A világ első, nyílt pályákon közlekedő önvezető vonatai decembertől szállítanak rendszeresen utasokat
2021 / 10 / 13 / Bobák Zsófia
A világ első, nyílt pályákon közlekedő önvezető vonatai decembertől szállítanak rendszeresen utasokat
A hagyományos vonatokkal együtt fog közeledni az a négy automatizált jármű Németországban, amit nem mozdonyvezető vezet, bár egyelőre emberi felügyelet alatt működnek majd Hamburg környékén. Nagyobb pontosságot és az energiafogyasztás jelentős csökkenését várják az új technológiától.

A Siemens és a Deutsche Bahn közösen fejlesztette ki azt az önvezető vonatot, amely teljesen automatizált módon, mozdonyvezető segítsége nélkül járja majd Hamburg S-Bahn hálózatának pályáit. Ez a világ első olyan önvezető vonata, amely a hagyományos, vezetővel közlekedő vasúti járművek mellett, ugyanazokon a sínpályákon teljesít majd szolgálatot egy 23 kilométeres szakaszon, Berliner Tor és Bergedorf/Aumühle állomások között.

A vonaton egyelőre, minden eshetőségre felkészülve, utazik majd egy mozdonyvezető is, de nem lesz sok feladata, és neki is csak addig kell a járművön tartózkodnia, amíg az utasok le nem szállnak: az utasszállításon kívüli manővereket a vonat egyedül hajtja végre. A Siemens vezérigazgatója, Dr. Roland Busch elmondta, az új technológiával sokkal precízebben betarthatóak lesznek a menetrendek,

egészen pontosan 15%-kal nőhet a hatékonyság ezen a téren, 30%-kal több utast tudnak szállítani és még az energián is spórolnak, akár 37%-kal is csökkenhet az energiafelhasználás.

A mesterséges intelligencia algoritmusok segítenek optimalizálni az energiafogyasztást és másodpercre pontosan betartani a meghatározott indulási és érkezési időket, ezeknek az előnyöknek pedig kiemelkedő szerepe lehet a közeljövőben, mivel az előrejelzések szerint Hamburgban 2040-re akár kétmillióan is élhetnek, az S-Bahn járatokat pedig már most is naponta 750 000 ember használja - írja a Siemens.

Az ATO technológiája (Automatizált Vonat Üzemeltetés, Automatic Train Operation) a már meglévő ETCS-re (Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) támaszkodik, a vonat annak második szintű rendszerét, az RBC-n (Rádiós Irányítóközpont) keresztül zajló kétirányú rádiós adatátvitelt használja útja során, míg az ATO a jármű vontató rendszerét és a fékeket kezeli. A nagyobb pontosság elérésére a forgalmi információkat folyamatosan közvetítik a vonat számára rádión keresztül, és az állomásokon a beszállási időt is a lehető leggazdaságosabban határozzák meg.

A négy átalakított jármű első példányát már tavaly szeptemberben tesztelték, hétfőn pedig hivatalosan is bemutatták az önvezető vonatot a nagyközönség számára az Intelligens Közlekedési Rendszerek Világkongresszusán. A rendszeres utasszállítást decemberben kezdi meg a jármű és három társa, a hosszabb távú cél, hogy végül Hamburg teljes S-Bahn hálózatát digitalizálják már az évtized végére.

(Fotó: Siemens)

További cikkek a témában:

A fenntarthatóság és a zéró emisszió elveszi a bányalovak munkáját is Az akkumulátoros vasúti karbantartó jármű a föld alatt is tisztán, csendesen dolgozik.
A németek állami vasúttársasága hidrogénhajtású vonatot fejleszt A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn közös projektjének célja a dízelvonatok lecserélése.
Vonatok, amelyek akkor is villannyal mennek, ha 80 kilométeren át nincs felsővezeték A Stadler az ABB technológiájával szállít olyan motorvonatokat német vonalakra, melyek akkumulátoros működéssel suhannak át a felsővezeték nélküli szakaszokon.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.