Ma már nyugodtan kijelenthető, hogy a villanyautók megjelenése alaposan felforgatta az erőviszonyokat az autóiparban, ami nem csak abban nyilvánul meg, hogy a Tesla a semmiből néhány év alatt a világ egyik legismertebb autómárkájává tudott válni, piaci kapitalizáció alapján pedig többet ér, mint az utánuk következő öt gyártó (Toyota, Mercedes, Porsche, Stellantis, BMW) együttvéve, de például abban is, hogy a nagyobb technológiai cégek is egymás után indítanak saját autós projektet. Bár az Apple évek óta várt autójából a legfrissebb hírek szerint végül nem lesz semmi, a szellem már visszavonhatatlanul kiszabadult a palackból, így a tradicionális autógyártóknak nem csak a feltörekvő konkurenciával kell megmérkőzniük, mint mondjuk a BYD vagy a Rivian, de a szórakoztató elektronika után új területeket kereső, pénzügyileg igencsak jó helyzetben levő tech cégekkel is.
Az elmúlt években mi is több ilyen projektről beszámoltunk, például a Sony és a Huawei autójáról, igaz ezek közül a Sony és a Honda közös vállalkozása egyelőre csak néhány prototípus bemutatásáig jutott, míg a Huawei és a Seres egy különálló brandet hoztak létre a közös autójuknak, ami így nem a Huawei, hanem az Aito nevet viseli. A tavaly decemberben bemutatott Xiaomi SU7-ről ezzel szemben minden zárójeles megjegyzés nélkül elmondható, hogy az valóban a világ harmadik legnagyobb okostelefon-gyártójának a saját autója, ami a hírek szerint még az idén piacra is kerül.
Bár az SU7 egyelőre csak Kínában lesz elérhető, az autó nemzetközi forgalmazásáról pedig csupán annyit lehet tudni, hogy tervbe van véve, a gyártó a Barcelonában a napokban megrendezett Mobil Világkiállításra (MWC) is elhozta a Tesla és a Porsche Taycan konkurensének szánt négyajtós szedánt. A gyári adatok szerint az autó nem fog szégyenben maradni, hiszen a két darab, összesen 495 kilowattos összteljesítményű elektromos motorral hajtott SU7 Max a 682 lóerős teljesítményének és 838 Nm nyomatékának köszönhetően 2,78 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebessége pedig eléri a 265 km/h-t. Ennél is ígéretesebb, hogy a 101 kWh-s akkumulátorcsomaggal ellátott autó hatótávja a gyári adatok szerint eléri a 800 kilométert, igaz, ahogy az Autoblog rámutat, ez az eredmény a China Light Duty Test Cycle szabvány alapján jött ki, ami általában jóval optimistább a hatótávval kapcsolatban, mint a széles körben alkalmazott EPA szabvány. A Max esetében további érdekesség, hogy a megfelelő töltővel akár 871 volttal is lehet tölteni, így a Xiaomi szerint az akkumulátort mindössze öt perc alatt fel lehet tölteni annyira, hogy az elegendő legyen kétszáz kilométer megtételéhez.
A kiemelkedő hatótáv egyik záloga az autó egyedülálló légellenállási együtthatója: a BMW iX-et is megálmodó Li Tianyuan által tervezett karosszéria a gyári adatok szerint mindössze 0,195-ös légellenállási együtthatóval rendelkezik, vagyis jelen pillanatban az SU7 a legáramvonalasabb szériaautó a világon. A Xiaomi mérnökeinek munkáját dicséri, hogy az autó semmivel sem nehezebb, mint az autógyártásban jóval nagyobb tapasztalattal rendelkező konkurencia hasonló teljesítményű modelljei, aminek egyik kulcsa a cég által kifejlesztett Titans Metal fémötvözet. Ez nem csak azt teszi lehetővé, hogy az autó vázszerkezetét egyben készítsék el egy hatalmas présgéppel, de az autó tömegét is mintegy 27%-kal csökkenti.
Ez különösen az alapmodellnél hozott látványos eredményeket, amelynek tömege mindössze 1980 kilogramm, vagyis jóval könnyebb, mint a 2100 kilogrammos Model S vagy a 2300 kilogrammos Taycan. Valószínűleg ennek is köszönhető, hogy bár az alapmodell a konkurenciánál kisebb, 73,6 kWh-s akkumulátorral kerül forgalomba, a - még mindig a China Light Duty Test Cycle szabvány által mért - gyári adatok szerint a hatótávja eléri a 668 kilométert. A sima SU7-et egy 220 kilowattos villanymotor hajtja, amely 299 lóerőt és 400 Nm nyomatékot tud, ez a teljesítmény pedig elegendő arra, hogy az autó 5,28 másodperc alatt elérje a száz km/h-s sebességet. Az alapmodell végsebességben is eltér a Maxtól, hiszen csak 210 km/h-ig tud gyorsulni, emellett a 800 helyett csak maximum 400 voltos töltőrendszerekkel kompatibilis.
A Xiaomi a nemrég bejelentett "Ember x Autó x Otthon" stratégia jegyében hozta el az SU7-et az MWC-re, amelynek célja egy olyan ökoszisztéma kialakítása, amely teljeskörű konnektivitást biztosít az okoseszközök között, legyen szó akár telefonról, akár okosotthon-megoldásokról vagy éppen egy autóról. Ennek központi eleme a HyperOS rendszer, ami a Xiaomi legújabb telefonjai mellett az autó infotainment rendszerét is működteti, így az autó akár arra is képes, hogy felismerje az utasok telefonját és automatikusan az igényeikre szabja az autó beállításait. A hírek szerint ezek egy részét (például a klímát) telefonról is lehet állítani, de természetesen az autóban azért található egy jókora, 16,1 colos érintőkijelző is, amit a Qualcomm kifejezetten autókhoz fejlesztett Snapdragon 8295 rendszerchipje működtet.
Ahogy azt a modern autóknál egyre inkább megszokhattuk, a Xiaomi is rendesen megpakolta az SU7-et különböző szenzorokkal, a kamerákból, radarokból és Lidarból származó adatokat pedig két Nvidia Orin chip dolgozza fel a Xiaomi Pilot elnevezésű vezetéssegítő rendszer számára. Ez többek között olyan funkciókat tartalmaz, mint a sávtartó asszisztens, az automata vészfékező rendszer vagy a jelzőlámpákra való figyelmeztetés, emellett az SU7 fejlett tárgyfelismerő funkcióval is rendelkezik, amelynek köszönhetően a Teslához hasonlóan önállóan is tud parkolni.
Nem véletlen, hogy a mobilgyártók közül éppen a Huawei és a Xiaomi voltak az elsők, akik eljutottak odáig, hogy kész termékkel lépjenek a piacra, hiszen Kínában az utóbbi években elképesztő ütemben növekszik a villanyautók piaca. Hogy csak néhány számot mondjunk, ami jól érzékelteti, hogy mennyire: az országban a villanyautók eladásai 2022 és 2023 között 36 százalékkal emelkedtek, a világon regisztrált összes elektromos autó több mint felét itt adták el, a várakozások szerint pedig a kínai villanyautó-piac 2024 végére elérheti a 319 milliárd dollárt. A szektorban rejlő lehetőségeket az is jól szemlélteti, hogy a Xiaominak megérte tízmilliárd jüant, vagyis csaknem 500 milliárd forintot fektetni a fejlesztésekbe, amit Lu Weibing, a cég elnöke a CNBC-nek nyilatkozva azzal indokolt, hogy a várakozásaik szerint az okostelefon-piachoz hasonlóan 10-20 éven belül a villanyautók piaca is néhányszereplősre fog szűkülni, komoly befektetés nélkül pedig aligha tudnának talpon maradni egy ilyen kompetitív területen.
Bár az SU7 reklámkampányában a Xiaomi az autót a Tesla Model S valamint a Porsche Taycan riválisaként pozicionálta, mivel egyelőre a kínai piacon terjeszkednek, így pusztán üzleti szempontból nézve a gyártónak nem a Teslát és pláne nem a Porschét kell legyőznie, hanem a BYD-t, ami 2022-es értékesítési adatok alapján a teljes villanyautó-piac mintegy harmadát uralja az országban, a Xiaomi SU7 kategóriájában versenyző BYD Han EV-változatából pedig 2020-as bemutatása óta csaknem 350 ezer darabot értékesítettek. A kínai piacon a BYD-t amúgy az Európában szinte teljesen ismeretlen, de a General Motors érdekeltségébe tartozó Wuling követi, míg a Tesla nagyjából 7%-os részesedésével csak harmadik az országban.
A Xiaomi egyelőre nem közölt adatokat arról, hogy milyen eladásokra számítanak, Weibing szavai alapján mindenesetre első körben a már meglévő felhasználótáborukra alapoznak. A cég képviselője elmondta, hogy a prémium okostelefonjaik eladásai alapján Kínában mintegy húszmillió "prémium ügyféllel" rendelkeznek, várakozásai szerint pedig kezdetben főként ők lehetnek azok, akik az SU7-et is megvásárolják.
Bár a cikkben eddig mi is következetesen gyártóként hivatkoztunk a Xiaomira, a szó szoros értelmében az SU7-et nem ők, hanem az állami tulajdonú BAIC Group gyártja, akik történetük során olyan cégekkel működtek együtt, mint a Hyundai, a Chrysler és a Mercedes-Benz. Weibing szavai alapján ez az együttműködés ugyanakkor csak átmeneti, hiszen a Xiaomi arra készül, hogy a jövőben saját gyártóüzemeket nyissanak és az autó fontosabb komponenseit házon belül tudják legyártani - ezzel ténylegesen teljes értékű autógyártóvá válva.
A Rakéta.hu útját a Mobil Világkiállításra a Xiaomi támogatta.
(Fotó: Bobák Áron/Rakéta.hu)