Mekkora kockázattal jár Jeff Bezos űrutazása?

2021 / 06 / 11 / Felkai Ádám
Mekkora kockázattal jár Jeff Bezos űrutazása?
Jeff Bezos váratlanul bejelentette, hogy öccsével együtt részt vesz a cége által fejlesztett New Shepard rakéta első olyan kilövésén, melyen emberek is tartózkodnak majd a jármű fedélzetén. Mekkora esély van arra, hogy valami elromoljon?

Jeff Bezos és az öccse, Mark Bezos az elsők közt próbálják ki a Blue Origin által fejlesztett New Shepard rakétát. A kérdés természetesen az, hogy mindez mekkora kockázatot jelent. A választ a CNN cikke szerint két irányból vizsgálhatjuk: Bezosék útja nem teljesen űrutazás abban az értelemben, ahogy például az az orbitális űrrepülés. A New Shepard ehelyett úgynevezett űrugrást végez (szuborbitális repülés) – tehát eléri a világűrt, de nem áll pályára a Föld körül. Ez is az oka, hogy az egész művelet nem vesz igénybe több időt 11 percnél. A másik aspektus, hogy azért az űrugrás is elég veszélyes lehet.

Nézzük először is az orbitális vagy keringési űrrepülést! Ennek kritériuma tehát, hogy a jármű röppályára áll, és legalább egy kört tesz a Föld körül. Hogy ez megtörténhessen, ahhoz először is szabadulási pályára kell állnia – ennek az eléréshez pedig a rakétának körülbelül 9,3–10 km/s sebességet (Delta-v) kell szolgáltatnia. Ezen sebességet elérve válik ugyanis lehetővé, hogy az űrjármű leküzdje mind a gravitációs vonzást, mind a légkör közegellenállását, és hogy elérje a vízszintes magasságot, és elkezdhesse a vízszintes gyorsulást. Jelen technológia tudásunk szerint ezt egy módon tudjuk megvalósítani: a rakétát függőleges helyzetből lőjük ki, amely pár kilométer alatt úgynevezett gravitációs fordulót végez. Ezt követően ~ 170 km-es magasságban a röppálya vízszintessé kezd válni és laposodik is.

Ezek a kritériumok tehát nem állnak fenn az űrugrás során, és a kettő közti alapvető különbség, hogy az űrugrásnál jóval alacsonyabb sebesség is elég. Ha km/h-ban nézzük, akkor a pálya eléréshez (200 km-tel a Föld felett) az űrhajónak 28 000 km/h-val kell száguldania – és épp ez a sebesség az, ami ezt a típusú űrutazást különösen kihívásossá teszi technológia szempontból (nem mellesleg ettől lesz roppant költséges is). Az egyik oka például, hogy a repülőgépek nem jutnak ki az űrbe, az, hogy nem elég gyorsak. Ezt a pályát űrugrásnál viszont nem kell elérni, így ebben az esetben elég a 6,000 km/h is, ami egyébkén még mindig sokkal gyorsabb, mint egy repülő – a kereskedelmi járatok sebessége jellemzően 925 km/h. Egyébként a röppálya csúcsán űrugrás esetén is meg lehet tapasztalni a gravitációt pár percig, Bezoséknak tehát ebben az élményben részük lesz.

Jeff Bezos bejelentette, hogy alig egy hónap múlva űrutazásra megy A világ második leggazdagabb embere az általa alapított Blue Originnek a rakétájával éri majd el a világűrt, az útra pedig a testvére is elkíséri.

A nagyobb sebesség miatt az orbitális repülésnél a légkörbe történő visszatérés is bonyolultabb, illetve itt már a magasság is számít: a szuborbitális repülés sokkal alacsonyabban történik, ezért a visszatéréskor nem is szabadul fel akkora hőenergia, mint az orbitális repülés esetén.

Pusztán tehát az elméleti síkot vizsgálva talán érthető a CNN kettős válasza: Bezos repülése nem lesz olyan bonyolult, mint egy orbitális repülés, de ez nem jelent sétagaloppot sem. A New Shepard így is körülbelül a hangsebesség háromszorosával repül majd, majd a röppálya csúcsára érve a kapszula elválik a rakétától. Az igazi technológiai mutatvány ezt követően Bezosékat nem is érinti, mivel a rakéta visszatéréséről van szó – az eszköz ugyanúgy tér vissza a Földre, mint a SpaceX Falcon 9-e, ám mivel ez utóbbinál kevésbé erős, ezért kevésbé hajlamos arra, hogy felrobbanjon. Az űrkapszulát is le kell azért lassítani, ezt ejtőernyők végzik majd.

A New Shepard mostanra 15 teszten van túl, és ezek egyikén sem történt robbanás, maga a kapszula pedig teljesen önműködő, pilótára nincs is szükség, és a tervek szerint is most már az emberes repülést tesztelték volna. Más kérdés persze, hogy immár Jeff Bezos is ott ül majd a fedélzetén. Mindenesetre a kapszulát felkészítették több vészhelyzetre is: ha esik a kabinnyomás, akkor oxigénmaszkok állnak rendelkezésre, illetve akad egy olyan biztonsági rendszer is, mellyel meg lehet szakítani a küldetést, és ekkor a kapszula leválik és eltávolodik a rakétától. Sőt még olyan biztonsági berendezéssel is felszerelték az eszközt, amely akkor aktiválódik, és teszi lehetővé a landolást, ha az ejtőernyők nem nyílnak ki.

A világ leggazdagabb emberei azon versenyeznek, hogy ki jut el előbb a világűrbe Azt gondolhatnánk, hogy ha valakinek annyi pénze van, mint Jeff Bezosnak vagy Richard Bransonnak, még azt is kétszer meggondolja, hogy menjen le egy lépcsőn, ehhez képest a két milliárdos a hírek szerint most éppen azon versenyez, hogy a másik előtt jussanak fel a világűrbe.

Ennek ellenére nagyobb sebességről és nagyobb terhelésről beszélünk tehát, mint egy szimpla repülőút esetén, és 2014-ben a Virgin Galactic szuborbitális űrrepülője szétesett, és az egyik berepülőpilóta meghalt (azóta egyébként három sikeres tesztet is végeztek ezzel az eszközzel). Nem teljesen veszélytelen és nem kockázatmentes vállalkozásról van tehát szó.

További cikkek a témában:

Az űrversenyek kora 1. rész – Milliárdosok Míg az előző évszázadban az űrverseny nemzetek, sőt ideológiai blokkok között zajlott, addig ma már komplexebb a felállás. Két cikkben vesszük sorra, kik állnak a rajtvonalhoz és mik a tétek a jelen és a közeljövő űrversenyeiben.

Sikeres tesztrepülés után rendben leszállt a Blue Origin New Shepard űrrakétája A Blue Origin vállalat szerdán hajtotta végre New Shepard rakétájának legújabb szuborbitális tesztrepülését, melyben az újra felhasználható gyorsítórakétát és az űrkapszularendszert is kipróbálták.

Jeff Bezos állítása szerint cége, a Blue Origin szállíthatja az első nőt a Holdra, de a NASA csak márciusban dönt Jeff Bezos egy hete pénteken bejelentette, hogy 2024-ben az űrhajózás történetében először, ő lesz az, aki a NASA-val karöltve az első nőt eljuttatja a Holdra. Ehhez persze a NASA-nak és a Biden adminisztrációnak is lesz még néhány szava.


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.