiben találhatják meg a számításukat, esetleg abban reménykedhetnek, hogy az Apterának jobban sikerül a már régóta esedékes piacra lépés, mint a holland konkurensüknek.

(Borítókép: Tayfun Coskun/Anadolu Agency via Getty Images)

Bemutatták az autót, amit hónapokig nem kell tölteni A Lightyear 0 az első napelemes autó, amit sorozatgyártásban fognak gyártani, az első példányokat pedig már novemberben ki is szállítják a megrendelőknek.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
A következő generációs holdjáró nem hasonlít majd az Apollo-éra járműveihez
A következő generációs holdjáró nem hasonlít majd az Apollo-éra járműveihez
Az Astrolab, az Intuitive Machines és a Lunar Outpost kapta a lehetőséget arra, hogy új rovert fejlesszen a leendő holdi missziók számára.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.