A világ első, nyílt pályákon közlekedő önvezető vonatai decembertől szállítanak rendszeresen utasokat

2021 / 10 / 13 / Bobák Zsófia
A világ első, nyílt pályákon közlekedő önvezető vonatai decembertől szállítanak rendszeresen utasokat
A hagyományos vonatokkal együtt fog közeledni az a négy automatizált jármű Németországban, amit nem mozdonyvezető vezet, bár egyelőre emberi felügyelet alatt működnek majd Hamburg környékén. Nagyobb pontosságot és az energiafogyasztás jelentős csökkenését várják az új technológiától.

A Siemens és a Deutsche Bahn közösen fejlesztette ki azt az önvezető vonatot, amely teljesen automatizált módon, mozdonyvezető segítsége nélkül járja majd Hamburg S-Bahn hálózatának pályáit. Ez a világ első olyan önvezető vonata, amely a hagyományos, vezetővel közlekedő vasúti járművek mellett, ugyanazokon a sínpályákon teljesít majd szolgálatot egy 23 kilométeres szakaszon, Berliner Tor és Bergedorf/Aumühle állomások között.

A vonaton egyelőre, minden eshetőségre felkészülve, utazik majd egy mozdonyvezető is, de nem lesz sok feladata, és neki is csak addig kell a járművön tartózkodnia, amíg az utasok le nem szállnak: az utasszállításon kívüli manővereket a vonat egyedül hajtja végre. A Siemens vezérigazgatója, Dr. Roland Busch elmondta, az új technológiával sokkal precízebben betarthatóak lesznek a menetrendek,

egészen pontosan 15%-kal nőhet a hatékonyság ezen a téren, 30%-kal több utast tudnak szállítani és még az energián is spórolnak, akár 37%-kal is csökkenhet az energiafelhasználás.

A mesterséges intelligencia algoritmusok segítenek optimalizálni az energiafogyasztást és másodpercre pontosan betartani a meghatározott indulási és érkezési időket, ezeknek az előnyöknek pedig kiemelkedő szerepe lehet a közeljövőben, mivel az előrejelzések szerint Hamburgban 2040-re akár kétmillióan is élhetnek, az S-Bahn járatokat pedig már most is naponta 750 000 ember használja - írja a Siemens.

Az ATO technológiája (Automatizált Vonat Üzemeltetés, Automatic Train Operation) a már meglévő ETCS-re (Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) támaszkodik, a vonat annak második szintű rendszerét, az RBC-n (Rádiós Irányítóközpont) keresztül zajló kétirányú rádiós adatátvitelt használja útja során, míg az ATO a jármű vontató rendszerét és a fékeket kezeli. A nagyobb pontosság elérésére a forgalmi információkat folyamatosan közvetítik a vonat számára rádión keresztül, és az állomásokon a beszállási időt is a lehető leggazdaságosabban határozzák meg.

A négy átalakított jármű első példányát már tavaly szeptemberben tesztelték, hétfőn pedig hivatalosan is bemutatták az önvezető vonatot a nagyközönség számára az Intelligens Közlekedési Rendszerek Világkongresszusán. A rendszeres utasszállítást decemberben kezdi meg a jármű és három társa, a hosszabb távú cél, hogy végül Hamburg teljes S-Bahn hálózatát digitalizálják már az évtized végére.

(Fotó: Siemens)

További cikkek a témában:

A fenntarthatóság és a zéró emisszió elveszi a bányalovak munkáját is Az akkumulátoros vasúti karbantartó jármű a föld alatt is tisztán, csendesen dolgozik.
A németek állami vasúttársasága hidrogénhajtású vonatot fejleszt A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn közös projektjének célja a dízelvonatok lecserélése.
Vonatok, amelyek akkor is villannyal mennek, ha 80 kilométeren át nincs felsővezeték A Stadler az ABB technológiájával szállít olyan motorvonatokat német vonalakra, melyek akkumulátoros működéssel suhannak át a felsővezeték nélküli szakaszokon.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.