A Renault is teljes gőzzel fordult rá a villamosításra

2021 / 07 / 03 / Rácz Tamás
A Renault is teljes gőzzel fordult rá a villamosításra
A francia gyártó is bemutatta villamosítási programját, mely még vicces nevet is kapott: eWays ElectroPop.

Az autózás villamosítási folyamatában évtizedünk első 24 hónapjában végiggördül egy lassú, de óriási kommunikációs hullám a teljes autóiparon. Szép sorjában nagyjából minden autógyártó bemutatja saját 10-15 éves ütemtervét arról, hogyan állnak át az elektromos autók gyártására. A teljesség igénye nélkül: az elmúlt hónapokban csinált már ilyen tájékoztatót a BMW, a Volkswagen (Power Day),  a Volvo, és vicces módon még az eleve elektromos autók gyártójaként született Tesla is: ez volt a Battery Day. És a Renault-n is átcsapott a hullám. Luca de Meo, a cég CEO-ja Renault eWays ElectroPop néven celebrált online sajtókonferenciát a márka átalakulásáról.


Elektromos Renault 5, elektromo Megane és Luca de Meo

Fogyasztói oldalról nézve a Renault közeljövőjében a legizgalmasabb dolog a két új retro-elektro modell, a koncepcióként már a fenti képen is látható új Renault 5-ös és az egyelőre csak 4ever néven emlegetett, az egykori 4-est felidéző autó. Az 5-ös nemcsak cuki és stílusos lesz, hanem olcsó is: a Renault azt állítja, hogy akár egyharmadával is kevesebbe kerülhet, mint a ma amúgy is az európai villanyautó-piac egyik legjobb ár-érték arányú modelljének számító Zoé. A 4everről viszont még csak annyit tudunk, hogy nagyobb lesz az 5-ösnél és valahogy így néz ki majd az arca:


Renault 4ever

A két retro-futuro kocsi mellett 2022-ben megérkezik a tisztán elektromos Renault Mégane, pontosabban MéganE is. A Renault úgy készül, hogy már 2025-re 65% feletti lesz európai eladásaiban a hibrid és elektromos kocsik aránya, 2030-ra pedig 90% feletti arányban már tisztán elektromos autókat, több mint egymillió villanyautót vesznek tőlük a vásárlók. Az évtized végére a tervek szerint tíz elektromos modellt kínál majd a márka.

A hatalmas mennyiségű elektromos autó ipari hátterét egyrészt a Renault ElectriCity nevű "kompakt, hatékony, high-tech elektromos ökoszisztéma" adja, ami egyfajta fejlesztő-gyártó-kutatóközpont lesz Észak-Franciaországban. Másrészt pedig a Renault is megépíti saját akkumulátor-gigafactoryját, amit az Envision AESC-vel közösen hoz létre Douai-ban (egy kisváros a belga határ mellett), hasonlóan a Volvo és a Northvolt közös svéd akkugyárának projektjéhez. A gyárban 2024-ben 9, 2030-ban 24 GWh kapacitásnak megfelelő mennyiségű akkumulátort akarnak gyártani. A Renault nem akar egy lábon állni: egy Verkor nevű startuppal kötött hosszú távú megállapodás szerint a nagy teljesítményű modellekhez, köztük az Alpine sportautókhoz új technológiát fejlesztenek; a prototípus már jövőre elkészülhet. Ehhez az akkuhoz új gyárat is építenek, amely 2030-ra további 20 GWH-nyi mennyiséggel járulhat hozzá a Renault autógyártásához.

Az új gyárban új akkutechnológia alapján készülnek majd az energiaforrások. Ez a Verkor nevű startuppal közösen fejlesztett új, a nikkel, mangán és kobalt kezdőbetűiből összerakott rejtélyes NMC-technológiával készülő akku a Renault állítása szerint a jelenlegi akkuknál nagyobb hatékonyságú lesz, használata akár 20%-os hatótáv-növekedést eredményez a kocsikban. Az akkuk alacsony CO2-lábnyommal, elsősorban a helyi alapanyag-termelésre és feldolgozóiparra támaszkodó logisztikai láncban készülnek majd. A Renault tervez az elektromos autók pufferként, oda-vissza irányban működő energiatárolóként való használatával is, Mobilize nevű partnerükkel pedig az elhasználódott villanyautó-akkuk átvételének, felújításának, újraeladásának rendszerét is kidolgozták.

Ha pedig már végképp elhasználódott az akku, jöhet az újrahasznosítás. Ebben a Veolia és a Solvay a Renault partnere. A cégcsoport eddig már sikeresen elvégezte 75 MWh (egykori) kapacitású lítium-akku szétbontását illetve a bennük lévő anyagok előkészítését a reciklálásra; ennek a mennyiségnek a felét tavaly dolgozták fel.

Az energiatárolók fejlődésében a Renault is tervez a szilárdtest-akkumulátorokkal, sőt: már költségbecsléseket is kaptunk tőlük arról, mennyivel teheti olcsóbbá a villanyautókat ez a várva várt új technológia. Úgy látják, a mostani akkuk 2025-re elérhetik a 100 dolláros kilowattóránkénti árszintet, 2030-ra pedig a szilárdtest akkukkal már 80 dolláros kWh-nkénti árakkal tervezhetünk.

A Renault Csoport a hatalmas mennyiségű villanyautóhoz saját hajtásláncokat is tervez, melyben házon belül fejlesztenek hatékonyabb, olcsóbb, kompakt beépítési méretű villanymotorokat, segédberendezéseket. E téren is felmerült egy érdekes együttműködés egy startuppal: a Whylot nevű céggel fejlesztett axiális fluxusú motor 2025-ben kerülhet be először hibridhajtású Renault-modellekbe; ha ez tényleg így lesz, a Renault lesz az első autógyártó, amely nagy mennyiségben kezd saját gyártásban előállítani ilyen motorokat.

A Renault az inverter,  DC-DC konverter és a fedélzeti töltőelektronika egy egységbe tömörítésén is dolgozik. A One Box Project egyesített villanyautó-elektronikáját 800 voltos feszültségre tervezik. A Végső Terv pedig, hogy ez az elektronikai doboz, a villanymotorral együtt egy még kompaktabb egységbe kerüljön, amivel 45%-nyi helyet akarnak megtakarítani a kocsikban (ahogy a Renaul fogalmaz: egy mai Clio üzemanyagtartályának megfelelő méretű tér szabadulhat fel) illetve a gyártási költségeket is drasztikusan csökkenteni szeretnék; a teljes hajtáslánc ezzel a mindenegybe-csomaggal 30%-kal kevesebb pénzből előállítható lenne.

Ez is érdekelhet:

A General Motors nem csak legyártja az elektromos autók akkuit, gondoskodott az újrahasznosításukról is Az új GM-modellek Ultium akkumulátorait a Li-Cycle nevű cég bontja majd el és hasznosítja újra.

Ez a villanyautó-akkucsere koncepció annyira átfogó és logikus, hogy biztosan nem fog elterjedni Az Ample nemcsak akkucsere-állomásokban gondolkodik, hanem moduláris, folyamatosan fejlesztett saját akkumulátorcsaládot is készítene a villanyautókhoz.

Az elektromos autókat az akku kicserélésével lehet a leggyorsabban újratölteni és Kína mintha rájött volna erre Kínában terjedni kezdett az elektromos autók gyors akkucseréjének lehetősége, ami a hosszú utakon is versenyképessé teszi a villanyautózást a belsőégésű technikával.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.