Talán már a küszöbön toporog a következő Challenger- vagy Columbia-léptékű tragédia

2021 / 08 / 11 / Felkai Ádám
Talán már a küszöbön toporog a következő Challenger- vagy Columbia-léptékű tragédia
A Nauka modul „fiaskója” egy szakértő szerint egy sokkal nagyobb probléma tünete: a NASA szigora a biztonság kapcsán elkezdett gyengülni.

Az 1944-ben született James „Jim” Oberg elismert újságíró, író és a kínai, valamint az orosz űrprogramok szakértője. Oberg úr korábban 22 évet húzott le a NASA-nál űrmérnökként, és a pályákközti randevúkra szakosodott – tehát éppen arra a művelettípusra, amely a közelmúltban lezajlott az orosz Nauka modul, valamint a Nemzetközi űrállomás közt. Mint arról korábban mi is írtunk, az űrállomásra eredetileg 2007-ben fellőni tervezett modul kapcsán már a start után jelentkeztek a bajok, ám némi zökkenőt követően, kis csúszással, de a Nauka végül sikeresen kapcsolódott az ISS-hez.

A Nauka modul sikeresen dokkolt a Nemzetközi Űrállomáson A július 21-én fellőtt modul zötyögős utat követően, de sikeresen rácsatlakozott az ISS-re.

Az ünneplés nem tarthatott sokáig azonban, mert a dokkolást követően beindultak a Nauka hajtóművei, és kimozdították az Állomást is – az első sajtóhírekkel ellentétben ráadásul jelentős mértékben. Szerencsére az ISS idővel visszatért az eredeti helyzetébe, senkinek nem esett baja. Az incidens körül azonban burjánzanak a kérdőjelek, egyelőre annyit tudni, hogy az oroszok szerint egy szoftverhiba okozta a problémát, és mind az amerikaiak, mind pedig az oroszok siettek leszögezni, hogy mindez semmenyire sem befolyásolja a két nagyhatalom együttműködését.

A Nauka modul hibáját szoftver meghibásodás és emberi figyelmetlenség okozta, a Zvezda továbbra is szivárog Vlagyimir Szolovjov pénteken adta ki jelentését az esetről, mely során az orosz modul hajtóművének váratlan beindulása az ISS-t elfordította, de egyelőre nem derült ki túl sok részlet a körülményekről. A Naukát azóta már kinyitották, erről videó is készült. A másik orosz modul azonban problémákkal küszködik.

James Oberg azonban arról írt egy vendégcikket az IEEE Spectrumra, hogy a Nauka valójában egy sokkal nagyobb probléma tünete: ernyed a NASA a biztonságot mindenek fölé helyező szemlélete, aminek a hátterében politikai megfontolások húzódnak. Oberg úr a véleményét azzal indítja, hogy gyors summázatát adja a szóban forgó eseményeknek, és leírja egyebek mellett, hogy a dokkolást követő incidens miatt az ISS történetében először hirdettek vészhelyzetet (spacecraft emergency), és a baj nem csak nagyobb volt, mint amilyennek az első hírek alapján tűnt, de lényegében magától oldódott meg. Az ISS ugyanis épp Indonézia felett repült, amikor a szoftver megbokrosodott, és a hajtómű beindult – aminek az a jelentősége, hogy itt már nem érték el a modult az orosz földi állomások, míg a szovjet korszakból hátramaradt világszintű követőrendszert már rég leszerelték, és ennek az utódja azóta sem készült el. Ezért aztán senki sem tudta, hogy egyáltalán beindult a hajtómű, már csak az Állomás mind fokozódó elmozdulását vették észre a NASA-nál. Ekkor hirdették ki az említett vészhelyzetet. Közben aktiválódott az állomás automatikája is, és ez beindította a hajtóműveket, hogy ellenálljon az ISS-re ható erőnek. Ez utóbbiak egyébként szintén az Állomás orosz részén találhatóak, az egyetlen amerikaiak által is irányítható rendszer pedig nem tudott volna korrekciót végezni a Nauka hajtóművének ellenében. Végül a modullal helyreállt a rádiókapcsolat, amikor az Közép-Európa fölé ért, de eddigre a hajtómű is leállt, valószínűleg mivel kifogyott belőle az üzemanyag. Ezután az Állomás orosz felének működő része visszaállította az ISS helyzetét.

Oberg úr szerint pedig a probléma abban van, hogy már az események elején is nagyon alábecsülte a NASA szóvivője az ISS elmozdulását, és azóta is az érződik, hogy mind az oroszok, mind az amerikaiak a legszívesebben elfelejtenék az egész ügyet. Az ilyenkor szokásos ügymenetnek megfelelően végigellenőrzik az ISS-t, de James Oberg szerint tapintható egyfajta bürokratikus ösztön, amely az incidens súlyosságának a minimalizálására irányul. Oberg úgy látja, hogy ez az emberi gondolkodás része, hogy a látszólagos normalitás egy hosszabb periódusát követően  inkább nem vesszük észre a szaporodó figyelmeztető jeleket.

Pedig szerinte ezen a ponton inkább feltételezik a biztonságot, semmint ténylegesen meggyőződtek volna róla.

Oberg hozzáteszi, hogy a hozzáállásnak ezt a kedvezőtlen változását ő maga személyesen is átélte a 80-as években (ekkor a NASA küldetés irányításán dolgozott), amikor egyetlen aggodalmas hangnak sem lett következménye, és ami végül elvezetett 1986-ban a Challenger tragédiájához. A szakértő szerint mindez megismétlődött a kilencvenes években, amikor az orosz-amerikai együttműködés annyira fontos volt, hogy inkább kirúgták azokat a NASA-tól, akik felhívták a figyelmet a különböző problémákra – ez a leépítés pedig 2003-ban a Columbia tragédiájába torkollt.

Oberg tehát nem kevés párhuzamot lát az akkori és a jelenlegi helyzetek között. Szerinte például szükség lenne azt is feltárni, hogy milyen döntéshozatali mechanizmus vezetett odáig, hogy a NASA belemenjen, hogy egy olyan erős hajtóművel rendelkező modul dokkoljon az űrállomásra, melyet egy vészhelyzet esetén nem lehet gyorsan a helyszínen leállítani. Oberg feltételezése szerint mivel a hasonló megcsúszások a biztonsággal kapcsolatos döntéshozatalban párhuzamban állnak azzal, hogy a Fehér Ház szeretne jó diplomáciai kapcsolatot ápolni az oroszokkal, így ennek a folyamatnak a korrekciója is csak az elnöktől eredhet.

Akármi is legyen a helyzet a politikai háttérrel kapcsolatban, az látszik, hogy az ISS-nek jellemzően az orosz felével kapcsolatban szaporodnak a problémák: a Zvezda modul szivárgását azóta sem sikerült megállítani, de előfordult már olyan helyzet is, hogy az orosz kozmonauták egyszerűen élelem nélkül maradtak az ellátmányt hordozó űrhajónak a csúszása miatt (szerencsére kaptak eleséget az amerikai társaiktól).

(Kép: Az Antares hordozórakéta robbanása 2014-ben Virginiában, forrás: NASA/Joel Kowsky)

További cikkek a Rakétán:

Az óceánba zuhant az egyik orosz ISS modul Az ISS (Nemzetközi Űrállomás) Pirsz névre hallgató orosz modulja a Csendes-óceánba zuhant és elsüllyedt, közölte az Orosz Szövetségi Űrügynökség (Roszkoszmosz).

Tizennégy év késéssel juttatták fel az oroszok a Nemzetközi Űrállomás új modulját, a Naukát Ez Oroszország eddigi legnagyobb űrlaboratóriuma, és utazik vele egy robotkar is.

Kint van a 8 óra 11 perces videó arról, ahogy az űrhajósok üzembe helyezik a Nemzetközi Űrállomás új napelemeit Nem olyan drámai, mint a sci-fikben és az operatőri illetve vágói munka sem hollywoodi színvonalú, viszont ez igazi!

 


Nemrég a legnagyobb kockázatnak tartották, holnap a Föld mellett fog elhúzni az aszteroida
Nemrég a legnagyobb kockázatnak tartották, holnap a Föld mellett fog elhúzni az aszteroida
Élőben nézhetjük, ahogyan egy potenciális városromboló aszteroida elhúz a Földhöz közel.
Óriási meglepetést rejtett az első fekete lyuk, aminek eseményhorizontjáról kép készült
Óriási meglepetést rejtett az első fekete lyuk, aminek eseményhorizontjáról kép készült
Csak most derült ki, mennyit változott az évek során az első fekete lyuk, amiről képet készítettek.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.