A kerékpárok hajtóművének kialakítása miatt a legkönnyebb haladást biztosító technika az, ha a pedált mindig egyenletesen gördítjük, alkalmazkodva a kör alakú struktúra kialakításához, ahelyett, hogy úgymond szögletesen taposnánk. Ekkor ugyanis sokkal nagyobb energiabefektetésre lesz szükség, amit például a holtponton (az a szakasz, ami az után következik, mikor a hajtókarok egyike fent, másik lent található 12 és 6 óránál) való túljutás csak még inkább megnehezít.
Erre a banálisnak tűnő megfigyelésre vagy tanácsra valószínűleg senkinek nincs szüksége, akinek minimális gyakorlata van a kerékpározás terén, azoknak meg pláne nem, akik klipszet használnak, de mégis rávilágít arra, hogy még az egyszerű, hétköznapi biciklizés során is milyen apró dolgokon múlik a hatékonyság. Többek között Dr. Nagy Sándor Kerékpárosok könyvében is olvashatunk arról a vizsgálatról, amelynek Bernard Hinault vetették alá, a róla készített felvételt elemezve pontosan láthatóvá vált, hogy melyik tekerési fázisban melyik izmot vagy izomcsoportot használta az optimális meghajtáshoz és milyen szerepe volt a holtponton való átjutásban a megfelelő technikának. Azonban van egy másik megoldás is probléma kezelésére, ami megkönnyítheti az életét mindenkinek, aki szembesült már egy-egy piros lámpa után történő indulás nehézségeivel, ez pedig a hajtókar elrendezésének módosítása.
Korábban is történtek kísérletek az ovális hajtómű kialakítására, valamint a karok működésének megváltozására, ez utóbbi kelt életre például a Larry Brown amerikai mérnök által tervezett Houdaille Powercam személyében, amellyel a mérnök a saját, emelkedőn való hazafelé útját szerette volna megkönnyíteni. Ehhez hasonló verziót alkotott Jacques Cerdan, a híres boxoló, Marcel Cerdan unokaöccse, aki a hajtóművet úgy módosította, hogy hajtókarok egyike (a felső kar) egy kicsivel előrébb álljon, mint az alsó, majd tekerés közben kiegyenlítődjön a helyzetük és vízszintbe kerüljenek.
A pedált nemrégen szabadalmaztatta, majd egy francia üzletember segítségével elkezdődött a forgalmazás is.
A Cerdan cég leírása szerint a felső holtpont kiküszöbölésével a hajtómű segíti a lent lévő láb felemelését és az erő hatékonyabb elosztását.
Az újfajta elrendezés tesztelésére Clément Fouquet influenszert, Barbara Buatois kerékpár bajnokot és amatőr sportolókat is felkértek, de a valódi próbára akkor kerül majd sor, mikor az első megrendeléseket leszállítják és szélesebb körben is elérhető lesz az eszköz. Az előrendelésre a Cerdan honlapján van lehetőség, egy hajtómű 300 euróba (107 000 forint) kerül.
A Cerdan-pedál teljes mértékben francia gyártmány, ezzel követi a nemzet hosszú múltra visszatekintő hagyományait, amelynek során már számos újítás bölcsője volt az országban található számtalan műhely, mivel, igaz, hogy magát a kerékpárt és a pedált is Németországban találták fel, de ez utóbbi népszerűsége azután emelkedett meg igazán, hogy 1861-ben Pierre Michaux kocsiszerelő feltette az első példányt bizonyos Brunel úr biciklijére.
(Fotó: Piqsels, Cerdan)
További cikkek a témában:
Magyar fejlesztésű nyomkövető segít megakadályozni a biciklilopásokat
A Flexcom által gyártott GPS-es nyomkövető a gyártó állítása szerint szinte feltörhetetlen, és azonnal jelez, ha valaki megpróbálja elkötni a bringát.
A vegyianyagokat tartalmazó biciklizár bűzzel harcol a tolvajok ellen
A Skunklock zárjának belsejében nyomás alatt lévő gáz található, ami lopási kísérlet esetén szagos felhőbe burkolja a gyanútlan tolvajt.
Legyártották a hárommilliomodik biciklit a magyar bringagyárban
Nahát, eddig nem is tudtuk, hogy Magyarország e-bike-nagyhatalom!