A Siemens és a Deutsche Bahn közösen fejlesztette ki azt az önvezető vonatot, amely teljesen automatizált módon, mozdonyvezető segítsége nélkül járja majd Hamburg S-Bahn hálózatának pályáit. Ez a világ első olyan önvezető vonata, amely a hagyományos, vezetővel közlekedő vasúti járművek mellett, ugyanazokon a sínpályákon teljesít majd szolgálatot egy 23 kilométeres szakaszon, Berliner Tor és Bergedorf/Aumühle állomások között.
A vonaton egyelőre, minden eshetőségre felkészülve, utazik majd egy mozdonyvezető is, de nem lesz sok feladata, és neki is csak addig kell a járművön tartózkodnia, amíg az utasok le nem szállnak: az utasszállításon kívüli manővereket a vonat egyedül hajtja végre. A Siemens vezérigazgatója, Dr. Roland Busch elmondta, az új technológiával sokkal precízebben betarthatóak lesznek a menetrendek,
egészen pontosan 15%-kal nőhet a hatékonyság ezen a téren, 30%-kal több utast tudnak szállítani és még az energián is spórolnak, akár 37%-kal is csökkenhet az energiafelhasználás.
Up to 30% more #trains, arriving up to 15% more punctually, and saving up to 37% more energy than ever before. #Rail #Infrastructure CEO Andre Rodenbeck likes these numbers, and so should you. Get more out of your #rail network with ATO over ETCS.
Miore: https://t.co/LazFxlekCg pic.twitter.com/8cB9HP5y7H— Siemens Mobility (@SiemensMobility) October 12, 2021
A mesterséges intelligencia algoritmusok segítenek optimalizálni az energiafogyasztást és másodpercre pontosan betartani a meghatározott indulási és érkezési időket, ezeknek az előnyöknek pedig kiemelkedő szerepe lehet a közeljövőben, mivel az előrejelzések szerint Hamburgban 2040-re akár kétmillióan is élhetnek, az S-Bahn járatokat pedig már most is naponta 750 000 ember használja - írja a Siemens.
Az ATO technológiája (Automatizált Vonat Üzemeltetés, Automatic Train Operation) a már meglévő ETCS-re (Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) támaszkodik, a vonat annak második szintű rendszerét, az RBC-n (Rádiós Irányítóközpont) keresztül zajló kétirányú rádiós adatátvitelt használja útja során, míg az ATO a jármű vontató rendszerét és a fékeket kezeli. A nagyobb pontosság elérésére a forgalmi információkat folyamatosan közvetítik a vonat számára rádión keresztül, és az állomásokon a beszállási időt is a lehető leggazdaságosabban határozzák meg.
A négy átalakított jármű első példányát már tavaly szeptemberben tesztelték, hétfőn pedig hivatalosan is bemutatták az önvezető vonatot a nagyközönség számára az Intelligens Közlekedési Rendszerek Világkongresszusán. A rendszeres utasszállítást decemberben kezdi meg a jármű és három társa, a hosszabb távú cél, hogy végül Hamburg teljes S-Bahn hálózatát digitalizálják már az évtized végére.
(Fotó: Siemens)
További cikkek a témában:
A fenntarthatóság és a zéró emisszió elveszi a bányalovak munkáját is
Az akkumulátoros vasúti karbantartó jármű a föld alatt is tisztán, csendesen dolgozik.
A németek állami vasúttársasága hidrogénhajtású vonatot fejleszt
A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn közös projektjének célja a dízelvonatok lecserélése.
Vonatok, amelyek akkor is villannyal mennek, ha 80 kilométeren át nincs felsővezeték
A Stadler az ABB technológiájával szállít olyan motorvonatokat német vonalakra, melyek akkumulátoros működéssel suhannak át a felsővezeték nélküli szakaszokon.