Az orosz-ukrán háború egyik, a huszonegyedik századra jellemző aspektusa, hogy a tankokkal, drónokkal és fegyverekkel vívott harcok mellett, az elejétől kezdve, nagy szerepet játszik benne a digitális térben zajló küzdelem is, a kibertámadásoktól kezdve az NFT-kben történő adománygyűjtésen át a Twitteren történő nyilvános üzenetváltásokig a politikusok és közszereplők között. Ennek a technológiai hadviselésnek a legfőbb mozgatórugói Alex Bornyakov, Ukrajna digitális átállásért felelős miniszterelnök-helyettese és Mikhailo Fedorov miniszterelnök-helyettes, az ukrán kormány legfiatalabb tagja.
Fedorov, az online marketingkampányokkal foglalkozó SMMSTUDIO alapítója és Volodimir Zelenszkij ukrán miniszterelnök korábbi kampánystábjának tagja, már a háború kirobbanása utáni napon aktív "reklámhadjáratba" kezdett a közösségi média oldalakon, amelynek során nyilvános Twitter üzenetekben osztotta meg azokat a leveleket, amelyeket a nagy techcégek vezetőinek küldött Oroszország elleni szankciók bevezetésére kérve őket és szintén Twitter posztokban folytatott megbeszéléseket más üzletemberekkel, például a SpaceX vezérigazgatójával, Elon Muskkal, akitől a Starlink műholdakhoz való hozzáférést igényelte. Fedorov szerint a nyilvánosság előtt történő tárgyalások rákényszerítik a cégeket, hogy egyértelműen foglaljanak állást a háborúval kapcsolatban és gyorsabban reagáljanak a kérésekre.
"A döntés annyira fekete vagy fehér, amennyire csak lehet"
- nyilatkozta a miniszterelnök-helyettes a New York Timesnak - "Itt az ideje az állásfoglalásnak, akár a béke, akár a terror és gyilkolás oldalán."
Meta is stepping up to shut down Russian lies. When will @YouTube? We are calling on @Google to deplatform Russian state media in the strongest possible terms. @susanwojcicki @sundarpichai
— Mykhailo Fedorov (@FedorovMykhailo) February 28, 2022
Bornyakov elmondása szerint Fedorov körülbelül ötven céget keresett fel és vett rá arra, hogy segítsék Ukrajnát a harcban, akár konkrét adományokkal, akár az oroszok elleni szankciókkal. Bár a vállalatok az országok döntéshozói által kiszabott politikai irányvonalak és Oroszországgal kapcsolatos új szabályok és megszorítások hatására is cselekednek, de az ukrán digitális stratégia is szerepet játszott az oroszok gyors elszeparálásában digitális és technológiai értelemben, amit mindkét oldalról erősítenek a politikusok is. Oroszországban a Twittert, Facebookot és az Instagramot az orosz kormány döntésének értelmében korlátozták és tiltották be, miután a platformok az orosz médiacsatornák elleni intézkedéseket hoztak, illetve (az Instagramot) azért, mert a Facebook és Instagram anyavállalata, a Meta engedte az orosz hadsereg és Putyin elleni gyűlöletbeszédet tartalmazó üzenetek megjelenítését.
Az ukrán kormány az ország digitális átállásának felgyorsítását és technológiai fejlesztését nem most kezdte, már a 2014-es konfliktusok óta terítéken van a kibertámadások elleni védekezés megalapozásának kérdése, de Bornyakov most újabb szintre emeli a legújabb technológiák használatát a háborús célok tekintetében. Az NFT-k, vagyis nem helyettesíthető tokeneket, valamint a kriptovalutákat eddig adománygyűjtésre használták, a bitcoinokból és ethereumból összegyűjtött összegből pedig a katonák számára vásároltak golyóálló mellényeket, sisakokat, hőkamerákat és gyógyszereket. Az NFT-k azonban hamarosan más célt is szolgálnak majd: megörökítik a háború történetét az utókor számára.
A Guardian beszámolója szerint a miniszterhelyettes nemrégen körvonalazta a terveket egy NFT kollekció kibocsátására, aminek ötletét már március elején felvetették, a most nyilvánosságra hozott részletek szerint az NFT-k mindegyike egy-egy művészeti alkotásnak készül, amelyek megbízható hírforrásokból származó történeteket jelenítenek meg. A kollekció olyan lesz, mint egy digitális múzeum, ami az orosz-ukrán háborúnak állít emlékművet - mondta Bornyakov, hozzátéve, hogy a gyűjtemény kibocsátására még várni kell, mivel az NFT-k elkészítése időigényes folyamat, a kormány pedig azt szeretné, ha az eredmény "menő lenne és jól nézne ki".
Az ukránok ügyének támogatására már korábban is adtak ki NFT-t az országban, többek között Volodimir Klicsko, korábbi nehézsúlyú ökölvívó bajnok, Kijev jelenlegi polgármesterének, Vitalij Klicskónak testvére is, akinek a WhIsBe-vel közös, Vandalz for Ukraine: WhIsBe x Wladimir Klitschko elnevezésű sorozata március 9-én jelent meg. Az NFT-k az ukrán zászló színeivel ellátott gumimaci (Vandal Gummy) négyféle verzióját mutatják be. A bevételekből az ukrán lakosságot támogatják az ukrajnai Vörös Kereszten és az UNICEF-en keresztül.
(Fotó: Getty Images/dia images)