Amíg a Starship az első alkalommal nem tudott leválni a Super Heavy hordozórakétáról, második alkalommal pedig már a világűr határát átlépve, de még emelkedés közben megsemmisült, harmadik nekifutásra az űreszköz problémamentesen levált a gyorsítórakétáról, majd a Föld körüli pályára álláshoz szökési sebességet elérve egészen 234 kilométeres magasságig emelkedett. Itt a Starship sikeresen kinyitotta majd bezárta a rakterét, majd azt is demonstrálta, hogy képes a kriogénikus üzemanyagot egyik tartályból a másikba továbbítani, ami az éles missziók során a Starship űrben való megtankolásához lesz fontos.
Ezután következett a misszió leglátványosabb része, ugyanis az űrhajó a Földre való visszatérés során mintegy 27 ezer km/h-s sebességre gyorsult, izzó tűzgömbként törve át az atmoszféra felső rétegein. Bár a SpaceX tervei szerint ezután a Raptor-hajtóműveket ismét beindítva az űreszköz kontrollált leszállást hajtott volna végre az Indiai-óceán vizén, a visszatérés közben elveszítették a kapcsolatot a Starshippel, ami így az eredetileg kijelölt leszállási hely közelében a vízbe csapódott.
Starship re-entering Earth's atmosphere. Views through the plasma pic.twitter.com/HEQX4eEHWH
— SpaceX (@SpaceX) March 14, 2024
Ahogy arra a SpaceX közleménye rávilágít, a teszt nem csak a Starship szempontjából volt sikeres, de a Super Heavy-vel is számos célt sikerült megvalósítani. A különválás után a hordozórakéta hiba nélkül megcsinálta az úgynevezett “flip manővert”, ami ahhoz szükséges, hogy a rakéta önállóan visszatérjen a földre, majd a hajtóművek begyújtásával sikeresen a Mexikói-öböl fölé navigálta magát, ahol a tervek szerint kontrollált leszállást hajtott volna végre a vízen. Ez végül nem jött össze, ugyanis a Super Heavy a leszállás előtt megsemmisült, arra viszont még volt idő, hogy közvetlenül a landolás előtt ismét begyújtsa a hajtóműveit, ezzel pedig a SpaceX messzebb jutott a hordozórakéta visszatérésének a szimulálásában, mint eddig bármikor.
Ami most nem jött össze, azt a SpaceX-nek hamarosan lesz lehetősége kijavítani, hiszen ha a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is áldását adja rá, akkor a SpaceX jelentősen felgyorsíthatja a Starship tesztjeit: az állami szervezet kereskedelmi űrutazásokért felelős vezetője, Kelvin Coleman még februárban arról beszélt, hogy Musk cége "elég agresszív" ütemtervvel készül 2024-re, hiszen ha minden a tervek szerint alakul, összesen kilenc tesztet hajtanának végre a Starshippel az idei évben. A SpaceX-nek szüksége is van rá, hogy magasabb fordulatszámra kapcsoljanak, hiszen a 2026-ra betervezett Artemis-3 misszió során az asztronauták a Starshipet használnák holdkompként, az űrhajónak pedig már jóval korábban 100%-osan megbízhatónak kell lennie ahhoz, hogy ne kelljen tovább halasztani az eredeti tervekhez képest már amúgy is több éves lemaradásban levő missziót.
(Borítókép: SpaceX)