Tíz év után az Apple hivatalosan is feladta, hogy autót gyártson

2024 / 02 / 28 / Pőcze Balázs
Tíz év után az Apple hivatalosan is feladta, hogy autót gyártson
Hosszú évek óta hallani arról, hogy a világ egyik legértékesebb vállalata, az Apple autót fog gyártani. Most azonban a számítástechnikai óriás vezetői bejelentették a munkatársaiknak, hogy új feladatok után kell nézniük.

A technológiai vállalatok működésének természetes velejárója, hogy időről időre zsákutcákban találják magukat, hiszen rengeteget kísérleteznek. Egy-egy új trend vagy technológia arra kényszeríti ezeket a cégeket, hogy megvizsgálják, hogy az hogyan hat a működésükre vagy a termékeikre.

Az Apple újjászületésének legfontosabb mérföldköve az iPod volt - ami nem lett volna sikertermék, ha az akkor még "mp3-lejátszónak" nevezett kütyüknél megszokott, néhány tucat megabájtnyi tárterület helyett nem kínált volna öt gigabájtnyi, "ezer dalnyi" helyet aprócska merevlemezén. Ehhez viszont az kellett, hogy egy Apple-munkatárs ráakadjon a Toshiba példátlanul kicsi meghajtójára - és elgondolkodjon azon, hogy mit tudnának kezdeni vele. Ehhez hasonlóan azzal, hogy a fejlett világban a legtöbb otthonban már elérhető a villámgyors internet, elkerülhetetlen, hogy a játékkonzolok gyártói feltegyék maguknak a kérdést: vajon kellenek még a drága, nagyteljesítményű Xbox-ok és PlayStationök a nappalikba? Ezért fejlődik rohamléptekkel a felhőalapú játék, azaz a cloud gaming. És így tovább.

Amikor a Tesla 2014-ben bemutatta az akkor még csak automata parkolásra képes Autopilotot, és megjelentek az utakon a Nissan után a Volvo, a BMW, a Chevrolet vagy épp a Renault első tömeggyártású elektromos autói, akkor az Apple vezetőiben valószínűleg már rég felmerült, hogy egy átrendeződés elején áll az autóipar, és ez esetleg tartogathat lehetőségeket a számukra is. Ahogyan a Morgan Stanley elemzője, Katie Huberty fogalmazott: "A teljes okostelefon piac 500 millárd dollár évente. Az Apple-é ennek a harmada. A közlekedés 10 billió. Az Apple-nek csak a piac két százaléka kéne ahhoz, hogy akkora üzletet csináljon, mint az iPhone-okkal".

A legendásan jól titkolózó cég ugyan sosem beszélt hivatalosan a "Titan" névre hallgató projektről, de egy sok szakembert foglalkoztató, ennyire ambiciózus vállalkozás nehezen marad titokban, különösen, hogy hatósági engedélyekre volt szükségük ahhoz, hogy tesztelhessék a technológiájukat. 2020 végén már arról írtunk a Rakétán, hogy 2024-ben, azaz idén megérkezhet az Apple önvezető autója - igaz, ahogyan akkor is megemlítettük, addigra már elméletileg beszántották egyszer a projektet, és szélnek eresztettek közel kétszáz munkatársat, sőt, abban sem voltak biztosak, hogy autót, vagy csak autószoftvert gyártsanak.

Pedig ambícióból és tervből nem volt hiány: egyedi chipek; A-B-C-oszlop nélküli felépítés; egyedülálló, lítium-vas-foszfát akkumulátortechnológia, ami nagyobb hatótávra képes; a Hyundai mint az Apple partnere a tervezésben, a KIA a gyártásban; a kinézett platformnak, az E-GMP-nek köszönhetően 250 km/h fölötti végsebesség, és így tovább.

Most azonban vége a projektnek: a The Verge arról számolt be, hogy az Apple operatív vezetője és a projektért felelős alelnöke kedden bejelentették a munkatársaiknak, hogy vége a Titannak. A kétezer ember egy része, aki a projekten dolgozott, mesterséges intelligencia-fókuszú megoldásokon fog dolgozni, hiszen, ahogyan a cikk elején írtuk, a technológiai vállalatoknak gyakran úgy kell súlyozniuk az erőforrásaikat, ahogyan a piac és az iparági trendek diktálják. Hogy Tim Cook vezérigazgató bánja-e, hogy nem vette meg a Teslát, amikor megtehette volna, valószínűleg sosem fog kiderülni.

(Borítókép: Microrosft Képkészítő/DALL-E 3)


RATT55 – Kiszúrták a világ legtitokzatosabb gépét az 51-es Körzet felett
A RATT55-öt a híres-hírhedt 51-es Körzet légterében kapták lencsevégre.
Azonosítatlan repülő tárgy csapódott be egy lengyel mezőn!
Azonosítatlan repülő tárgy csapódott be egy lengyel mezőn!
Több hatóság is dolgozik az ügyön.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.