Hogy röviden megválaszoljuk a kérdést, a népszerű kerékpáros oldal szerzője szerint a fémötvözetből készült, alaktartó kerék nem fogja leváltani a mountain bike-ok vagy az országúti kerékpárok gumiját, annál hasznosabb lehet viszont a kerékpárflottáknál, például a BUBI-szerű kerékpármegosztó-szolgáltatásoknál.
Nem csoda, hogy a METL híre villámgyorsan bejárta a világsajtót, hiszen a forradalmi biciklikerék számos olyan hívószóval rendelkezik, amire az ember azonnal felkapja a fejét: "defektmentes", "NASA által fejlesztett", "űrtechnológia"… és persze az sem mindennapos dolog, hogy egy cég azt ígéri, hogy egy fémből készült kerékkel fogja leváltani a már több mint száz éve a mindennapjaink részét képező gumiabroncsot.
A nikkel-titán ötvözetből, azaz Nitinolból készült keréknek a NASA kétségkívül nagy hasznát is fogja venni, hiszen a bolygón tapasztalható extrém hőmérsékleti körülmények miatt a marsjáróikra nem rakhatnak gumiból készült kerekeket, amelyek szétrepednének a hidegben. A NASA éppen ezért a rovereket alumíniumból készült kerekekkel szereli fel, ám ezzel is meggyűlik a bajuk, ahogyan azt a Curiosityről érkezett legfrissebb hírek bizonyítják. A veterán marsjáró legutóbbi fotóin látható, hogy az eszköz kereke egyre jobban repedezik, ami még úgy is okozhat problémákat, hogy a Curiosity le tudja tépni a kerekét, hogy folytathassa az útját. A Nitinolból készült kerék ezzel szemben "gyakorlatilag elpusztíthatatlan", ahogy Calvin Young, a METL tervezője fogalmazott a Bicycling magazinnak.
A Nitinol nagy előnye, hogy úgynevezett "emlékező ötvözet", vagyis bármilyen behatás után pillanatok alatt visszanyeri az eredeti formáját, a rendkívüli rugalmassága pedig elméletben tökéletes alapanyaggá teszi a biciklikerekek gyártásához. Elméletben, hiszen a Smart egyelőre még csak a prototípussal készült el, ami több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol: a sajtóközleményből nem tudunk meg semmit a kerék tapadásáról (ami a guminál adott), a gördülési ellenállasáról, de arról sem, hogy a Nitinolból készült keréknél hogyan fogják tudni utánozni a köpenyek mintázatait, ami nélkül terepen meglehetősen nehezen boldogulna bárki is.
Young elismeri, hogy ezekre a problémákra még ők sem találtak teljesen kielégítő megoldást, mint ahogy egyelőre az is nagy kérdés, hogyan lehet majd egyáltalán felszerelni a kerékpárra az ilyen kerekeket. A hagyományos gumibelsőt leeresztett vagy kicsit felfújt állapotban szokták ráhúzni a felnire, a METL kereket viszont nem lehet leereszteni, így a felszerelés "olyan lehet, mintha egy teljesen felfújt gumit próbálnánk felszenvedni a felnire" - fogalmaz a Bicycling.com.
A lap szerint a fentiek miatt valószínűtlen, hogy a Nitinolból készült kerék mountain bike-okon vagy versenykerékpárokon megjelenne. Annál inkább hasznát veszik majd viszont a különböző kerékpármegosztó szolgáltatások, amelyek felhasználói "kevésbé érzékenyek a kényelmetlenségekre", viszont rendkívül sokat profitálhatnak a defektmentes kerékből. Ennek azért némileg ellentmond, hogy a BUBI a tavasszal forgalomba állított új kerékpárjain éppen azért cserélte le a korábbi szivacstömlős kerekeket fújt gumikra, mert a felhasználói visszajelzések alapján a szivacsos kerekű bicikliket borzasztóan nehéz volt tekerni.