Nem csak az egészségügyben, az oktatásban vagy a turizmusban volt példátlanul nehéz év 2020. - a cyberbiztonság területéről is folyamatosan érkeztek az aggasztó hírek. Márciusban arról számoltunk be, hogy a koronavírus körüli információhiányra építve bűnözők adatokat és pénzt próbálnak kicsalni azokból, akik nem elég figyelmesek. Júniusban az otthonról dolgozók ellen indítottak támadássorozatot hackerek. Októberben az amerikai választási rendszert, novemberben a vakcinakutatókat kellett félteni. Végül az év méltó lezárásaként az elmúlt időszak legsúlyosabb digitális támadására derült fény.
Sok ilyen akció arra épít, hogy valaki valahol véletlenül ki fogja adni a jelszavát, vagy más fontos adatát a támadóknak. Az úgynevezett phishing csalások lényege, hogy egy hitelesnek tűnő levélben küldenek nekünk egy linket, ami megnyit egy hitelesnek tűnő weboldalt, ahol megadjuk valóban hiteles adatainkat - egyenesen a csalók adatbázisába rögzítve azokat. Például jön egy email egy közművállalattól, hogy elfelejtettük befizetni a számlánkat, tegyük meg gyorsan, online. Kattintunk, bejön a szolgáltató oldalának hamis változata, megadjuk a kártyaadatainkat, és valaki, valahol már költheti is a pénzünket. Ugyanígy próbálnak hackerek munkahelyi jelszavakhoz, felhasználónevekhez hozzájutni, hogy aztán bejussanak a céges hálózatokba.
A világ legnagyobb domain regisztrátorától, a GoDaddy-től idén tízezrével szivárogtak ki felhasználói adatok, így érthető, hogy a cégnél szerették volna, hogy minden munkatársuk vigyázzon a csalókkal, de a kollegák tesztelésének elég ízléstelen módját választották. A The Verge a Copper Courierra hivatkozva arról írt, hogy a cég egy belengetett karácsonyi bónusszal vizsgáztatta az alkalmazottait - pont egy olyan év végén, amikor milliók vesztették el az állásukat, még náluk, a GoDaddynél is voltak kirúgások és átszervezések.
Az ünnepi hangulatú levélben pénzjutalmat ígértek, amihez a címzettnek csak ki kellett választania, hogy melyik régióban dolgozik, majd egy webes űrlapon meg kellett adnia néhány adatot, hogy a "bónusz" biztosan megérkezzen.
A hírek szerint a cég hétezer alkalmazottjából ötszázan kattintottak a levélben szereplő linkre, amiért a jutalmuk nem 650 dollár, hanem a céges biztonsági kurzus újrafelvétele volt.
A phishing támadások elleni védekezésről korábban többször írtunk a Rakétán: ha egy levél kicsit is szokatlan, sose kattintsunk semmire azonnal, ügyeljünk rá, hogy hol adjuk meg a belépési adatainkat, és tartsuk mindig frissen az operációs rendszerünket.
(Borítókép: Getty Images)