Diess az idén Münchenben rendezett IAA MOBILITY 2021 hivatalos megnyitója előtt beszélt röviden a Volkswagen és úgy általában az autóipar jövőjéről – számolt be róla a Reuters. Mint arról korábban mi is írtunk, az uniós tervek szerint 2035 év vége jelentené a belsőégésű motort használó személygépkocsik korszakának a végét a kontinensen.
Diess szavaiból az világlik ki, hogy az elektromos autók érkezésének ténye (és ezzel együtt a belsőégésű motort használó kocsik érájának lezárása) nagyjából megpecsételődött, és az átállást a vezérigazgató relatíve könnyűnek titulálta. Múlt pénteken egyébként a Greenpeace egy német környezetvédő csoporttal, a Deutsche Umwelthilfe-vel (DUH) együtt jogi lépéseket helyezett kilátásba a német autógyártók, köztük a Volkswagen ellen arra az esetre, ha azok nem változtatnának a céges politikájukon a klímavédelem miatt. Diess egyébként az elektromos piacon a Tesla babérjaira pályázik, és 2025-re szeretnének az EV szegmensben piacvezető válni.
Ugyanakkor az iparág legfontosabb forradalmának Diess az önvezető technológiát (illetve az ehhez szükséges szoftvert) nevezte, amely semmivel sem összehasonlítható változásokat fog szerinte hozni, ám hogy a kihívás mértékét érzékeltesse, az önvezető technológia képezte azt az összehasonlítási alapot, amihez képest az elektromos járművek gyártására való áttérés könnyűnek minősül. Mindebben az az érdekes, hogy az önvezetés, ami remek hívószó volt még pár éve is, egyre inkább tűnhetett kiforratlan vágyálomnak az utóbbi idők híreit olvasva. Például a Tesla is elismerte, hogy a teljes önvezetés funkciója valójában csak kettes szintű automatikát takar (az emberi teljesítménynek megfelelő önvezetés az ötös szint).
Diess szavai alapján ugyanakkor a VW teljes mellszélességgel beáll az önvezetés mögé, olyannyira hogy magára az önvezetéshez szükséges szoftverre is pénzügyi modellt húznának fel, vagyis szolgáltatásként értékesítenék azt. Mivel pedig ez a jövő Volkswagenjének egyik alaposzlopa lenne, látszik, hogy mostanra még az autógyártás is mennyire egybefolyt a szoftverfejlesztéssel, valamint az MI-kutatásokkal.
Azonban olyan jövő ez, amit már korábban is elkezdtek építgetni: a VW ezért is vásárolta be magát az önvezető szoftvert fejlesztő startupba, az Argo AI-ba (amely egyébként a Google feletti anyacég, az Alphabet Inc által birtokolt Waymo vetélytársa). A fejlesztéssel kapcsolatos egyik legkomolyabb kihívás, hogy a szabályozási környezet – különösen Európában – nem igazán kiforrott ezen technológia kapcsán, de épp Németország már jövőre változtatna ezen, és bizonyos kijelölt zónákban engedélyezné az önvezető gépkocsik közlekedését.
(Kép: Flickr/DennisM2)