Nyár végén, amikor az oroszok új modulja, a Nauka rádokkolt a Nemzetközi Űrállomásra, már történt egy kisebb "bonyodalom", mivel a modul hajtóműve váratlanul beindult, és letérítette az állomást a pályájáról. Erről az esetről már mi is írtunk többször, például a lent olvasható cikkünkben.
Pénteken azonban ismét valami hasonló eset történt, igaz, a sajtóközlemények szerint a hibát fél órán belül sikerült elhárítani, és a legénység (valamint az Állomáson tartózkodó civilek) nem voltak veszélyben. Ugyanakkor ezek a mondatok ismerősek lehetnek korábbról, és akadtak, akik szerint a Nauka esetét sem kellene elintézni egy vállvonással. Na de mielőtt erre rátérnénk, nézzük, mi történt most: az orosz állami hírügynökség, a TASS elmondása alapján az orosz repülésirányítás egy tervezett tesztet hajtott végre a Szojuz MS–18 hajtóművén, amely az ISS-hez volt dokkolva. Ugyanakkor az űrhajó hajtóműve váratlanul nem állt le a tesztet követően sem, ami miatt az Állomás elkezdett letérni a pályájáról. Mint azt a TASS szerint a NASA szóvivője elmondta, az irányítást az incidenst követő 30 percen belül sikerült visszanyerni, és az Állomás helyzete mostanra stabilizálódott. A NASA és a Roszkoszmosz közösen próbálják feltárni a hiba okát.
Az incidens idején egyébként elég sokan, 10 fő tartózkodott az ISS fedélzetén, köztük az az orosz színésznő és rendező, akik először forgattak játékfilmet az űrben – ők egyébként az incidens ellenére is október 17-én visszaindulnak a a Földre azzal a Szojuzzal, melynek a tesztje tehát a bajt okozta.
Korábban, épp a Nauka-incidens kapcsán mi is szemléztük a fenti cikkünkben James „Jim” Oberg elismert újságíró, író és a kínai, valamint az orosz űrprogramok szakértőjének a publikációját, melyben arra figyelmeztetett, hogy egyre több a hiba a rendszerben, és a NASA részéről a megfelelő űrdiplomáciai kapcsolatok megtartása fontosabbnak tűnik, mint a problémák valódi feltárása, ami mentalitás akár komolyabb katasztrófához is vezethet idővel.