Hatalmas lendülettel robbant be a piacra a legújabb amerikai villanyautógyártó

2021 / 11 / 30 / Bobák Áron
Hatalmas lendülettel robbant be a piacra a legújabb amerikai villanyautógyártó
A Rivian eddig alig néhány száz autót szállított le, de a piaci kapitalizációjuk alapján máris a világ ötödik legnagyobb autógyártójának számítanak.

Az autópiacot csak távolabbról követőket alaposan megephette, amikor néhány héttel ezelőtt a Rivian a világ harmadik legnagyobb autógyártójává vált. Az amerikai cég november 10-i tőzsdére lépése után volt olyan időszak, amikor csak a Tesla és a Toyota előzte meg őket piaci kapitalizációban, és noha a Rivian részvényárfolyama azóta némileg konszolidálódott, a cég még mindig több mint százmilliárd dolláros értéket képvisel, vagyis nagyjából annyit, mint a BMW és a Honda együttvéve.

A fenti számok főként annak tükrében meglepőek, hogy míg a két említett gyártó a tavalyi évben mintegy hétmillió járművet értékesített, a Rivian mindösszesen néhány száz autót szállított le a fennállása során. Az amerikai gyártó szeptemberben gyártotta le az első R1T pickupját, amihez a tervek szerint decemberben csatlakozik majd az S1T nevű SUV, emellett pedig elektromos kisteherautókat is építenek a teljesen saját fejlesztésű "gördeszka" platformjukra. A Rivian legfrissebb, októberben közölt adati szerint az S1T-re és az R1T-re összesen mintegy 55 ezer előrendelés érkezett, ám a cég kirobbanó értéknövekedését nem ebben kell keresni, sokkal inkább abban, hogy jókor voltak jó helyen.

A 2009-ben alapított Rivian mondhatni a legjobbkor lépett piacra, hiszen az elektromos pickupok piacán jelenleg nincs konkurenciájuk, miközben a kategória elképesztően népszerű az USA-ban. A tengerentúlon már csaknem négy évtizede minden évben a Ford F-150-szériából adják el a legtöbbet, a Car and Driver adatai szerint pedig a tavalyi évben is három pickup volt a legnagyobb darabszámban értékesített autó az Egyesült Államokban, amelyekből összesen több mint kétmillió talált gazdára.

Jönnek az USÁ-ból az elektromos pickupok. De miért? A Tesla az Alien-filmek hangulatát tükröző platós kisteherautóval, a Cybertruckkal állt ki a világ elé.

A Rivian ennek ellenére mégsem érezheti magát annyira kényelmes helyzetben, mint a Tesla, a céggel kapcsolatban ugyanis többen arra figyelmeztetnek, hogy hamarosan komoly konkurenciát kaphatnak a nyakukba: a legfrissebb hírek szerint jövőre érkező Tesla Cybertruck mellett a feltörekvő autógyártót az egyik oldalról a GM szorongathatja meg a szintén idén érkező elektromos Hummerrel, míg a másik oldalon már ott leselkedik a Ford, akik jövőre küldik gyártásba az F-150 Lightningot. A cég szerint a népszerű pickup elektromos változatára már 160 ezer előrendelést adtak le, ráadásul az R1T 68 ezer dollár feletti indulóárához képest a Ford pickupjának az alapváltozata mindössze 40 ezer dollárba fog kerülni.

Bár a Riviannak van némi helyzeti előnye, hiszen az első néhány száz megrendelést már le is szállították, ám szakértők szerint a lépéselőnyük nem sokáig fog kitartani a tradicionális autógyártókkal szemben: a Ford és a GM mind gyártókapacitásban, mind infrastruktúrában jelentősen a Rivian előtt jár, akik jelenleg mindössze egy gyárral rendelkeznek az illinois-i Normalban. A Mitsubishitől 2017-ben megvásárolt gyár a vállalat szerint évi 150 ezer autó legyártását teszi nekik lehetővé, így ha tartani akarják az ütemtervet, kénytelenek lesznek terjeszkedni. Egy második, amerikai üzem és egy későbbre tervezett, Európában felépített gyár már tervben is van a Riviannál, ugyanakkor a Guardiannak nyilatkozó szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a gyártókapacitás felskálázása közel sem egyszerű feladat. A Teslának például öt évébe telt, mire el tudták indítani a második gyárukat, és bár ez a szám azóta már négyre növekedett, Elon Musk vállalata az idei év első három negyedévében még így is alig több, mint hatszázezer autót szállított le.

A lapnak nyilatkozó szakértők szerint a Riviannak más problémákkal is szembe kell néznie, hiszen amellett, hogy a Fordnak vagy a GM-nek sokkal erősebb a brandje a pickupok szegmensében, ezek a gyártók globális szervizinfrastruktúrával is rendelkeznek, miközben a Riviannak nulláról kellett elkezdenie az építkezést.

Bár eladott autók hiányában a cég egyelőre erősen veszteséges, 2020-ban például egymilliárd dolláros mínuszban zártak, a Rivian anyagi háttere kifejezetten stabilnak nevezhető: a vállalatban mintegy 20%-os részesedése van az Amazonnak, akik egy korábbi megállapodás keretében 100 ezer elektromos kisteherautót is rendeltek a Riviantól, amit 2030-ig kéne leszállítani a gyártónak. Az Amazon mellett 2019-ben a Ford is részesedést szerzett a cégben, egy darabig pedig úgy tűnt, hogy a két gyártó szorosabban is együttműködhe egymással, de a Ford végül visszatáncolt attól, hogy a Rivian platformját használják a saját autóikban.

A Rivian másik nagy előnye, hogy miközben a Cybertruckról vagy a Ford pickupjáról egyelőre nem tudni, hogy mennyire nyeri majd el a vásárlók tetszését, a Rivian R1T az első beszámolók szerint rendkívül jól sikerült autó lett, amiről a tesztelők valóságos ódákat zengenek. Tény, hogy az R1T rendelkezik néhány olyan tulajdonsággal, amire egy pickuptól nem nagyon számítanánk: a négy, összesen 830 lóerős elektromos motor mindössze 3,5 másodperc alatt gyorsítja százra a több mint háromtonnás autót, aminek a 135 kW-os akkumulátorcsomagnak köszönhetően a hatótávja is egészen meggyőző. Az európainál valamivel szigorúbb mérési szabványt alkalmazó EPA szerint az autó 505 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, de a tízezer dollárért rendelhető extra akkumulátorkapacitással a hatótávja egészen 643 kilométerig feltornázható. Az R1T megkapott minden olyan funckiót, ami egy valódi terepjáróban elvárható, a légrugós felfüggesztéssel a hasmagasága 38 centiméterig állítható, a nyomatékvektoros összkerékhajtás a terpeviszonyoknak megfelelően képes szabályozni a kerekek közötti erőelosztást, de a tervezők még olyan dolgokra is gondoltak, mint hogy a vezető oldali ajtóba beépítsenek egy ezer lumenes fényerejű lámpát arra az esetre, ha szükség lenne egy kis extra fényre a vadonban.

A The New York Times beszámolója szerint az R1T-ben emellett található egy 18 hangszórós hangrendszer, amelyek közül az egyik kivehető és Bluetooth-hangszóróként is használható, egy 16 colos érintőkijelző, 5000 dolláros felárért pedig a hátuljába egy "tábori konyha" is kérhető, amiben két induktív főzőlap és mosogató is található.

Bár a Riviannal kapcsolatban korábban felröppentek olyan pletykák is, hogy az S1T SUV kiszálítását máris halasztaniuk kellett, a cég később cáfolta ezeket a híreket, és közölték, hogy az autót az eredetileg megjelölt, januári időponttól kezdik el kiszállítani a megrendelőknek. A Robert "RJ" Scaringe által alapított cég ennek ellenére nem csinál titkot belőle, hogy a jövőjük ma még meglehetősen bizonytalan, egy októberben az amerikai tőzsdefelügyeletnek küldött dokumentumban például a leendő befektetőiknek címezve azt írták, hogy nem számítanak rá, hogy a közeljövőben nyereségesek lesznek. "Még ha képesek is leszünk eredményesen fejleszteni a járműveinket és ügyfeleket szerezni magunknak, nincs biztosíték rá, hogy pénzügyileg sikeresek leszünk" - részletezték a befektetés veszélyeit, hozzátéve, hogy az Amazon esetleges kihátrálása szintén nehéz helyzetbe hozhatná a céget. Hogy a Rivian végül csak egy lábjegyzet lesz az autóipar történetében vagy ők lesznek a következő Tesla, ma még lehetetlen lenne megmondani, az mindenesetre biztos, hogy hely egyelőre van nekik: piacelemzők szerint a tavaly még mindössze csak a teljes autópiac 3-4%-át kitevő villanyautóipar részesedése 2025-re 15%-ra fog növekedni globálisan, a nagy amerikai autógyártók pedig arra számítanak, hogy 2030-ra már az összes eladásuk felét az akkumulátorral működő modellek fogják kitenni.

(Fotó: Spencer Platt/Getty Images, Michael Brochstein/SOPA Images/LightRocket via Getty Images, Jose M. Osorio/Chicago Tribune/Tribune News Service via Getty Images)

További cikkek a témában:

Több mint egy évtized után új autót mutatott be a Fisker A szerdán bemutatott Fisker Ocean a Karmától eltérően már tisztán elektromos hajtású, a napelemes tetővel pedig évente akár több mint háromezer kilométert is megtehetünk vele töltés nélkül.

Amerikát elárasztják az elektromos pickupok Az amerikai autópiac három vezető modellje három pickup. Nem csoda, hogy ott mindenki ebből a tortából akar kiharapni egy darabot az elektromos átmenet zűrzavarában.

A szerencséseknél az új elektromos Hummerek akár a karácsonyfa alá is kerülhetnek már Mondjuk jó nagy karácsonyfára lesz szükség, de az biztos, hogy a GMC decemberben az elsők közt dob piacra elektromos pickupot, látványosan beelőzve így a Tesla Cybertruckját.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.