Ahogy arról a Politico beszámolt, Dan O'Dowd saját bevallása szerint teljesen komolyan gondolja, hogy a Demokrata Párt színeiben megmérkőzik a kaliforniai szenátusi székért, ennek érdekében pedig már egy veterán politikai tanácsadókból álló csapatot is verbuvált maga köré. A milliárdos kampánya ugyanakkor igencsak szokatlan, hiszen az szinte teljes egészében egy témakörre fókuszál: a Tesla FSD (Full Self-Driving) rendszerére, ami szerinte olyannyira veszélyes, hogy be kéne tiltani a közutakon való használatát.
O'Dowd ennek érdekében mintegy kétmillió dollárból szervezett országos reklámkampányt, amelynek keretében 36 államban fogják sugározni a tévében azt a hirdetést, ami a Tesla vezetéssegítő rendszerének megbízhatatlanságát demonstrálja. A Youtube-on elérhető felvételekből összevágott videón többek között az látható, ahogyan az aktív FSD-vel közlekedő autók nekimennek a bójáknak, átmennek a szembejövő sávba és majdnem elütnek egy biciklistát. A kampány első filmje az Unsafe at Any Speed címre hallgat, utalva Ralph Nader híres, 1965-ben megjelent könyvére, amelyben a szerző a korabeli autók biztonsági hiányosságaira hívta fel a figyelmet - ezzel megásva a Chevrolet Corvair sírját is.
Bár kétségtelen, hogy a Tesla rendszere közel sem tökéletes, sokan mégis kétségbe vonják O'Dowd szándékainak tisztaságát, hiszen ahogy arra az Electrek felhívja a figyelmet, a vállalkozó egy olyan cégnek, a Green Hill Sotware-nek az alapítója, ami több más autóipari szoftver mellett "automata vezetőrendszert" is fejleszt, vagyis a Tesla konkurenciájának számítanak. A kritikusok szerint O'Dowd csupán azért pályázta meg a szenátusi széket, mert így a kampányára lazább szabályok vonatkoznak, többek között a hirdetéseit is könnyebben tudja bevásárolni a tévébe. Ezt a teóriát erősíti, hogy bár O'Dowd Kaliforniában indul a szenátusi székért, a reklámokat mégis 36 államban készül sugározni.
A Tesla vezetéssegítő rendszere a 2020-as bevezetése óta számos vitát generált, aminek az első számú oka, hogy miközben a Tesla a funkciót "teljes önvezetésnek" nevezi, valójában maguk is elismerik, hogy az FSD csak egy 2-es szintű vezetéssegítő rendszer - ami ebből kifolyólag alkalmatlan arra, hogy a sofőr helyett navigáljon. Bár a Tesla állítja, hogy a béta program megkezdése óta az FSD még nem okozott komoly balesetet, ráadásul a sofőröknek a funkció aktiválásához előbb azt is bizonyítaniuk kell, hogy képesek balesetmentesen vezetni, ugyanakkor az már a korábbi Autopilot rendszernél is bebizonyosodott, hogy egyesek túlságosan komoly veszik a Tesla által kitalált fantázianeveket, és igyekeznek teljesen rábízni a vezetés nyűgét az autójukra.
(Borítókép: Sjoerd van der Wal/Getty Images)