Ahogy az elmúlt években megszokhattuk, az idei bemutató sem múlhatott el hatalmas 8K-s tévék nélkül. Bár az első 8K-s tévét éppen nyolc éve mutatta be a Sharp, a technológia eddig több okból sem tudott szélesebb körben elterjedni, amelyben ugyanúgy közrejátszik a 8K-s tévék rendkívül magas ára, mint a szűkös kínálat. A piaci elemzők eredetileg csak 2023-ra várták a nagy áttörést, amikor a 8K ténylegesen elkezd széles körben is terjedni, ám vannak arra utaló jelek, hogy ez akár már korábban is bekövetkezhet.
Az emberek a járvány miatt 2020-ban nagyságrendekkel több időt töltöttek a képernyő előtt, ami őszre rendesen fel is pörgette a tévés piacot, a legtöbb piaci szereplő az eladásokban bekövetkező komoly emelkedésről számolt be az év harmadik negyedévében. Mivel ma már minden gyártónak több 8K-s tévé is található a portfoliójában, feltételezhetjük, hogy akik megengedhetik maguknak, a jövőre tekintve már inkább ilyen készülékeket fognak vásárolni. Tartalmi szempontból a legfontosabb dolog, hogy az idén ősszel bemutatott új konzolgeneráció már támogatni fogja a 8K-s felbontású játékokat, de a 8K már a közeljövőben is megjelenik a hagyományos tévézésben is - gondolunk itt elsősorban a sporteseményekre, a Fox Sport például már 8K felbontásban fogja közvetíteni az idei Super Bowlt. Technológiai oldalról is történt néhány fontos változás, ami elősegítheti a 8K terjedését, amelyek közül az egyik, hogy az idei CES-en az összes gyártó bemutatott valamilyen vadiúj, mesterséges intelligenciával működő processzort, amit kifejezetten a 4K-s tartalmak felskálázására alkottak meg, így annak ellenére, hogy natív 8K-s tartalmakból egyelőre nincs túl sok, a különbség így is szemmel látható lesz.
A másik, talán a felskálázásnál is fontosabb dolog a HDMI 2.1 minden eddiginél szélesebb körű elterjedése, ami nagyjából az összes idei tévébe bekerült. A nevéből nem derül ki, de a HDMI 2.1 hatalmas előrelépés a HDMI 2.0-hoz képest, hiszen míg utóbbi csak 18 Gbps adatátviteli sebességet tett lehetővé, az új szabvány másodpercenként 48 GB adatot tud továbbítani. Ennek az előnyei elsősorban a 8K-s valamint a 120Hz-es képfrissítésre képes 4K-s tévéknél fognak jelentkezni, és mivel az ősszel bemutatott új konzolgenerációban (Playstation 5, Xbox Series X) is ez a csatlakozó található, így hamarosan tízmilliók lesznek, akik ki is tudják használni a képességeit. A szűk keresztmetszetet itt jelenleg a konzolos játékok jelentik, emellett azt is érdemes figyelembe venni, hogy a HDMI 2.1 képességeit meghaladja, hogy 120Hz-es képfrissítéssel 8K-ban játsszunk, így feltehetőleg sok játékos inkább marad az alacsonyabb felbontásnál a magasabb képfrissítési ráta érdekében.
A HDMI 2.1 nem csak a videó adatfolyamok átviteli sebességében hozott komoly előrelépést, de egyébként is egy sor olyan technológiát vonultat fel, ami a játékosok számára különösen fontos. Nem meglepő, hogy szinte kivétel nélkül minden gyártó hangsúlyozta, hogy a tévéik játékra is alkalmasak lesznek, néhányan pedig külön extra funkciókat is raktak az új készülékekbe ennek kihangsúlyozására. A 2021-es televízióknál jó néhány új fantázianévvel kell megismerkednünk, hiszen szinte egytől-egyig támogatják az olyan, az új csatlakozószabvánnyal érkező technológiákat, mint az adaptív változó képfrissítési gyakoriság (VRR), az alacsony késleltetésű játékmód (ALLM) és a lehető legmagasabb minőségű hangátviteli szabvány (eARC). Az Nvidia régebben jelen lévő GSyncje mellett idén számos tévében megjelenik az AMD megoldása, a Freesync Premium és Premium Pro is, ami az akadozás nélküli jelátvitelt hivatott elősegíteni, és a GSync-kel ellentétben nem csak DisplayPorttal, de HDMI-porttal is működik.
A gyártók emellett is igyekeztek olyan ötletekkel előállni, amivel magukhoz csalogathatják a gamereket, jó példa erre a Samsung új Neo QLED tévéiben megjelenő Super Ultrawide Gameview, ami lehetővé teszi, hogy hagyományos képarányú tévén is 32:9-es képeránnyal játszhassuk a játékokat. A tévékben szintén elérhető a Game Bar megoldás, amivel a játékosok a játék kritikus aspektusait állíthatják be pillanatok alatt, mint a képarány, a bemeneti késleltetés vagy a fülhallgató csatlakozása. Szintén a játékosok igényeit figyelembe véve került bele a Panasonic JZ2000 4K-s OLED-tévéjébe a Game Mode Extreme funkció, ami csökkenti a késleltetést, emellett külön képüzemmódot biztosít a játékokhoz.
Egészen más irányból közelített a gaminghez az LG, akik nem csak egy hajlítható monitort mutattak be az idei CES-en, de 2021 végétől az összes idei tévéjükön elérhető lesz a Google Stadia és a GeForce Now cloud gaming platform is, így egy megfelelő távirányítóval számítógép vagy konzol csatlakoztatása nélkül is játszhatunk a tévénken a legújabb játékokkal.
A 2021-es év érdekessége, hogy ha valaki most csöppen bele a tévék világába, úgy érezheti, mintha az LCD technológia abszolút domináns lenne az OLED-del szemben. Ennek oka, hogy a gyártók az új OLED-tévéiket viszonylag kisebb felhajtás mellett mutatták be, a bemutatók jelentős része pedig a Mini LED-es tévékről szólt, amely ugyan nem fogja visszaelőzni az OLED-technológiát, de jelentős lökést ad az utóbbi időben az OLED-től egyre inkább lemaradó folyadékkristályos kijelzőknek. A technológia nem teljesen új, az elmúlt években a világ második legnagyobb tévégyártójává váló TCL például már 2018 óta készít ilyen tévéket, az idei CES-en viszont szinte minden ezekről a készülékekről szólt.
Bár a különböző gyártók által használt képalkotó technológiák között természetesen akadnak különbségek, az, hogy miben különbözik a mini LED az eddig alkalmazott LCD-technológiától, viszonylag könnyen összefoglalható: a ledes fényforrás lekicsinyítésével sokkal több ledet tudnak elhelyezni a panelek belsejében, amelyek zónánként vezérelhetők, így sokkal pontosabb megvilágítást tesznek lehetővé, miközben a háttérvilágítás és a panel közötti távolság is jelentősen lecsökken. A technológia a gyártók szerint nagyobb kontrasztarányt és dinamikatartományt, szélesebb színskálát, jobb színpontosságot és nagyobb fényerőt tesz lehetővé, ráadásul a feketék is feketébbnek látszanak, amiben az LCD eddig jelentős lemaradásban volt az OLED-hez képest.
Hogy mekkora a különbség, azt jól jellemzi, hogy a Samsung szerint a QN900A és QN90A sorozatokban bemutatkozó mini LED-ek mindössze 1/40-ed akkorák, mint a hagyományos LED-ek, így esetükben a legnagyobb kihívást a rengeteg fényforrás pontos vezérlése okozza. Az LG idén piacra kerülő legtöbb képpontot tartalmazó tévéjében, a 86 colos képátlójú 8K-s QNED99 modellben például harmincezer ilyen mini LED található, amelyek 2500 olyan zónát alkotnak, amelyek fényereje külön-külön szabályozható. Bár a koreai gyártó jellemzően inkább az OLED-ekre helyezi a hangsúlyt, idén a 8K-s QNED99 és QNED95 valamint a 4K-s QNED90 sorozattal összesen tíz olyan tévét is piacra küldenek, amelyek az új mini LED-es technológiát vegyítik az LG saját nanocellás megoldásával.
Szintén a mini LED-es technológiára helyezte a hangsúlyt idén a TCL, akik OD Zero Mini-LED néven már a technológia második harmadik generációját mutatták be a CES-en, és bár egyelőre csak 4K-s tévéket fognak piacra küldeni (C725, C825, P725), a bemutató alapján valószínűsíthető, hogy még idén érkezik 8K-s felbontású mini LED-del ellátott tévéjük is. A HiSense a Samsunghoz hasonlóan a kvantumpöttyös ULED-tévéit fejlesztette tovább az új technológiával, ők 65 valamint 75 colos 4K-s és 75 colos képátlójú 8K-s tévét mutattak be, amelyek a mini LED-es technológiát használják. A kínai gyártó a szokásoktól eltérően a tévé árát is azonnal bejelentette, ami jó támpontot jelenthet a többi készülék árát illetően is: az ő 75 colos, 8K-s felbontású U85G tévéjük 7000 dollárba, vagyis kicsit több mint kétmillió forintba fog kerülni.
A jövő tévézésének szempontjából az idei CES talán legfontosabb bejelentése volt, hogy a Samsung bemutatta az első kereskedelmi forgalomban is kapható MicroLED-es tévéit. A cég először a két évvel ezelőtt megrendezett CES-en mutatta be a forradalmian új LED-es technológiára építő, modulárisan bővíthető kijelzőt, ami idén már három tévében is elérhető lesz 88, 99 és 110 colos méretben.
A MicroLED-technológia alapvetően különbözik a korábban tárgyalt mini LED-től, hiszen míg előbbinél a LED-ek a folyadékkristályos kijelző háttérvilágítását adják csak, addig a MicroLED esetében az OLED-hez hasonlóan maguk a diódák alkotják a képet. A MicroLED esetében több millió, mikroszkopikus méretű dióda alkotja a képernyőt, amelyeket hajszálpontosan kell elhelyezni, és mivel a gyártási technológia még közel sem olyan kiforrott, mint az OLED esetében, ez várhatóan a készülékek árára és elérhetőségére is rányomja majd a bélyegét. A mikroledes technológiának hosszú távon viszont számos előnye lehet az OLED-hez képest, hiszen rendelkezik annak minden előnyével, miközben szinte az összes gyengeségét is orvosolja. Az OLED-ről köztudott, hogy fényerőben nem veszi fel a versenyt az LCD kijelzőkkel, emellett mivel organikus diódákkal készül, gyorsabban is romlik el, és idővel veszít a fényerejéből. Az OLED tévék gyakran előforduló hibája, hogy a kék pixelek gyorsabban mennek tönkre, ami színelváltozásokat okozhat a készülékeknél, és a beégés is gyakorta jelentkezik náluk.
A MicroLED ezzel szemben nem organikus ledeket használ, a Samsung szerint pedig az élettartama körülbelül százezer óra, ami azt jelenti, hogy elméletben több mint tizenegy éven keresztül használhatnánk folyamatosan, napi 24 órában. A MicroLED tévének a megjelenésére sem lehet majd panasz, hiszen a Samsung sajtóközleménye szerint az új készülékek kijelző-test aránya 99,99%-os, vagyis gyakorlatilag nem rendelkeznek kerettel, és mindegyik tévé 5.1-es térhangzást biztosító, beépített Majestic Sound hangrendszerrel érkezik. A hatalmas képernyőt akár négy részre is oszthatjuk, így négy különböző csatornát jeleníthetünk meg egyszerre, és még a hangerőt is külön-külön szabályozhatjuk mindegyiknél.
A MicroLED-ben rejlő lehetőségeket más gyártók is kezdik felfedezni maguknak. A Sony már tavaly bemutatta a saját Crystal LED névre keresztelt megoldását, ami egyelőre csak egyedi megrendelésre kapható, az LG pedig idén szeptemberben mutatott be egy szintén MicroLED-ekkel működő képernyőt Magnit néven.
A gyártók egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a tévék különböző szolgáltatásaira, ami a távirányító funkcióiban is megnyilvánul. Ebben a legnagyobb fejlesztéssel idén a Samsung állt elő, akik néhány új tévéjükhöz napelemes távirányítót fognak adni, ami kinti és benti fénnyel, valamint USB-csatlakozóval is tölthető. A gyártó szerint a részben újrahasznosított műanyaból készülő távirányítókkal hét év alatt mintegy 99 millió ceruzaelemet spórolnak meg a vásárlók, ami hozzájárul a vállalat fenntarthatósággal kapcsolatos céljainak eléréséhez.
Az LG egy nem kevésbé hasznos funkciót rakott a Magic Remote távirányítójába, ugyanis az NFC segítségével a telefonunkat a távirányítóhoz érintve oszthatjuk meg a mobilunk képét a tévén. Hasonló megosztási funkcióval a Samsung tévék is rendelkeznek, ám ők a távirányító kihagyásával, a Tap View funkcióval oldották meg ezt. A Magic Remote továbbra is használható hangasszisztensként Amazon Alexával és Google Segéddel, valamint az LG saját fejlesztésű ThinQ hangasszisztensével is, ami az eddiginél több utasítást ismer, így kényelmesebb a használata.
Az LG Magic Remote szorosan együttműködik a gyártó új operációs rendszerével, a WebOS 6.0-val, amit teljesen újraterveztek, így már nem csak a képernyő alsó harmadában, hanem az egész képernyőn látható. Az új kezdőképernyőn gyorsabban elérhetők a leggyakrabban használt alkalmazások, és a tartalmak felfedezése is kényelmesebb a felhasználó preferenciáin és megtekintési előzményein alapuló ajánlásokkal. A WebOS 6.0 legérdekesebb funkciója a Magic Explorer, ami a képernyőn megjelenő tartalmakhoz kapcsolódó érdekes információkat jelenít meg, például a filmekben látható színészekről és helyszínekről, amiket a mozgásérzékelős távirányítót ráirányítva azonnal elolvashatunk.
A 2021-es tévékínálatra jellemző, hogy mindenki igyekezett szoftveresen is olyat alkotni, ami kiemeli a készülékeit a mezőnyből. A legtöbb gyártó új operációs rendszerrel jelentkezett, amik mind rendelkeznek valamilyen különleges funkcióval: a Panasonic új My Home Screen operációs rendszere például lehetővé teszi, hogy egyszerre két Bluetooth-fülhallgatót is csatlakoztathassunk a tévéhez, a HiSense Vidaa U5 pedig az Amazon Alexa mellett immár szintén támogatja a Google Segéddel való hangirányítást is, hamarosan pedig azt is lehetővé teszi, hogy a tévénket a telefonunkkal irányítsuk.
Az idei tévék közül egyre több érkezik a Google operációs rendszerével, aminek a neve időközben Android TV-ről Google TV-re változott. A TCL és a HiSense is bejelentette, hogy hamarosan piacra kerül a Google operációs rendszerrel működő tévéjük is, míg a Sony a teljes 2021-es Bravia XR-sorozatban a Google TV mellett tette le a voksát. Emellett a sok felhasználó által preferált Roku TV is egyre több készüléken elérhető.
A Samung egy kifejezetten a megváltozott helyzethez igazított funkcióval vértezte fel a tévéit, amelyek immár személyi edzőként is funkcionálnak. A Samsung Health alkalmazással és a Samsung okosóráival is kompatibilis funkció figyeli, hogy helyesen végezzük-e a gyakorlatokat, számolja az ismétléseket, és komplett jelentést készít az edzésmunkánkról, ami igencsak hasznos, amikor az ember nem járhat le az edzőterembe. A gyártó emellett komoly hangsúlyt fektetett a fogyatékossággal élők életének a megkönnyítésére is, a már korábban bemutatott, színtévesztőket segítő funkció, audiokommentár és más funkciók mellett az idei tévéikben olyan szolgáltatások is megjelennek, mint például a képernyő sarkában található jelnyelv-tolmácsra való rázoomolás, a jelnyelven kommunikáló avatár, ami a tévé egyes funkcióit mutatja be, és a Learn Remote Control, ami hangosan kimondja, hogy melyik gomb mit csinál a távirányítón.
A lézer tévé a szó szoros értelmében nem is tévé, hanem egy ultra rövid vetítési távolságú lézerprojektor és egy speciális vászon kombinációja, amit először a HiSense kezdett el fejleszteni, de mára több más gyártó, köztük a Samsung, az LG és a Sony is átvette a technológiát. A kínai gyártó az idei CES-en egy új lézer TV szériát is bemutatott TriChroma Laser TV néven ami 75 colos és 100 colos képátlóval rendelkezik, valamint készült egy különleges változata is, amelyben a vászon magától gördül ki a talapzatból. A 75L9 és 100L9 néven boltokba kerülő projektor a HiSense szerint sokkal szélesebb színspektrumot képes megjeleníteni, mint a korábbi készülékek, így ez az első olyan képmegjelenítő, ami megfelel a BT.2020 színszabványnak, amit az ultra nagy felbontású televíziórendszerekhez dolgoztak ki. A TriChroma lézer tévé emellett az elődjénél 20%-kal nagyobb, 430 nites fényerővel rendelkezik és a mesterséges intelligenciával ellátott kameráinak köszönhetően nem csak tévézni, de például karaokézni is lehet vele.
Az idei CES-en az összes nagy tévégyártó bemutatott új, fejlettebb processzort is, ami a mini LED-es tévék több ezer ledjének irányításában valamint az alacsonyabb felbontású tartalmak felskálázásában játszik szerepet. A Samsung Neo Quantum processzora például a gyártó állítása szerint 16 neurális hálózat segítségével skálázza fel a 8K-s tartalmakat, a tévén elhelyezett ambient szenzorok segítségével pedig a külső fényviszonyokat is figyelmbe véve állítja be a tévén a tökéletes képet. A Panasonic HCX Pro AI processzora automatikusan automatizálja a képet és a hangot a tartalomnak megfelelően, így más-más beállításokat használ, ha például focimeccset vagy filmet nézünk. Az LG negyedik generációs Alpha 9 processzora pedig a kép analizálásával különíti el a hátteret, az előteret és a karaktereket, ezzel "három dimenziósabbá" téve a képet.
A Sony kicsit külön utakon járt a CES-en bemutatott Bravia XR-sorozatával, ami több LCD és OLED-tévét is magában foglal, hiszen a többi gyártóval ellentétben ők nem mini LED-technológiát használnak az LCD készülékeiknél, helyette a Cognitive XR processzorra helyezték a hangsúlyt. A "kognitív intelligenciával" működő processzor a gyártó állítása szerint úgy működik, mint az emberi agy, vagyis a kép egyes tulajdonságait (fényerő, kontrasztarány stb.) nem külön-külön, hanem egymáshoz viszonyítva elemzi, és találja meg a legjobb beállításokat. Az új technológia arra is képes, hogy megtalálja a kép fókuszpontját, és ehhez igazítsa a képernyő beállításait, amire a Sony szerint azért van szükség, mert a kijelzők méretének növekedésével már nem az egész képernyőre, csupán annak egy-egy részére fókuszálunk.
(Fotó: Samsung, LG)
Ausztriában már az utakon a Sony autója A Vision-S prototípuson magyar cég is dolgozott.