A videojátékos kultúra igazi elterjedése nem is olyan régen kezdődött, nyilvánvalóan a megfizethető személyi számítógépek megjelenése és az első szerepjátékok piacra dobása után kerülhetett csak sor arra, hogy fiatalok tömegei kezdjenek el a képernyőre ragadva ellenséget mészárolni minden szabadidejükben. Ha valamiből, hát szabadidőből pedig sok volt Dél-Koreában a diplomás értelmiségieknek 1997 novembere után, miután összeomlott a tőzsde és gazdasági válságba süllyedt a prosperáló ország. Külföldi segélyekkel próbálták menteni a menthetőt, de hiába, egy időre kevés lehetőség akadt a munkára.
A Blizzard Entertainment ekkoriban jelentette meg a Starcraft nevű játékát, mely a koreai fiatalok számára a menekülést jelentette, sőt, egy idő után már sokkal többet: valódi addikciót.
A Starcraft, különösen a '99-es Brood War nemzeti szórakozássá vált, televíziós csatornák közvetítették a több tízezer rajongó részvételével zajló játékokat.
Az első e-sport versenyt ugyan már sokkal korábban, 1980-ban megrendezték, mikor az Atari kijött a Space Invaders-zel, de Korea gyorsan behozta a lemaradását. Közben a világ másik felén, az Egyesült Államokban szintén beköszöntött a recesszió, melyhez egyes elemzések szerint a Y2K-probléma és a 9/11-es események is hozzájárultak. Noha a válság nem tartott sokáig, az autóiipar ekkoriban hanyatló tendenciát mutatott, és azóta is évről évre egyre kevesebben dolgoznak az autógyártó szektorban (Donald Trump véleménye szerint az a kínai olcsó munkaerő miatt van, de más faktorok is hozzájárulnak).
Ebben a nem éppen rózsás helyzetben döntött úgy a DXRacer cég, hogy elkezd luxus autósüléseket gyártani. Hamar kiderült számukra, hogy ez nem volt jó ötlet, a sok ezer legyártott és nyakukon maradt árut viszont el kellett adni valahol, így más vásárlói kört kerestek maguknak. Mivel a luxus-, és versenyautók körében már jóval hamarabb megjelent a gerincet támasztó, kényelmes ülések divatja, mint az irodai székek terepén, így ezeket az ergonomikus üléseket csak át kellett alakítani gurulós székké, és már meg is született az első, gamerek számára ideális ülőalkalmatosság.
Az alapvető felépítés annyira hatékonyan tartja a hátakat és küszöböli ki a sok mozdulatlanul töltött óra káros egészségügyi következményét, hogy az architektúra azóta sem sokat változott: a szárnyas kialakítás megtámasztja a vállakat, a nyak-, és derékpárna a nyakat és a derekat, a párnázott ülőke pedig a játékosok ülőkéjét. Az állítható kartámasz és a stabil görgős láb is alapnak számít. Ugyan az első DXRacer székek még luxusterméknek számítottak, így a világ e-sport versenyein a többezer résztvevő továbbra is kényelmetlen irodai székeken gübbesztett, de már nem sokáig, ugyanis a többi cég is meglátta lassan a lehetőséget a fogyasztói piac ezen új szegmensében és hamarosan megjelent az AKAcing, majd a GTRacing, végül az olcsó Homall verziója is, és manapság már a legkülönbözőbb árfekvésű és minőségű példányokból válogathatunk.
A Twitch 2011-es indulása óta viszont már nehezebben lehet eltekinteni a székek egy olyan aspektusától, amely a szobája sötétjében rejtőző gamer életének előtte nem volt éppen létfontosságú eleme: vagyis, hogy elég menőn néz-e ki az ülés. A legnagyobb versenyzőket ugyan nem holmi bútordarabok teszik híressé, de a videón mégis jól látszik, hogy ki min foglal helyet, ezért, ha valaki igazán fel akar vágni, már egészen extrém verziókra is beruházhat.
A Cluvens IW-SK Imperator széke egy skorpió alakú zéró gravitációs megoldás, azoknak, akik az igazán extrémet szeretik. És végül is ki ne akarna egy hatalmas ízeltlábút a lakása közepére? Az Imperator teljes munkaállomás, vagyis asztal és monitortartó is tartozik hozzá, bár a monitor nem jár alapból mellé, de felszerelhető a Cluvens extra széles vagy hajlított képernyős monitorjaival is. A lábtámaszt, kartámaszt és a háttámlát motor működteti és 160 fokban dönthető. Kihajtható billentyűzet és RGB színes fénycsövek is tartoznak hozzá. Bár az Amazonon jelenleg nem elérhető, de egyébként 4000 dollárért (1 200 000 forint) hirdetik.
Úgy tűnik, hogy a legkézenfekvőbb forma a munkaállomások kialakítására a skorpió alak, az Acer bizarr megoldása is ezzel operál. Persze a látóteret teljes egészében betöltő monitoroknak megvan az az előnye, hogy a segítségével gond nélkül elmerülhetnek a játékosok egy másik világban, majdnem úgy, mintha VR sisak lenne rajtuk, csak a rosszullét nélkül. Három kijelző befogadására alkalmas a tartószerkezet, viszont csak 15 kilót bír el, erre oda kell figyelni a választásnál. Masszázsfunkció, 130 fokban dönthető támla, és még két kabinajtó is tartozik hozzá, melyet magunkra zárva egy komplett búvóhelyet alkothatunk. 14 000 dollárt (4 200 000 forint) kóstál és az Acerrel kell kapcsolatba lépni, ha vásárolni szeretnénk egyet.
A Razer körkörös OLED-es prototípusát a januári CES-en mutatták be, de sajnos egyelőre csak mintadarab, piacra még nem került. A cég eggyel tovább lépett az elmélyedést segítő monitorok kialakításának terén és egy teljesen körbefutó kijelzőt tervezett, mely használat után magától összecsukódik. A késleltetés nélküli visszacsatolást biztosító haptikus moduloknak köszönhetően nem csak látni, hanem érezni is lehet a játékot, a színjátszós világítás és a bőrbevonat pedig már szinte említésre sem méltó, hétköznapi tartozék. Mivel a szék nem eladó, ezért a Razer ergonomikus Iskurja jobb megoldás lehet, ha a cég termékei között keresgélünk.
Ez a szék ugyan első látásra nem tér el a hagyományos gamer típusoktól, de egy kis extra kiadásért (300 dollár, 90 000 forint) cserébe felszerelhetjük annyi RGB LED-del, amennyit nem szégyellünk, a fények pedig szinkronizálhatóak a számítógép audio kimenetével, így a játék ritmusához illően váltogatja a színeit. A háttámla akár 140 fokban is dönthető és az előbbi darabokkal ellentétben egészen emberi árért, LED-ek nélkül 450 dollárért (130 000 forint) rendelhetjük meg.
A japán Bauhutte cég elképzelése szerint a jövő játékosainak nem kell olyan felesleges dolgokkal tölteni a drága idejüket, mint az ágyból való feltápászkodás, inkább mindent a kezük alá helyez. A termék részei: dupla monitor, kihangosító, pohártartó, az ágy mellé tolható polcrendszer, tablet-, és mobiltartó, hogy fekve is lehessen a játékot folytatni, és még egy menő gamer takaró is a tartozék része. A rossz hír, hogy a Razer Brooklynjához hasonlóan ez egyelőre egy koncepció/prototípus. A kiegészítők, beleértve a takarót is, megvásárolhatóak 1200 dollárért (360 000 forint), de az egész dolog lelke, a gamer ágy legfontosabb része, vagyis maga az ágy, nem a csomag része.
További cikkek a témában:
A gamerek feje is fájhat az új büntetővámok miatt
Új fejezet nyílt az USA és Kína között húzódó kereskedelmi háborúban, ami ezúttal friss büntetővámok bevezetését jelenti, melyek a különböző hardverkomponenseket is érintik, mértékük pedig kategóriától függően hét és fél százaléktól egészen huszonöt százalékig terjed.
Mi köze az Among Us-nak egy régi, szovjet pszichológiai kísérlethez?
Nem túlzás, hogy az Among Us korunk egyik messze legismertebb és legnépszerűbb videojátéka, ugyanakkor nem is létezhetne egy 1986-os szovjet pszichológiai kísérlet nélkül.
A videojátékok tehetnek a lövöldözésekről? Megszólaltak a pszichológusok
Aláhúzzák: az agressziót és az erőszakot nem szabad összekeverni.