Pazar látvány, ahogy a Starship visszatér a Föld atmoszférájába

2024 / 03 / 19 / Bobák Áron
Pazar látvány, ahogy a Starship visszatér a Föld atmoszférájába
Ahogy korábban írtunk róla, a SpaceX néhány napja harmadik alkalommal is útjára bocsátotta a világ legnagyobb rakétáját, és bár az első két próbálkozáshoz hasonlóan ezúttal sem ment minden a terveknek megfelelően, Elon Musk vállalata alapvetően sikerként könyvelheti el a múlt csütörtöki tesztet.

Amíg a Starship az első alkalommal nem tudott leválni a Super Heavy hordozórakétáról, második alkalommal pedig már a világűr határát átlépve, de még emelkedés közben megsemmisült, harmadik nekifutásra az űreszköz problémamentesen levált a gyorsítórakétáról, majd a Föld körüli pályára álláshoz szökési sebességet elérve egészen 234 kilométeres magasságig emelkedett. Itt a Starship sikeresen kinyitotta majd bezárta a rakterét, majd azt is demonstrálta, hogy képes a kriogénikus üzemanyagot egyik tartályból a másikba továbbítani, ami az éles missziók során a Starship űrben való megtankolásához lesz fontos.

Ezután következett a misszió leglátványosabb része, ugyanis az űrhajó a Földre való visszatérés során mintegy 27 ezer km/h-s sebességre gyorsult, izzó tűzgömbként törve át az atmoszféra felső rétegein. Bár a SpaceX tervei szerint ezután a Raptor-hajtóműveket ismét beindítva az űreszköz kontrollált leszállást hajtott volna végre az Indiai-óceán vizén, a visszatérés közben elveszítették a kapcsolatot a Starshippel, ami így az eredetileg kijelölt leszállási hely közelében a vízbe csapódott.

Ahogy arra a SpaceX közleménye rávilágít, a teszt nem csak a Starship szempontjából volt sikeres, de a Super Heavy-vel is számos célt sikerült megvalósítani. A különválás után a hordozórakéta hiba nélkül megcsinálta az úgynevezett “flip manővert”, ami ahhoz szükséges, hogy a rakéta önállóan visszatérjen a földre, majd a hajtóművek begyújtásával sikeresen a Mexikói-öböl fölé navigálta magát, ahol a tervek szerint kontrollált leszállást hajtott volna végre a vízen. Ez végül nem jött össze, ugyanis a Super Heavy a leszállás előtt megsemmisült, arra viszont még volt idő, hogy közvetlenül a landolás előtt ismét begyújtsa a hajtóműveit, ezzel pedig a SpaceX messzebb jutott a hordozórakéta visszatérésének a szimulálásában, mint eddig bármikor.

Ami most nem jött össze, azt a SpaceX-nek hamarosan lesz lehetősége kijavítani, hiszen ha a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is áldását adja rá, akkor a SpaceX jelentősen felgyorsíthatja a Starship tesztjeit: az állami szervezet kereskedelmi űrutazásokért felelős vezetője, Kelvin Coleman még februárban arról beszélt, hogy Musk cége "elég agresszív" ütemtervvel készül 2024-re, hiszen ha minden a tervek szerint alakul, összesen kilenc tesztet hajtanának végre a Starshippel az idei évben. A SpaceX-nek szüksége is van rá, hogy magasabb fordulatszámra kapcsoljanak, hiszen a 2026-ra betervezett Artemis-3 misszió során az asztronauták a Starshipet használnák holdkompként, az űrhajónak pedig már jóval korábban 100%-osan megbízhatónak kell lennie ahhoz, hogy ne kelljen tovább halasztani az eredeti tervekhez képest már amúgy is több éves lemaradásban levő missziót.

(Borítókép: SpaceX)

Mesterséges gravitáció is lesz az űrhajón, amivel a SpaceX meghódítaná a Marsot Elon Musk vállalata már évek óta fejleszti a Starshipet, amivel jelen állás szerint minden esélyük megvan rá, hogy elsőként küldjenek embereket a Marsra. A cég alapítója nemrég egy érdekes infót is megosztott az űrhajóról, az ugyanis állítása szerint a gravitációt is szimulálni fogja a marsi út során.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.